Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1475917
Som titeln lyder, så behöver jag lite köpråd. Är ensamstående pappa med 3 barn, och har först nu vid 32 års ålder införskaffat körkort. Igår faktiskt. Har inte varit särskilt insatt i bilvärlden sedan jag var tonåring, och nu behöver jag en familjebil.

Jag vill ha fyrhjulsdrift, en stark diesel-motor, samt manuellväxlad. Kan tänka mig bensinare så länge den inte är slö av sig. 7-sitsig är ett plus men inget krav, så länge bilen är rymlig nog för mig själv och 3 barn i åldrarna 5-10. Backkamera är ett stort plus. Haft ögonen en del på XC70 D5 AWD, årsmodell ca 2014. Men jag är inte jätteinsatt alls i vad man borde köpa?

Velar också på hur mycket jag borde lägga på bilen inledningsvis, vill inte lägga mindre än 50 tkr (då jag vill ha en pålitlig bil), men absolut inte mer än 250 tkr. Hittat en del fina för runt 150 tkr.

Vilken bil samt årsmodell bör jag sikta in mig på? Och vad är ett rimligt pris för en sådan bil?

Alla tips uppskattas varmt, Stort tack på förhand!
#1475924
Inga problem med att få plats med 3 barn och dig själv i en XC70 (eller V70 AWD).
Ett barn fram (om den störste får sitta fram än) och två bak, hur mycket utrymme som helst. Tre bak funkar väl också men det lär väl bli lite bråk då emellanåt kanske?

Ang XC70:
Är nog ganska eftertraktad på begagnatmarknaden så priset kan bli därefter.
Jag hade en V70 D3 MY14 tills nyligen (till för 3 mån sen då jag skaffa en ny V90 T6 Recharge MY22), körde 16000 mil med min. Jag behövde varken 4-hjulsdrift (AWD) eller så många hk då jag hade den mest som pendlarbil till/från jobbet på landsväg och låg och tuffa mest i 90 knyck. V70 II är faktiskt större än en nyare V90 inne i kupén. Den sluttande bakrutan på V90 stjäl en del rymd bak.
Det satt en 2,4 liters 5 cylindrig turbodiesel i min V70 D3 MY14 jag hade och jag är nästan säker på det är samma motor i D5 fast mer hk förstås, 220 hk i D5. Då slipper du den nyare VEA 4-cylindriga dieseln (om du helst inte vill ha VEA-motor). Min var inte Euro 6 utan Euro 5 men 2015 årsmodell av XC70 med den motorn är det. Skatten är nog hyfsad även på en D5:a, min D3:a låg på ca 1500 kr per år i vägtrafikskatt.
Det är mycket större utbud på XC70 med D4 motorn (2,0 liters 4-cylindrig) men den är av typen VEA om lite nyare som kanske inte alla gillar. Men det går ju lägga på en Polestaroptimering så du får bättre drag i mellanregistret.

Övriga:
Kolla även på en V60 Cross Country, den kan eventuellt räcka. En begagnad sådan ligger inom din budget (övre delen).

Kanske rent av en XC40 kan funka, beror väl lite på hur stora barnen är och hur mycket bagage nu kan behöva ha med på resor.
Ju nyare bilar desto svårare hitta med manuell växellåda (numera tror jag inte man kan köpa en volvo med manuell växellåda längre).

Finns även XC60 med D4 diesel inom din budget (övre delen)

Men vill du ha dragning mot 150 tkr så är nog XC70 som kanske gått en del mil ett möjligt val.

Skall du dra släp är en diesels råstyrka att föredra.
Kör du mycket korta sträckor i stan och så kan bensinare vara att föredra. Dieseln gillar bäst att få tuffa på lite längre sträckor. Men moderna dieselmotorer är ofta inte så törstiga som bensinmotorer så man kan åka lite billigare med en diesel i alla fall om man kör mycket (många mil).

Du kan hitta en XC70 med manuell låda och D5 och AWD, men utbudet av sådana med automatlåda och D4 är mycket större, mer att bara vraka och välja då.

Vad är anledningen till du föredrar manuell växellåda och varför anser du att D5-motorn kan behövas i en XC70 i just ditt fall?

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1475931
Finns även trevliga XC60 där med, en D5 från 2014 och framåt så har man en trevlig bil. Dock sällan att de är manuella men de finns. Bäst är att provköra med och se.

En XC60-XC70 kostar förvisso mer men det är mest pengar man ligger ute med, lättsålda och man får tillbaka de slantarna vid försäljningen
#1475950
Begagnad V70, XC70 eller XC60 hade varit mitt val med ovanstående kravlista. Jag tycker att V60 och XC40 är för små som familjebilar, men jag bytte också vår XC70 till en XC90 för att jag tyckte att XC70:n var på gränsen till liten...

Mer pengar ger en nyare bil med mindre mil. Vad som är mest lämpligt att lägga är ett personligt val -- men jag skulle inte lägga mig nära den lägre gränsen av budgetintervallet.
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar