Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zappafan
#1473782
Jobbar i Umeå (pendlar 6 mil enkel väg) ,det har inträffat minst en stöld av katalysator på parkeringen på jobbet (700 anställda) den jag hört om var en rätt ny Alfa Romeo med dubbla kattar, det hände på förmiddagen :-o ingen hade sett något, & igårkväll var det en arbetskompis tur :-( , förutom att det är åt H-vete med stölderna så trodde jag i min enfald det var nyare bilar som det hände för, men arbetskompisen kör en 1998:års 945.... (själv en 1994, 940 ) finns det sämre å bättre Katalysatorer?
av malajo
#1473783
Med 700 anställda borde väl företaget ha råd att sätta upp kameror för att skydda sina anställda?

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

av Malmstroem
#1473785
Det är fullt möjligt att det är mer ädelmetaller i äldre katalysatorer. De sitter också oftare på ett sådant sätt att de är lätta att komma åt.

Det är inte företagets fel att det finns de som inte kan skilja hålla fingrarna i styr. Det är ett samhällsproblem som bör lösas av samhället. Nu gör det väl mig ingenting om det sätts upp kameror -- men jag ser det inte som företagets huvuduppgift.

Jag kan hålla med dig om åsikten om stölder. :-(
Användarvisningsbild
av Cotag
#1473787
Tycker mig se annonser mest överallt om att katalysatorer köpes.
Ofta rekommenderas man att skicka in foto på katten med serienummer och koder för att få pris, antar att det finns register som man kan leta i för att få reda på mängden platina i de olika burkarna/bilarna.
av UnleashFusion
#1473797
Här jag bor, i mitt område vid parkering har det varit 5-6 katalysatorstölder(samtliga på äldre renault-bilar) samt en V70N med 4st vinterdäck(replica R-fälgar(19" försvann under en tidspan ~7 dagar
av Erik Å
#1473819
Är det ingen "tilt"-givare på larmen numera? De kanske försvann pga falsklarm, tanken var väl annars att skydda mot fälgstölder.
Det går väl inte att stjäla en katt (på en personbil typ V70) utan att lyfta bilen?
Användarvisningsbild
av Zappafan
#1473822
Folk har väl sagt åt företaget (Kameror) men sånt tar tid om det överhuvudtaget händer, jobbar Två-skift så då skymningen faller på kan dom ju arbeta mer ostört... :mad:
Användarvisningsbild
av bem
#1473844
Kanske måla katalysatorn med bläck, då bleve tjuven fin om händerna sen…
Eller kanske trycka upp dekaler och sätta på bilen ”stöldskyddsmärkt katalysator”, kan kanske ge lite avskräckande effekt. Om och hur man stöldskyddsmärkt vet ju inte tjuven.
/Bo
Användarvisningsbild
av poseidon
#1473847
bem skrev: lör 13 nov 2021, 03:18 Kanske måla katalysatorn med bläck, då bleve tjuven fin om händerna sen…
Eller kanske trycka upp dekaler och sätta på bilen ”stöldskyddsmärkt katalysator”, kan kanske ge lite avskräckande effekt. Om och hur man stöldskyddsmärkt vet ju inte tjuven.
/Bo
En katalysator blir väl några 100 grader varm så det är en dålig idé.

Kamera hjälper inte, de som stjäl syns inte med ansiktet på bild och finns sannolikt heller inte i något svenskt passregister.
Rondera parkeringen. 700 anställda, räcker väl om man går ett varv per arbetspass om man delar upp det.
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar