Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1473385
Köpte mig en auto motor sport 9 nov 2021 när jag var till macken nyss. Oj vad mycket intressant om Volvos kommande elbilar.
Några fakta:
1. Det blir inga nya laddhybrider som det t.ex. var tänkt att bli med nästa generation (3:e) XC90 på SPA2-plattformen. Nästa generation XC90 blir endast i ren elbil.
Laddhybrider kommer väl säljas några år till av dagens modeller som redan finns i Plug-in hybrid utförande.
2. Volvo byter namnstandard (inte namn som idag: XC40, C40, S/V60, S/V90, XC90), för att markera övergången till rena elbilar.
3. Den kommande 2:a generationen elbilar från Volvo (första gen. är XC40, C40) får ca. 50% mer energitäta batterier.
4. Nästa generation elbilar får som standard lidarsensorer, en sorts ljusradar, i taket, som skall ge en 3-dimensionell bild av trafiken.
5. Det blir mer avancerade självkörande system, först ett som kallas Ride som gör bilen självkörande på motorväg.
För det behövs kraftfulla överdimensionerade datorer som kan rymma framtida uppdateringar och ny programvara.
6. SPA-bilarna får 5G, och V2X (Vehicle to everything) som medger att bilen kan användas som kraftreserv (t.ex. under tider på dygnet då elpriset är väldigt högt).
7. Volvo håller redan på att planera för 3:e generationen elbilar:
A. Ännu högre energitäthet på batterierna, 1000 Wh/kg, från Northvolt.
B. Snabbladdning på över 200 kW.
C. Volvo gör själva elmotorerna.
D. Bilarna får relativt låg taklinje så de inte skall bli för stora och klumpiga.
Övrigt (enl. vd Håkan Samuelsson):
- Det kommer flera modeller på storleksklassen 90- och 60-serien (SPA2).
- Det är inte omöjligt nuvarande S/V90 graderas upp [som jag fattar det till helt elektrisk].
- Det kommer en mindre Volvo elbil byggd på Geelys s.k. SEA-plattform.

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
#1473403
Lyckas dom med det där är dom helt klart med i matchen igen! De har gått lite långsamt framåt med deras elbilsutveckling kan jag tycka. Men riktigt intressant!
Det är en ganska omvälvande tid vi lever i på fordonsmarknaden. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1473434
bem skrev: tis 09 nov 2021, 20:53 1. Det blir inga nya laddhybrider som det t.ex. var tänkt att bli med nästa generation (3:e) XC90 på SPA2-plattformen. nästa generation XC90 blir endast i ren elbil.
Laddhybrider kommer väl säljas några år till av dagens modeller som redan finns i Plug-in hybrid utförande.
Ja, åtminstone på svenska marknaden brinner det i knutarna. Redan i Juni vill man ju dra upp förmånsbeskattningen och straffa ut laddhybrider till förmån för rena elbilar och där har ju volvo knappt något alls att erbjuda idag medans konkurrenterna tar marknadsandelar.
Användarvisningsbild
av bem
#1473521
mattiasv60 skrev: ons 10 nov 2021, 10:53 Tyvärr har biltidningarnas FAKTA en förmåga att vara "fakta" - dvs deras egna spekulationer och gissningar. För inte pratar biltillverkarna klartext med media på detta viset...
/M
Även biltidningar behöver stödja sig på så säkra uppgifter som möjligt. Kila iväg till en kiosk och köp senaste nr av ams så får du bedöma. De hänvisar bl.a till uppgifter från Volvos utvecklingschef och en intervju i en större dagstidning med Volvos vd.
/Bo
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1473548
Även Teknikens Värld hade en artikel där man tyckte det var märkligt att Volvo själva inte har någon konkurrenskraftig modern elbil i sitt program så man förlorar kunder till konkurenter och det också var konstigt att man satsat allt på ta fram/bygga elbilar i Kinsesiska fabriken under Polestars namn i stället för under Volvos eget.
Användarvisningsbild
av bem
#1473553
Volvo är allt lite sena ur startgroparna, de verkar ha varit tveksamma till rena elbilar när andra tillverkare var i full färd med att spotta ut den ena rena elbilen efter den andra. F.n. skördar vissa andra biltillverkare framgångar med rena elbilar, Volvo har bara två modeller än så länge, XC40 och C40 som rena elbilar. Gissar det är febril verksamhet nu hos Volvo eftersom de ju bestämt sig att det bara är rena elbilar framöver som gäller för deras del. Det är bara hoppas de kan slå sig fram och få många rena elbilar sålda i framtiden, dagens rena elbilsförsäljning av Volvobilar är väl rätt blygsam vad jag läst så det kan ju bara bli bättre när Volvo kommer med fler rena elbilar framöver. Kan andra biltillverkare lyckas med övergången till rena elbilar kan Volvo också garanterat, men det är nog mycket nytt med ren elbil jämfört med förbränningsmotorbilar eller laddhybrider. Det blir spännande se hur Volvos kommande rena nya elbilar kommer mottas av köpare/hyres (leasing)tagare i framtiden.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av valln
#1473565
I somras såg jag ett elbilseminarium som Volvo höll i.
Där förstod jag det som att nästa generation elbilar, som börjar lanseras nästa år, kommer att ha batteri på 1000 km.
Fast när jag läser ovanstående punkter har batterierna mindre kapacitet..

Har ni några teorier kring vilken räckvid nästa generation elbilar kommer att ha??
Användarvisningsbild
av bem
#1473568
valln skrev: tor 11 nov 2021, 13:02 I somras såg jag ett elbilseminarium som Volvo höll i.
Där förstod jag det som att nästa generation elbilar, som börjar lanseras nästa år, kommer att ha batteri på 1000 km.
Fast när jag läser ovanstående punkter har batterierna mindre kapacitet..

Har ni några teorier kring vilken räckvidd nästa generation elbilar kommer att ha??
Hur långt de nya elbilarna från Volvo kommer kunna rulla på en laddning kan man undra, men mindre än 50 mil kan det väl knappast bli till att börja med. Folk kanske vill ha rena elbilar som går uppåt 100 mil så småningom. Är väl ingen ren elbil för konsument ännu som går köra 100 mil med på en laddning? Volvo har sagt att senare under detta årtionde kan en Volvo ren elbil få upp mot 100 mils räckvidd. Men före dess (ca. 2025) har Volvo som mål att det skall gå ladda en Volvo ren elbil dubbelt så fort jämfört med idag.
Källa:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ektriska-v

Allteftersom batterierna utvecklas kan man ju med samma volym på batteriet få längre räckvidd, med energitätare batterier.
/Bo
Användarvisningsbild
av joel80
#1473691
Efter att ha kört elbilar nu i rätt många år och haft 4 olika känner jag att det är väldigt få gånger jag skulle ha behov av 100 mils räckvidd.
Jag har ca 40 mil nu under bra förutsättningar och blandad körning, och kring 35 mil på motorväg.
Med det har jag utan att det känts påfrestande kört både genom hela Sverige från Ystad till Haparanda och till Tyskland t.o.r.

Jag tror att om det kommer bilar med 100 mils räckvidd men man samtidigt har möjlighet att välja en billigare variant med 50-601 mils räckvidd så skulle jag inte vilja betala extra för de milen. Så sällan som man skulle behöva dem är det inte värt det. Blir ju också en tyngre bil.

Jag tror att behovet av 100 mils räckvidd kommer vara begränsad. Vissa biltillverkare kommer erbjuda det men min känsla är att "normen" kommer hamna på kring 50, kanske 60, mils räckvidd.

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]