Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1473860
Tydligen brukar förövarna vara 3 pers.
En sitter i en bil beredd köra iväg med bytet och hantlangarna. En höjer upp bilen på ena sidan med domkraft, den andre rycker katalysatorn. Kan ta bara 30 sek.
Förutom stå på upplyst plats finns CatLoc och lutningslarm man kan försöka försvåra med.
Ädelmetallerna de vill åt i katalysatorn är platina, palladium och rodium. Partikelfilter på dieselbilar skall vara mindre attraktiva enl. polisen.
Priusbilar mest utsatta. Finns bilägare som fått påhälsning av katalysatortjuv upp till 3-4 gånger.
/Bo
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1473866
bem skrev: lör 13 nov 2021, 09:29 Tydligen brukar förövarna vara 3 pers.
En sitter i en bil beredd köra iväg med bytet och hantlangarna. En höjer upp bilen på ena sidan med domkraft, den andre rycker katalysatorn. Kan ta bara 30 sek.
Förutom stå på upplyst plats finns CatLoc och lutningslarm man kan försöka försvåra med.
Nu hänger jag inte med, man kapar ju bort katten med vinkelslip, det låter ju 1000 ggr högre än billarmt, så vad gör larmet för nytta?
Användarvisningsbild
av poseidon
#1473868
VolvoB20 skrev: lör 13 nov 2021, 09:57
bem skrev: lör 13 nov 2021, 09:29 Tydligen brukar förövarna vara 3 pers.
En sitter i en bil beredd köra iväg med bytet och hantlangarna. En höjer upp bilen på ena sidan med domkraft, den andre rycker katalysatorn. Kan ta bara 30 sek.
Förutom stå på upplyst plats finns CatLoc och lutningslarm man kan försöka försvåra med.
Nu hänger jag inte med, man kapar ju bort katten med vinkelslip, det låter ju 1000 ggr högre än billarmt, så vad gör larmet för nytta?
Du får ju det i appen oxå, iaf för Volvo.
Användarvisningsbild
av bem
#1473871
VolvoB20,
Jag trodde som dig vinkelslip var verktyget men enligt polisen kan de bara rycka lös katalysatorn. Det kanske var underförstått man sågat lös den först och sen ryckte den till sig.
Men de skriver ”kapa eller rycka bort”.
Läs här får du se, det var där jag läste det:

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/202 ... manaderna/

/Bo
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1473901
Så fastrostade som mina bultar är är det antingen glöding med svets för att lossa dem eller kapa dem med vinkelslipen.

Ok, på en sprillans ny bil går det nog att skruva bort den lite enklare
Användarvisningsbild
av bem
#1473942
Vad skall tjuvarna ta tro på alla elbilar i framtiden? Ingen katalysator. Bara en eller flera små elmotorer. Och batterier men det tvivlar jag på de kan ”ta”. De tar nog hela bilen med sig.
/Bo

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]