Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1473722
joel80 skrev: fre 12 nov 2021, 11:08 Efter att ha kört elbilar nu i rätt många år och haft 4 olika känner jag att det är väldigt få gånger jag skulle ha behov av 100 mils räckvidd.
.....
Jag har ca 40 mil nu under bra förutsättningar och blandad körning, och kring 35 mil på motorväg.
Eftersom räckvidden ofta rasar till hälften med ett större släp bakom så blir det ju 20-17 mil med släp och det funkar absolut inte för mig. Och vad blir det i vintekyla och tung snö med släpet bakom, ännu mindre? Man behöver upp till absolut minst 100 mil utan släp och 50 mil med släp för det ska vara vettigt. Har jag dessutom levande djur i släpet håller det inte att leta/köa/ladda för mycket.

PS: Hur upplever du kvalitetet på din KIna byggda Polestar/Volvo, har Kina gått om Sverige nu i byggkvalitet? DS
Användarvisningsbild
av bem
#1473760
100 mils WLTP räckvidd är nog inte så dumt på smällkalla vintern och när man drar släp förstås (om man har det). Men viktigast måste ju vara utbyggnad av laddstationer, vet man bara att man kan ladda lite här och där behöver man ju faktiskt inte möjlighet till 100 mils WLTP räckvidd på el. Och att släpa på stort batteri som tynger ner bilen för de få gånger man troligen behöver åka riktigt långt är inte så smart i längden egentligen. Runt 50-60 mil WLTP räckvidd skulle jag personligen lätt klara mig med på en ren elbil i dagsläget.

/Bo
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1473777
joel80 skrev:Jag tror att behovet av 100 mils räckvidd kommer vara begränsad. Vissa biltillverkare kommer erbjuda det men min känsla är att "normen" kommer hamna på kring 50, kanske 60, mils räckvidd.
Så kan det säkert bli."Längre räckvidd" kanske blir nya "turbo-motorn med mer hästar än man egentligen behöver" :-)
#1473786
Ja, det blir intressant att se om det är räckvidden som utvecklas -- och alla laddar hemma. Eller om det blir laddningshastigheten och laddningsmöjligheterna som utvecklas.

Något (eller bägge) torde det bli.
Användarvisningsbild
av joel80
#1473789

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 12 nov 2021, 11:08 Efter att ha kört elbilar nu i rätt många år och haft 4 olika känner jag att det är väldigt få gånger jag skulle ha behov av 100 mils räckvidd.
.....
Jag har ca 40 mil nu under bra förutsättningar och blandad körning, och kring 35 mil på motorväg.
Eftersom räckvidden ofta rasar till hälften med ett större släp bakom så blir det ju 20-17 mil med släp och det funkar absolut inte för mig. Och vad blir det i vintekyla och tung snö med släpet bakom, ännu mindre? Man behöver upp till absolut minst 100 mil utan släp och 50 mil med släp för det ska vara vettigt. Har jag dessutom levande djur i släpet håller det inte att leta/köa/ladda för mycket.

PS: Hur upplever du kvalitetet på din KIna byggda Polestar/Volvo, har Kina gått om Sverige nu i byggkvalitet? DS

Jag körde husvagn i somras. För det funkade det fint. Hade ca 20 mils räckvidd då. Sällan vi kör mer än 2 timmar i stöten utan att barnen behöver ta paus. Och laddningen gick snabbare är pauserna.
För att ha lite mer marginaler hade 10 extra mil med vagnen varit fint.. även om det funkade nu.

Att betala massa extra för att kunna köra 50 mil med släp vintertid känns ju inte speciellt nödvändigt.
De behoven har troligen inte de flesta. Men ett fåtal (t.ex de som kör mycket med hästar) kan såklart ha lite speciella behov, och vill kanske då lägga mer vikt på de behoven och betala lite extra för det.


Kvalitén i Polestar känns överlag väldigt bra. Jag har inte upplevt några problem, men vet att de som fick bilarna tidigt hade vissa missljud i kupén. Saker som vibrerade och lät. Polestar tog fram diverse fixar för det och de som hade problem fick hjälp på verkstäder.

En och annan liten bugg i mjukvaran har jag varit med om. Typ där kartan "hängt" sig så jag fått starta om den. (Infotainment kan startas om under körning genom att hålla in en knapp länge.)

Det mesta det klagas på bland ägare i grupper är den App som Polestar har gjort. Det är fortfarande i Beta-version och många har problem med att bilen kopplar ifrån sig och man måste installera om eller liknande. Hände mig första månaden i somras men efter det har min funkat skapligt. (Nån gång har den inte fått kontakt med bilen, men kan ju berott på uppkoppling där bilen stått)

Munroe på Youtube hick igenom byggkvaliten mer grundligt och verkade imponerad. Han har betydligt mer kunskap än mig, och många saker han nämner har jag ingen aning om hur de är bra eller dåliga. Men kolla gärna.. han kollar allt från lack till upphängningar och inpassning. Lite amerikansk syn på vissa saker och fattar inte riktigt sånt som säkerhet för gående, men ändå några välgjorda videos:




av JEriksson
#1473811
Upplever väldigt generellt att de som har mest problem och "behöver" 100 mils räckvidd är de som inte kör elbil idag.
Man ser t.ex. bara resan till fjällen en gång om året som kravet för bilen, inte de andra 51 veckorna om året som är vardagen.

De flesta som kör elbil inser att 40-50 mils räckvidd är tillräckligt. Sen att det finns undantag men det är inte majoriteten.

Kan se till mig själv, har idag en elbil med 23-25 mils räckvidd, klarar mig utan problem 99 dagar av 100
Skulle jag ha 10 mil till skulle det bli 149 dagar av 150, och ytterligare 10 mil till är jag övertygad om att jag klarar mig 199 av 200 dagar.
Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?