Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av CHOKASWE
#1474030
Hej,

Då var oturen vid min sida idag då låsbulten till mina fälgar gick av. Var på verkstan och de skulle ta sönder bultarna som sitter i (alla 4) för 1500kr men han sa att jag kunde köpa en ny nyckel till bultar istället. Dock så läste jag på Volvos hemsida att det inte är möjligt.

Jag hann byta vänster sida så jag har nu 18" vinter på vänster sida och 20" sommar på höger sida. Bilen är XC60 D4 AWD.

Undrar hur jag ska gå till väga då jag har läst ganska mycket och sett olika videos. Jag ska ändå dra in till Bilia på måndag men vill ändå kolla om någon har bra tips ide?

Kan det finnas samma lås till flera bilar?
Bilagor
79B943DC-33EF-4636-A37F-CE1736AF1691.jpeg
79B943DC-33EF-4636-A37F-CE1736AF1691.jpeg (3.65 MiB) Visad 2881 gånger
3228D5F1-7EC6-457B-AB7C-F3B940FDE477.jpeg
3228D5F1-7EC6-457B-AB7C-F3B940FDE477.jpeg (3.22 MiB) Visad 2881 gånger
av malajo
#1474035
Använd ALDRIG maskin till låsbults-nyckeln!

Verkstaden gjorde samma sak på min bil, men sa aldrig något till mig. När jag behövde använda den själv nästa gång var den helt kass, och verkstaden vägrade så klart att ta något ansvar för det.

I alla fall, jag hade den äldre varianten, typ V70 -04 tror jag det gällde. Volvo-verkstad sa till mig att dom hade ett gäng "nycklar" så med lite tur kunde dom hjälpa mig.
Jag hade inte turen på min sida så jag fick be en annan verkstad lösa det genom att svetsa på en mutter på låsbulten och sen skruva loss dom. Fälgarna tog så klart skada av detta och såg för jävliga ut efteråt.

I alla fall, om dina låsbultar är Volvo original så kolla med dom, kanske kan dom fixa ny nyckel till dig, eller om dom har en som passar som du kan lossa med bara.

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

av nouton
#1474039
malajo skrev: sön 14 nov 2021, 01:23 Använd ALDRIG maskin till låsbults-nyckeln!

Verkstaden gjorde samma sak på min bil, men sa aldrig något till mig. När jag behövde använda den själv nästa gång var den helt kass, och verkstaden vägrade så klart att ta något ansvar för det.

I alla fall, jag hade den äldre varianten, typ V70 -04 tror jag det gällde. Volvo-verkstad sa till mig att dom hade ett gäng "nycklar" så med lite tur kunde dom hjälpa mig.
Jag hade inte turen på min sida så jag fick be en annan verkstad lösa det genom att svetsa på en mutter på låsbulten och sen skruva loss dom. Fälgarna tog så klart skada av detta och såg för jävliga ut efteråt.

I alla fall, om dina låsbultar är Volvo original så kolla med dom, kanske kan dom fixa ny nyckel till dig, eller om dom har en som passar som du kan lossa med bara.

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk
låter ovanligt att använda maskin till låsbult när jag praktiserade på däckverkstad fick jag lära mig att man drar alltid låsbult för hand typ direkt var där 3månader.
så kan ej tänka mig att andra däckverkstad kör maskin, men men kanske dom.
av nouton
#1474040
CHOKASWE skrev: sön 14 nov 2021, 00:14 Hej,

Då var oturen vid min sida idag då låsbulten till mina fälgar gick av. Var på verkstan och de skulle ta sönder bultarna som sitter i (alla 4) för 1500kr men han sa att jag kunde köpa en ny nyckel till bultar istället. Dock så läste jag på Volvos hemsida att det inte är möjligt.

Jag hann byta vänster sida så jag har nu 18" vinter på vänster sida och 20" sommar på höger sida. Bilen är XC60 D4 AWD.

Undrar hur jag ska gå till väga då jag har läst ganska mycket och sett olika videos. Jag ska ändå dra in till Bilia på måndag men vill ändå kolla om någon har bra tips ide?

Kan det finnas samma lås till flera bilar?



du kan göra såhär för att ta bort låsbult utan nyckeln om du ej få tag i nyckeln , du kan lossa låsbulten så här typ innan du lämna in den eller ta bort låsbulten precis innan dom kör in bilen för att byta däcken.
av CHOKASWE
#1474076
Tack för svaren.
Så typiskt att allt ska hända en lördag och nu sitter jag med ångest då jag inte kan göra så mycket en söndag morgon. Får vänta till imorgon 😖 hade det varit de gamla bultarna är det enklare att ta bort dock inte volvos nya då det inte är lika enkelt att svetsa.
Användarvisningsbild
av bem
#1474077
Man kan ställa sig frågan hur länge man skall ha låsbult på hjulen. Jag sluta med det på min förra bil, V70 MY14 efter en 7-8 år. Fälgarna är ju inte så mycket värda efter så många säsonger så knappt värt ha dem låsta. På min nuvarande V90 2022 har ja haft låsbult på både på sommarhjul och nu på vinterhjulen, får väl bli så några år till.
/Bo
Användarvisningsbild
av Perra83
#1474079
Beror väl på hur man bor och parkerar... Jag har inte använt låsbultar sedan 2007 eller nått när jag drog sönder en. Larmet går ju så fort man börjar hissa bilen.
1500kr hade ja betalat för att bli av med det som sitter kvar. Iofs dyrt men finns det bara det som alternativ så är det så.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1474167
Lite så, man ska inte ha det bästa :)

Slutade helt 2014 eller så med dessa. En strulade och en verkstad fick lossa den. Samma vinter fick en granne sina fyra fälgar stulna två gånger. Detta med inbritt i bilen först då de letade efter bultnyckeln som låg där första gången, andra gången hittade de ej nyckeln men det tog väl bara lite längre tid. Bättre att låta de ta fälgarna och så får man sätta på de andra säsogsfälgarna så länge. Att få inbrott mm lär ju ta längre tid att få fixat. VOC hindrar säkert några men vill gå ut och låta tre narkomaner eller adrenalinstinna hjältar som ska finansiera sina stulna märkesjackor :sick: En hund är egentligen det enda som hjälper på riktigt, man kanske skulle ställa ut en vattenskål och en med någon leksak i så de tror man har hund :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1474349
Om du har problem med dina låsbara hjulmuttrar. Snacka med tjuvarna, de plockar bort dem på under 30 sekunder :-D :-o :party:
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]