Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1476974
Hej,

Har en kompis som har en Kia diesel 2014 som sen i somras varit svårladdad. Laddaren är 1år gammal typ C-tek -liknande. Det har blivit än mer skumt nu i kylan (västkusten) tydligen, så nu tar batteriet inte emot laddarens ström alls säger han, men, om han kopplar loss batteriets kablar först, så laddar det som det ska.
Jag har aldrig hört talas om något liknande.. Har nån någon aning om vad som är på tok? Och vad kan han med enkelhet testa själv?
Troligt är väl att batteriet tappat mycket i kapacitet (Ah), så även om generatorn lyckas ladda upp det vid långkörningar så tar strömmen till sist slut när bilen stått still ett par veckor. Det kan ju också vara en nytillkommen strömtjuv nånstans och/eller att generatorn inte levererar så mycke som han tror, men oavsett det så ska ju batteriet ta emot manuell laddning utan att behöva koppla loss det.

Bakgrund:
Batteriet är av typen AGM och förmodligen original från 2014, men han vet inte säkert eftersom han bara haft bilen i 5år.
Han bor på landet och där finns ju möss (ev nån råtta också kanske) trots 2 katter.. Han har haft gnag i motorrummet på bilar förr, t ex bränsleslang och spolarslang som fått hål..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1476996
Står bilen, och således laddaren när den används, ute i kylan? Då kan det vara så att laddaren, och/eller batteriet, helt enkelt är för kalla för att ta emot/skicka ladd samtidigt som det är belastning på batteriet.

AGM batterier är rätt kinkiga enl. min erfarenhet.
av Erik Å
#1477003
Bilbatterier brukar bara rätt slut efter 9 år enligt min erfarenhet.. :oops:
När inre resistansen ökar så tar det allt längre tid att återställa energin som förbrukas vid start. Så kör man ofta korta sträckor töms batteriet successivt och då sulfaterar det ännu fortare
Kan vara klokt att koppla på en voltmeter och kolla att laddspänningen är lite drygt 14V då motorn går.. innan man byter batteri ;-)
av Okalettos
#1477007
Ja bil och laddare är utomhus, laddaren förvaras dock inomhus när den inte används, så den är ju inte så särskilt kall när den kopplas in..
Någon direkt belastning (menar du strömuttag? ) under den laddningen är det förhoppningsvis inte, mer än viloförbrukning (som förhoppningsvis är hyfsat låg).. Har dock ingen amperetång eller liknande, så helt säker kan man ju förstås inte vara..
Det är visserligen kallt, men inte extremkyla här, mellan -3c och -8c..
av Erik Å
#1477017
Syran i bilbatterier fryser i minusgrader när batteriet är oladdat (elektrolyten blir i princip vanligt vatten när svavlet binder till blyet). Och frusna batterier ska man inte ladda innan de har fått tina upp (vet dock inte vad som sägs specifikt om agm)
Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]