Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1475660
Hej på er.
Har letat lite men det bästa jag hittar är inte svar nog på min undring.
Ska svetsa ett avgasrör till min s80 med en dämpare i rostfritt mot "vanligt" rör. Funkar det att svetsa ihop det med den icke rostfria flussrtåd jag brukar använda när jag svetsar plåt, rör m.m? behöver inte vara rostfritt i svetsfogen då rören inte är rostfria.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1475724
Ja det har jag gjort en gång vanligt plåtrör och rostfritt rör och jag svetsade med just flusstråd vilket gick utmärkt, det är väl bara att testa.
#1475848
Lucif3r skrev:Det går fint, men svetsfogen kommer ju inte bli rostfri om du inte använder rostfri tråd, och beroende på exakt hur den rostfria delen är rostfri, så kan värmen av svetsen göra att den rostfria delen blir delvis ikke-rostfri.

Men funkar gör det absolut.
Tack.
Det spelar ju ingen större roll om fogen blir rostfri eller inte när röret inte är rostfritt. Håller väl lika bra som om det va icke rostfritt rör åt båda hållen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1475915
Beroende på typ av "rostfritt" så kan det uppstå mer eller mindre galvaniska vandringar mellan materialen. Då vandrar material från den "oädla" metallen till den ädla. Detta kan man se om man använder t.ex en kallförzinkad bricka till en rostfri skruv. Brickan kan vara helt borta om några år. Men det går utmärkt att svetsa ihop, och det håller några år.
#1475926
GLIZ skrev:Ska använda biltemas rör till nr4
Screenshot_20211126-150015_Wish.jpg
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Blev nyfiken på hur dom låter. Material 1000kr

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1475946
GLIZ skrev:Spray spray spray...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Silver
Screenshot_20211126-165651_Biltema.jpg
Screenshot_20211126-165651_Biltema.jpg (16.47 KiB) Visad 2060 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]