Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
#1473966
bem skrev: lör 13 nov 2021, 16:48 Vad skall tjuvarna ta tro på alla elbilar i framtiden? Ingen katalysator. Bara en eller flera små elmotorer. Och batterier men det tvivlar jag på de kan ”ta”. De tar nog hela bilen med sig.
/Bo
Jag lovar att det kommer finnas en marknad för stulna batterier framöver.
Det stjäls bilbatterier från återvinningscentralerna idag så det kommer bara bli värre framöver.
Användarvisningsbild
av bem
#1473987
poseidon,
Ja när man tänker på vad litiumbatterier till elbilar kostar nytt så borde batterierna verkligen vara attraktiva för ligor. Men det lär väl bli farligt att försöka stjäla batterier ur elbilar med tanke på spänningsstyrkan, en kortslutning ett elbilsbatteri lär bli riktigt farligt. I ev. elbilsbattri-ligor i framtiden platsar nog inte vem som helst, det blir lite mer high-tech stölder över det. Att ”sno” en katalysator tycks vara rena barnleken i jämförelse.
/Bo
Användarvisningsbild
av Zappafan
#1474569
Arbetskompisen har nu varit på en "förkoll" hos nån bilfirma som först tyckte bilen skulle bli inlöst! WTF världens bästa bil :-D , men nu verkar det som dom ska ersätta grejorna via försäkringsbolaget ändå, han har en polare som brukar mecka så han har köpt på sig nåt rör å grejor för att sätta dit provisorskt till han får lämna in bilen, jag sa har du nybesiktad bil behöver du ingen kat , funderar att om man själv blir avstulen måste ju en universialkatalysator funka lika bra som man bultar dit själv från typ Skruvat? (695:-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1474587
Zappafan skrev:jag sa har du nybesiktad bil behöver du ingen kat
Utan katalysator och lambdasonder fungerar inte motorn optimalt. Styrsystemen behöver signaler från sonderna för att fungera. I bästa fall blir det "bara" ökad bränsleförbrukning.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1474648
Zappafan skrev:Tror på 940:in jag har sitter inte Lambdasonden på katalysatorn iaf...
På turbomodeller sitter den i grenröret, men utan turbo sitter den väl i katen. I alla fall på dom tidigare modellerna.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]