Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1476796
När vi får vinter i Halland blir det kaos här. finns ordentliga "blåshål" där det är helt öppet mot havet och så är det backarna vid Hallandsåsen mot Malmö och vid Kungsbacka mot Göteborg. Det lär vara ett 30-tal lastbilar som sitter fast + oräkneligt med last och personbilar och plogbilar som inte kimmer fram. Är inne och fikar nu, har skottat snö sedan 07:00 (kommit c:a 25 cm) och då hade jag hjälpt ut frugan Innan dess. Hon har blivit "inkallad" till sjukhuset som ersättare för personal som inte kommer fram (hon är också pensionär numera). Hon körde 06:00 och ringde 07:15 att hon var framme, det tar c:a 15 minuter annars. Fick vända och ta annan väg 2 ggr. Flera bilar i gropen eller fast i drivor. Bandvagnar från försvaret hjälper till med hemvården och hämtar förare till elbilar (kallt när batteriet tar slut) utmed E6-an. Finns dom som suttit fast i bilen sedan i går eftermiddag. Just nu sa' dom på nyheterna att det är helt stopp på E6 i båda riktningarna vid Kungsbacka. Men det har i alla fall slutat snöa nu :-D :-D (07:45) och 745-an är framskottad och snökedjor framplockade...
Ps
Fick min 3-dje Covid spruta igår, och samtidigt influensa vaccin igår (promenerade dit).
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1476811
Underbart med snö!
Hur tycker ni att Subarun presterar nu i snöstormen? :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1476814
fjohan82 skrev: tor 02 dec 2021, 10:05 Underbart med snö!
Hur tycker ni att Subarun presterar nu i snöstormen? :-)
Hon kom ju fram i alla fall och kunde vända på vägen där andra kört fast... :-D
Användarvisningsbild
av joel80
#1476820

lennarte skrev: Bandvagnar från försvaret hjälper till med hemvården och hämtar förare till elbilar (kallt när batteriet tar slut) utmed E6-an. Finns dom som suttit fast i bilen sedan i går eftermiddag. Just
Är det här nått någon skrivit eller du som fått för dig? En elbil klarar att hålla värmen bra mycket längre än en bensin/dieselbil som står på tomgång.
Du kan lätt stå 2-3 dygn med värmen på i en elbil. Ett elbilsbatteri är ofta på 60-80kWh. Att hålla 19-20c i kupén när det är ca -10 ute drar ca 700-1000w beroende på bilstorlek.

Bandvagnar hämtar nog de som fått slut på soppa eller fått problem med bilarna oavsett drivmedel.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1476833
joel80 skrev: tor 02 dec 2021, 10:38
lennarte skrev: Bandvagnar från försvaret hjälper till med hemvården och hämtar förare till elbilar (kallt när batteriet tar slut) utmed E6-an. Finns dom som suttit fast i bilen sedan i går eftermiddag.
Är det här nått någon skrivit eller du som fått för dig? En elbil klarar att hålla värmen bra mycket längre än en bensin/dieselbil som står på tomgång.
Du kan lätt stå 2-3 dygn med värmen på i en elbil. Ett elbilsbatteri är ofta på 60-80kWh. Att hålla 19-20c i kupén när det är ca -10 ute drar ca 700-1000w beroende på bilstorlek.
Dom sa' det på nyheterna på TV 06:00 i morse
joel80 skrev: Bandvagnar hämtar nog de som fått slut på soppa eller fått problem med bilarna oavsett drivmedel.
Det tror jag säkert dom gör, men dom pratade om ett nytt fenomen som dom inte varit med om tidigare, elbilar utan "bränsle".
Flytande bränsle är ju enkelt att fylla på, om "någon" har och vill hjälpa.
Användarvisningsbild
av joel80
#1476835
Snökaoset i Stockholm 2005 eller nått sånt resulterade i hundratals om inte tusentals övergivna bilar längst med E4an och de större lederna. Många som fått slut på soppa. Då fanns det inte många elbilar. Och tydligen var det inte så enkelt att bara "fylla på" då de stod kvar nått dygn.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1476839
lennarte skrev: tor 02 dec 2021, 10:16
fjohan82 skrev: tor 02 dec 2021, 10:05 Underbart med snö!
Hur tycker ni att Subarun presterar nu i snöstormen? :-)
Hon kom ju fram i alla fall och kunde vända på vägen där andra kört fast... :-D
Ja det säger ju en del såklart :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1476841
joel80 skrev: tor 02 dec 2021, 11:32 Snökaoset i Stockholm 2005 eller nått sånt resulterade i hundratals om inte tusentals övergivna bilar längst med E4an och de större lederna. Många som fått slut på soppa. Då fanns det inte många elbilar. Och tydligen var det inte så enkelt att bara "fylla på" då de stod kvar nått dygn.
1 november 2006 :-)

https://sverigesradio.se/artikel/1692001
Användarvisningsbild
av Camel
#1476863
joel80 skrev:
lennarte skrev: Bandvagnar från försvaret hjälper till med hemvården och hämtar förare till elbilar (kallt när batteriet tar slut) utmed E6-an. Finns dom som suttit fast i bilen sedan i går eftermiddag. Just
Är det här nått någon skrivit eller du som fått för dig? En elbil klarar att hålla värmen bra mycket längre än en bensin/dieselbil som står på tomgång.
Du kan lätt stå 2-3 dygn med värmen på i en elbil. Ett elbilsbatteri är ofta på 60-80kWh. Att hålla 19-20c i kupén när det är ca -10 ute drar ca 700-1000w beroende på bilstorlek.

Bandvagnar hämtar nog de som fått slut på soppa eller fått problem med bilarna oavsett drivmedel.
Jag antar att många elbilar har värmepump för att värma kupen. Även om skulle dra flera kW så räcker ju ett batteri ofta minst över natten om det inte är helt tomt. Samma med en ICE-bil, bränslet räcket normalt för tomgångskörning en hel natt om man inte har tanken nästan tom. Båda biltyperna borde klara sig par dygn, om de är fulladdade resp, fulltankade. En elbil med stort batteri klarar sig nog något längre tid än en ICE-bil. Det enda som möjligen kan vara enklare är att tanka en ICE-bil som blivit stående på vägen eftersom det är lättare att hämta bränslet. Men jag tror att de tillfällen när man blir stående på det viset i snöstorm är lätträknade. Jag har kört bil i många år och det har bara bara hänt mig en gång. Men då var vi ur problemet redan efter 6 timmar så det var inga problem att hålla värmen.
Användarvisningsbild
av Camel
#1476865
Några vinterbilder från Kronobergs län på våra två bilar i dag på morgonen:

S90_vinter.jpg
S90_vinter.jpg (172.8 KiB) Visad 1214 gånger
V40_vinter.jpg
V40_vinter.jpg (194.11 KiB) Visad 1214 gånger

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]