Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanN
#1477136
Nu har det visat sig att det handlade om en elbil, känns som nån lobbyist blåste upp och fick med sig alla fossilbillister. :bored:
av Erik Å
#1477139
Jag har faktiskt börjat ha med mig ett gammalt duntäcke ihopvikt i bagaget. Kryper man in i baksätet och rullar in sig i täcket så är det inga problem att övernatta även i några minus.
Varmkör man 10 min varannan timme så är det t.o.m. komfortabelt :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1477154
StefanN skrev: lör 04 dec 2021, 09:21 Nu har det visat sig att det handlade om en elbil, känns som nån lobbyist blåste upp och fick med sig alla fossilbillister. :bored:
Behöver man verkligen bärga en elbil om man kör slut? Kan man inte bara hämta ett bärbart elverk. På några timmar borde man väl kunna ladda upp så man tar sig till en laddplats. Jag har ett bärbart på 1kW ifall det blir strömavbrott. Säg att det är några mil till laddplats då behöver man ju bara 5-10 kWh och det laddar man ju lätt upp på 5-10 timmar.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1477155
Står det 15 elbilar utspridda över några km längs E4an så gissar jag att det är enklare att bärga bort dem.
Användarvisningsbild
av joel80
#1477190
poseidon skrev:Står det 15 elbilar utspridda över några km längs E4an så gissar jag att det är enklare att bärga bort dem.
Det var en eöbil (möjligen 2). Journalisten gjorde en rubrik av det. Ordet elbil säljer och är det dessutom nått negativt så delas det av alla skeptiker och tas upp i massa andra media.

Han som blir citerad har gjort ett inlägg i en elbilsgrupp på FB och förklarat att det stora som pratades om i intervjun vad alla lastbilar som stod och blockade med slitna däck, och att det även nämndes att en elbil fått bärgats då den fått slut på batteri.

https://sverigesradio.se/artikel/mystik ... it-en-enda
Screenshot_20211204-153414_Facebook.jpg
Screenshot_20211204-153414_Facebook.jpg (119.05 KiB) Visad 343 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1477192
Angående batterier så är der känt sedan länge att kapaciteten minskar med temperaturen. "Vanliga" startbatterier minskar kapaciteten med kyla. Kapaciteten på ett sådant batteri ät på topp( (100%) vid +20°, 50% vid 0° och 25% vid - 20°.om det är samma på battarier i elbilar vet jag inte, forskningen har ju gått frammåt, men kapaciteten lär inte bli högre vid kyla och vad jag förstår "tankar" man ofta bara till 80%.
Användarvisningsbild
av joel80
#1477194
lennarte skrev:Angående batterier så är der känt sedan länge att kapaciteten minskar med temperaturen. "Vanliga" startbatterier minskar kapaciteten med kyla. Kapaciteten på ett sådant batteri ät på topp( (100%) vid +20°, 50% vid 0° och 25% vid - 20°.om det är samma på battarier i elbilar vet jag inte, forskningen har ju gått frammåt, men kapaciteten lär inte bli högre vid kyla och vad jag förstår "tankar" man ofta bara till 80%.
Jag har minskad total räckvidd från ca 35-40 mil sommartid. till 27-32 mil nu vintertid beroende på väglag och hastighet.
Alltså ca 20-25% mindre. Laddar oftast till kring 80-90% men tar upp det till 100% innan jag ska köra långt. Skulle jag vara tvungen att ge mig ut i ett område med värdervarning sen flera dagar tillbaka skulle jag absolut dra upp laddningen lite extra. Precis som jag alltid sett till att ha mer bensin eller diesel i de bilar jag haft tidigare om jag ska ge mig ut i dåligt väder.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1477270
Jag tycker det här "problemet" låter mer som okunniga förare(dåliga planerare) än ett fel på fordonsflottan. Visst, det är ju inte lika lätt att "rädda" en elbil med "soppatorsk" som en ICE-bil, som man bara kan gå/springa/få skjuts till närmsta mack och köpa en 10l dunk med bränsle och åka vidare.

Med det sagt så tycker jag det är "naturligt" att elbilar nu och troligen alltid kommer orsaka större/längre stopp än gamla hederliga ICE-bilar, just pga. svårigheten att få i "bränsle" i en elbil längs vägen. Och det är något man som elbilsförare bör ha i åtanke och planera för i bästa mån.

... Och ja, att lastbilar med blankslitna däck orsakar problem i trafiken är ju ingen nyhet, och något dom flesta av oss rent av räknar med när vi ger oss ut i oväder.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]