Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1475891
@VolvoB20, Ser ut som mässing så går kanske med en vanlig skruvdragare? De lär sig snabbt, blir dessa populära så vet buset snart hur man gör där med, tyvärr

av specos
#1475975
När jag blev utsatt för samma sak så åkte jag till Volvo och fick låna en väska med massa olika låsmuttrar. Den första jag testade passade. Tror det var en V50, typ -08 eller -10.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#1475976
Låscylindern i Rimgards fälglås är gjort i aluminium 6082, en legering som inte innehåller några tungmetaller och som istället för att brytas, endast blir segare och segare när det arbetas. Det gör låset extremt motståndskraftigt mot borrning, sågning och slag. Dessutom är låscylindern certifierad enligt säkerhetsklass 3, den högsta. Inga andra fälglås klarar ens säkerhetsklass 1.

/Håkan
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1476482
GT-mannen skrev: fre 26 nov 2021, 19:43 Låscylindern i Rimgards fälglås är gjort i aluminium 6082, en legering som inte innehåller några tungmetaller och som istället för att brytas, endast blir segare och segare när det arbetas. Det gör låset extremt motståndskraftigt mot borrning, sågning och slag. Dessutom är låscylindern certifierad enligt säkerhetsklass 3, den högsta. Inga andra fälglås klarar ens säkerhetsklass 1.

/Håkan
Grannen har gått upp ända till Klass 4 på låsen till sin 4-hjuling. Lik förbaskat fixade tjuvarna att kapa upp dem på nolltid.

Dagens mobila verktyg och skärverktyg verkar bryta igenom det mesta utan problem. Att aluminium skulle stoppa dessa låter för bra för att vara sant. Men men, det kanske de gör

I databladen står det ju tex att "aluminium 6082" har mycket bra skärbarhet :-o
av Bannad
#1476506
Micce1980 skrev:@VolvoB20, Ser ut som mässing så går kanske med en vanlig skruvdragare? De lär sig snabbt, blir dessa populära så vet buset snart hur man gör där med, tyvärr

.
Det är kreativa individer- Tänk om dom kunde nyttja det på den hederliga arbetsmarknaden istället- :-) :-)

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]