Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1476880
fjohan82 skrev:
joel80 skrev: tor 02 dec 2021, 11:32 Snökaoset i Stockholm 2005 eller nått sånt resulterade i hundratals om inte tusentals övergivna bilar längst med E4an och de större lederna. Många som fått slut på soppa. Då fanns det inte många elbilar. Och tydligen var det inte så enkelt att bara "fylla på" då de stod kvar nått dygn.
1 november 2006 :-)

https://sverigesradio.se/artikel/1692001
Så var det. Jag satt i 5h på Essingeleden mellan Hornsberg och Årsta, alltså typ 5km! Var sjukt nära jag blev stående med den bil jag hade då. Körde på ångorna till macken när jag väl kom av motorvägen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1477021
Efter någon timme idag också är all snö skottad, får skotta för grannen också en ensam dam med sämre axlar än jag. Så nu kan nästa omgång komma, ska börja om en timme ungefär och ska hålla på till i morgon bittii. Lovat en decimeter eller så. Ska inte bli lika kraftigt och det ska inte blåsa så det blir nog inte bli några trafiksvårigheter....
Angående frugan och Subarun, hon är myycket nöjd med den. Den tog sig igenom snödrivor där andra bilar satt fast. Passaten hade "hängt sig" i första bästa driva, den hade aldrig tagit sig fram. Detta var det värsta väder hon någonsin kört bil i......
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1477052
Dieselmotorn drar ca 0.6 l/h på tomgång. Har man full tank kan man stå på tomgång i över 100 timmar. Det är rätt länge.

Jag har suttit fast en halv dag och det gick inte att se att tankmätaren sjönk något överhuvudtaget
joel80 skrev: tor 02 dec 2021, 11:32
Och tydligen var det inte så enkelt att bara "fylla på" då de stod kvar nått dygn.
??? Klarar folk inte att hälla i en reservdunk i bilen, vad är det med folk???

Problemet var väl att folk lämnat bilarna och gått till fots hem, det hade i alla fall kollegorna gjort. En vanlig bil är ju bara att hälla i en reservdunk.

Mobila laddstationer är väl rätt ovanliga så urladdade elbilar måste väl oftast bogseras bort till laddstation eller eluttag vad jag vet.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1477055

VolvoB20 skrev:Dieselmotorn drar ca 0.6 l/h på tomgång. Har man full tank kan man stå på tomgång i över 100 timmar. Det är rätt länge.

Jag har suttit fast en halv dag och det gick inte att se att tankmätaren sjönk något överhuvudtaget
joel80 skrev: tor 02 dec 2021, 11:32 Och tydligen var det inte så enkelt att bara "fylla på" då de stod kvar nått dygn.
??? Klarar folk inte att hälla i en reservdunk i bilen, vad är det med folk???
Dieselvärmaren drar ofta kring 0,6l/h. Står du på tomgång med en relativt modern diesel drar det mer. De flesta klarar inte ens av att få värme nog i motorn vid tomgång för kupén så då går värmare igång. De som alltså inte tänker till (Eller om man behöver rulla framåt några meter då och då i en sakta kö) och kan köra enbart dieselvärmaren drar betydligt mer per timme.

Själv klarar jag ca 70h med runt 20c värme i -10 min elbil om den är fulladdad. Fast då jag till vardags bara laddar den till 80-90% är det lite mindre.

Men är det under ens dagliga relativt korta turer upp till ca 16 mil har jag ändå som sämst runt 30 timmars "marginal" för att bli stående.


Jag har nästan fått soppatorsk på Essingeleden. 2006 i snöovädret som lamslog Stockholm tog det 5h att ta sig från Hornsberg till avfarten vid Liljeholmen, typ 4-5km) Jag skulle till Årsta men den ca 1/4 soppa jag hade i bilen från start gick på de sista ångorna när jag kom ner till macken där.
Det var en bensinbil, tror det var en Hyundai Sonata jag hade då.
Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1477057
joel80 skrev: fre 03 dec 2021, 18:21
VolvoB20 skrev:Dieselmotorn drar ca 0.6 l/h på tomgång. Har man full tank kan man stå på tomgång i över 100 timmar. Det är rätt länge.

Jag har suttit fast en halv dag och det gick inte att se att tankmätaren sjönk något överhuvudtaget
joel80 skrev: tor 02 dec 2021, 11:32 Och tydligen var det inte så enkelt att bara "fylla på" då de stod kvar nått dygn.
??? Klarar folk inte att hälla i en reservdunk i bilen, vad är det med folk???
Dieselvärmaren drar ofta kring 0,6l/h. Står du på tomgång med en relativt modern diesel drar det mer. De flesta klarar inte ens av att få värme nog i motorn vid tomgång för kupén så då går värmare igång. De som alltså inte tänker till (Eller om man behöver rulla framåt några meter då och då i en sakta kö) och kan köra enbart dieselvärmaren drar betydligt mer per timme.

Själv klarar jag ca 70h med runt 20c värme i -10 min elbil om den är fulladdad. Fast då jag till vardags bara laddar den till 80-90% är det lite mindre.

Men är det under ens dagliga relativt korta turer upp till ca 16 mil har jag ändå som sämst runt 30 timmars "marginal" för att bli stående.
Om det inte är svinkallt är det inga som helst problem med värmen från tomgången. Så några dagar klarar man enkelt om man har sett till att tanka.
Användarvisningsbild
av joel80
#1477059
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 03 dec 2021, 18:21
VolvoB20 skrev:Dieselmotorn drar ca 0.6 l/h på tomgång. Har man full tank kan man stå på tomgång i över 100 timmar. Det är rätt länge.

Jag har suttit fast en halv dag och det gick inte att se att tankmätaren sjönk något överhuvudtaget
??? Klarar folk inte att hälla i en reservdunk i bilen, vad är det med folk???
Dieselvärmaren drar ofta kring 0,6l/h. Står du på tomgång med en relativt modern diesel drar det mer. De flesta klarar inte ens av att få värme nog i motorn vid tomgång för kupén så då går värmare igång. De som alltså inte tänker till (Eller om man behöver rulla framåt några meter då och då i en sakta kö) och kan köra enbart dieselvärmaren drar betydligt mer per timme.

Själv klarar jag ca 70h med runt 20c värme i -10 min elbil om den är fulladdad. Fast då jag till vardags bara laddar den till 80-90% är det lite mindre.

Men är det under ens dagliga relativt korta turer upp till ca 16 mil har jag ändå som sämst runt 30 timmars "marginal" för att bli stående.
Om det inte är svinkallt är det inga som helst problem med värmen från tomgången.
Ok, på den Volvo V50 från tidigt 2000-tal jag hade klarade den inte att få ordentligt värme på tomgång och med den V70 D3 jag hade gick dieselvärmaren igång för att hjälpa till om man stod på tomgång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1477060
Det är väl samma idioter som får problem oavsett el eller dieselbil. De ger väl sig ut med nästan tomt batteri eller bara några liter I tanken trots varningar och snöstorm

Annars klarar man sig i flera dagar.
av S65D
#1477062
100 timmar för diesel eller 70 timmar för el kvittar personligen, det är ofantligt lång tid oavsett. Att sitta längre än två timmar i en bil som inte rör sig är där vi hittar gränsen till självskadebeteende.
Användarvisningsbild
av joel80
#1477064
VolvoB20 skrev:Det är väl samma idioter som får problem oavsett el eller dieselbil. De ger väl sig ut med nästan tomt batteri eller bara några liter I tanken trots varningar och snöstorm

Annars klarar man sig i flera dagar.
Håller med.
Oavsett drivmedel känns det som att de som får slut är de som verkligen inte lyssnat till varningarna dagarna innan. Det är nog inga högoddsare att flera av dem också hade lågskor på sig. Bild
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1477076
VolvoB20 skrev:Det är väl samma idioter som får problem oavsett el eller dieselbil. De ger väl sig ut med nästan tomt batteri eller bara några liter I tanken trots varningar och snöstorm

Annars klarar man sig i flera dagar.
Ja vi är nästan lite bortskämda att alltid komma fram och de flesta har inte mycket till marginaler tyvärr. Det är ytterst sällan jag går under mitten av 1/2 och 1/4. Men sen behöver man ju vatten och kanske lite att äta, brukar ha 2,5 l vatten som man tullar av och fyller på när man är nere på 1,5 l eller så samt någon påse m&m:s med jordnötter i som ger energi vid behov. Sen en 10 000mah powerbank om det skiter sig ordentligt.

Ibland är det åt andra hållet. Körde runt i södra Kalifornien, Nevada och Arizona 2012, där fanns det viss anledning att hålla sig för skratt och ha bränsle i tanken och ha med sig vatten och ett paraply om man behövt solskydd om man behövde överge bilen, runt och över 50+ var man inte kaxig i och parkerade gärna i skuggan. Bilen var förövrigt en Ford Crown Victoria ;-)

.
IMG_5459.jpg
IMG_5459.jpg (313.4 KiB) Visad 279 gånger

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]