Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1475586
Nej, via motorer vid varje hjulpar.

Min undran var om lösningen de hade var unik för hybrider?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1475592
Subarus system är ganska unikt för hybrider ja.
Polestars system är inte heller jämförbart, en motor per hjulaxel/hjulpar är ju ungefär som för hybridsystemen. Finns ingen mekanisk koppling mellan fram- och bakaxel, vilket har många fördelar i teorin men i praktiken har mekanisk fyrhjulsdrift visat sig bättre.
av Lövet
#1475593
joel80 skrev:Min undran var om lösningen de hade var unik för hybrider?
I princip alla hybrider sätter elmotorn mellan motorn och växellådan (eller i växellådan). Volvo är lite unika med att ha en separat motor på bakaxeln istället.
MarcusJ skrev:Finns ingen mekanisk koppling mellan fram- och bakaxel, vilket har många fördelar i teorin men i praktiken har mekanisk fyrhjulsdrift visat sig bättre.
Vet inte om jag håller med. Har haft Outback (och xdrive+quattro bilar) och nuvarande bil med elektrisk fyrhjulsdrift. Den överlägset bästa framkomligheten har nuvarande E-tron. Det som avgör främst är hur mycket mjukare man kan köra. Man kan i princip köra oändligt långsamt vilket har stor fördel om man behöver komma loss. Den stora skillnaden är dock inte mellan de olika awd-systemen utan mot fwd/rwd bilar. Jösses vilken skillnad det är oavsett system.
#1475643
Det finns såklart fler lösningar på att det är halt å köra elbil med Bakhjulsdrift.
Jag kan ju som sagt enkelt välja "konstant AWD".
Lite tråkigt att köra bensinmotor när jag nu blivit så van med hur tyst å skönt det är med el driften.
Användarvisningsbild
av bem
#1475651
Byt till dubbdäck, då kan du knappast få hjulspinn bak om du gasar normalt. Är väl i dagsläget det du kan göra om du vill köra mycket på el. Men det är mycket märkligt att dubbfria skall behöva slira för dig. Provkör en XC60 demobil med dubbfria däck och försök hitta nån hal väg. Om du har tid med sån jämförelse. Då har du på fötterna om din bil beter sig sämre (slirar) på Pure körläge. Jag har inte märkt nåt hjulspinn bak på min V90 T6 Recharge 2022 när jag kör i Pure körläge och det har varit rätt hala vägar här på senare tid. MEN jag kör på Hakka 10 dubbdäck.
/Bo
av Lövet
#1475652
Dubbfria däck är jättebra. När det inte är halt.

Det går liksom inte komma ifrån att när det är halt på riktigt så är dubbfritt mycket sämre.
#1475930
Har inte varit ute med Subaron i halt väglag än (dubfria däck), men den är inte säkert bättre än Passaten vi hade innan (dubbdäck) FWD och 745-an (dubbdäck) RWD. Vi har aldrig haft problem eller blivit stående under alla år med dessa bilar. Passaten c:a 16 år och 745-an i 13 år. Inte föregående bilar heller, alltid haft dubbdäck på alla bilar i alla år sedan min första bil 1972
av Bannad
#1478667
Måste säja, att nu när vintern verkligen har gjort sitt intåg på västsidan av Svedala är det Ebberöds bank att ha 4-hjulsdrift när andra kör omkring på 2..dom kommer ju ingenstans, minsta lilla uppför och dom glider, slirar, gasar som galningar mm och där står man utan att ha några problem. Och med risk att dom glider på en- (även om man står tiotalet meter bakom)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1478688
Frugan var ute i det väder vi hade här när hela (nästan) E6-an var oframkomlig. Hon hade inga problem att ta slg fram, andra hade det. Dock fick hon vända mindre än en km från sjukhuset (inkallad extra för brist på personal) p.g.a 3 st bilar fastnat i en backe, fick vända och köra en annan väg. Körde samma väg tillbaka och då hade dom bilar hon mött fastnat, men hon kom fram. När hon väl kom ut på "stora vägen" var den skottad. Hon sade "Passaten hade aldrig tagit dig fram" när hon ringde att hon kommit fram. Den är lägre, mycket lägre än Subarun. Sträckan hon skulle köra är c:a 9 km, "stora vägen" är c:a 12 km och vanligtvis myycket mer traffikerad. Det tog c:a 1 dryg timme att köra mot 20 min. annars, men hon är mycket nöjd med sin Subaru
Användarvisningsbild
av bem
#1478691
lennarte,
Din fruga kunde knappt ha timat bättre med den nya Subarun när ni hade riktigt vinterväder söderöver. 4-hjulsdrift är verkligen bra på vintervägar när det börjar bli riktigt snöigt. Till och med jag har möjlighet köra med AWD inkopplad i min V90 T6 Recharge (MY22) laddhybrid, så länge det finns nåt kvar i hybridbatteriet. Går ändra körlägen från Hybrid, Pure (bara el) Power (fullt ös med både bensinmotorn fram och elmotorn på bakaxeln, 340 hk totalt), eller AWD.
/Bo
Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Så här kopplade vi kablarna. Sedan star[…]

Bakaxel äldre Duett

Glömde till lägga att vi är ifr&ari[…]