- tis 09 nov 2021, 20:53
#1473385
Köpte mig en auto motor sport 9 nov 2021 när jag var till macken nyss. Oj vad mycket intressant om Volvos kommande elbilar.
Några fakta:
1. Det blir inga nya laddhybrider som det t.ex. var tänkt att bli med nästa generation (3:e) XC90 på SPA2-plattformen. Nästa generation XC90 blir endast i ren elbil.
Laddhybrider kommer väl säljas några år till av dagens modeller som redan finns i Plug-in hybrid utförande.
2. Volvo byter namnstandard (inte namn som idag: XC40, C40, S/V60, S/V90, XC90), för att markera övergången till rena elbilar.
3. Den kommande 2:a generationen elbilar från Volvo (första gen. är XC40, C40) får ca. 50% mer energitäta batterier.
4. Nästa generation elbilar får som standard lidarsensorer, en sorts ljusradar, i taket, som skall ge en 3-dimensionell bild av trafiken.
5. Det blir mer avancerade självkörande system, först ett som kallas Ride som gör bilen självkörande på motorväg.
För det behövs kraftfulla överdimensionerade datorer som kan rymma framtida uppdateringar och ny programvara.
6. SPA-bilarna får 5G, och V2X (Vehicle to everything) som medger att bilen kan användas som kraftreserv (t.ex. under tider på dygnet då elpriset är väldigt högt).
7. Volvo håller redan på att planera för 3:e generationen elbilar:
A. Ännu högre energitäthet på batterierna, 1000 Wh/kg, från Northvolt.
B. Snabbladdning på över 200 kW.
C. Volvo gör själva elmotorerna.
D. Bilarna får relativt låg taklinje så de inte skall bli för stora och klumpiga.
Övrigt (enl. vd Håkan Samuelsson):
- Det kommer flera modeller på storleksklassen 90- och 60-serien (SPA2).
- Det är inte omöjligt nuvarande S/V90 graderas upp [som jag fattar det till helt elektrisk].
- Det kommer en mindre Volvo elbil byggd på Geelys s.k. SEA-plattform.
/Bo
Några fakta:
1. Det blir inga nya laddhybrider som det t.ex. var tänkt att bli med nästa generation (3:e) XC90 på SPA2-plattformen. Nästa generation XC90 blir endast i ren elbil.
Laddhybrider kommer väl säljas några år till av dagens modeller som redan finns i Plug-in hybrid utförande.
2. Volvo byter namnstandard (inte namn som idag: XC40, C40, S/V60, S/V90, XC90), för att markera övergången till rena elbilar.
3. Den kommande 2:a generationen elbilar från Volvo (första gen. är XC40, C40) får ca. 50% mer energitäta batterier.
4. Nästa generation elbilar får som standard lidarsensorer, en sorts ljusradar, i taket, som skall ge en 3-dimensionell bild av trafiken.
5. Det blir mer avancerade självkörande system, först ett som kallas Ride som gör bilen självkörande på motorväg.
För det behövs kraftfulla överdimensionerade datorer som kan rymma framtida uppdateringar och ny programvara.
6. SPA-bilarna får 5G, och V2X (Vehicle to everything) som medger att bilen kan användas som kraftreserv (t.ex. under tider på dygnet då elpriset är väldigt högt).
7. Volvo håller redan på att planera för 3:e generationen elbilar:
A. Ännu högre energitäthet på batterierna, 1000 Wh/kg, från Northvolt.
B. Snabbladdning på över 200 kW.
C. Volvo gör själva elmotorerna.
D. Bilarna får relativt låg taklinje så de inte skall bli för stora och klumpiga.
Övrigt (enl. vd Håkan Samuelsson):
- Det kommer flera modeller på storleksklassen 90- och 60-serien (SPA2).
- Det är inte omöjligt nuvarande S/V90 graderas upp [som jag fattar det till helt elektrisk].
- Det kommer en mindre Volvo elbil byggd på Geelys s.k. SEA-plattform.
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.