- fre 03 dec 2021, 09:22
#1476974
Hej,
Har en kompis som har en Kia diesel 2014 som sen i somras varit svårladdad. Laddaren är 1år gammal typ C-tek -liknande. Det har blivit än mer skumt nu i kylan (västkusten) tydligen, så nu tar batteriet inte emot laddarens ström alls säger han, men, om han kopplar loss batteriets kablar först, så laddar det som det ska.
Jag har aldrig hört talas om något liknande.. Har nån någon aning om vad som är på tok? Och vad kan han med enkelhet testa själv?
Troligt är väl att batteriet tappat mycket i kapacitet (Ah), så även om generatorn lyckas ladda upp det vid långkörningar så tar strömmen till sist slut när bilen stått still ett par veckor. Det kan ju också vara en nytillkommen strömtjuv nånstans och/eller att generatorn inte levererar så mycke som han tror, men oavsett det så ska ju batteriet ta emot manuell laddning utan att behöva koppla loss det.
Bakgrund:
Batteriet är av typen AGM och förmodligen original från 2014, men han vet inte säkert eftersom han bara haft bilen i 5år.
Han bor på landet och där finns ju möss (ev nån råtta också kanske) trots 2 katter.. Han har haft gnag i motorrummet på bilar förr, t ex bränsleslang och spolarslang som fått hål..
Har en kompis som har en Kia diesel 2014 som sen i somras varit svårladdad. Laddaren är 1år gammal typ C-tek -liknande. Det har blivit än mer skumt nu i kylan (västkusten) tydligen, så nu tar batteriet inte emot laddarens ström alls säger han, men, om han kopplar loss batteriets kablar först, så laddar det som det ska.
Jag har aldrig hört talas om något liknande.. Har nån någon aning om vad som är på tok? Och vad kan han med enkelhet testa själv?
Troligt är väl att batteriet tappat mycket i kapacitet (Ah), så även om generatorn lyckas ladda upp det vid långkörningar så tar strömmen till sist slut när bilen stått still ett par veckor. Det kan ju också vara en nytillkommen strömtjuv nånstans och/eller att generatorn inte levererar så mycke som han tror, men oavsett det så ska ju batteriet ta emot manuell laddning utan att behöva koppla loss det.
Bakgrund:
Batteriet är av typen AGM och förmodligen original från 2014, men han vet inte säkert eftersom han bara haft bilen i 5år.
Han bor på landet och där finns ju möss (ev nån råtta också kanske) trots 2 katter.. Han har haft gnag i motorrummet på bilar förr, t ex bränsleslang och spolarslang som fått hål..
V50 1.8F MY08 Summum