Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1472521
XC60 är det bästa bilköp jag gjort hittills, grymt skön och trevlig bil att köra. Till och med en väl som handlar med bilar men ogillar av sina egna principer allt som inte är tyskt köpte sig en för komforten samt att den hade Volvo on call. Hur som hade jag nog sneglat på automater ändå, den drar ju inte mer än en manuell på motorvägen ändå och det är ju trevligare att slippa spaka hela tiden. Vår drar inte heller så mycket bränsle, en 2014 D4 FWD. Enligt färddatorn 0.65 blandat så säkert 0.7 i verkligheten? Nu på autobahn och runt bland alperna visade färddatorn 0.6.

Att öka budget så lite som 30-35000 till hade öppnat upp för riktigt fina exemplar och bara några år gamla där ännu fler eventuella modellfel är bortbyggda
https://www.bytbil.com/bil?VehicleType= ... ding=False

Eller med ännu färre mil, upp till 13000 och bara 2016-2017
https://www.bytbil.com/bil?VehicleType= ... ding=False
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1472529
Skall du ha en XC60 AWD tror jag du får räkna med 0,7-0,8 i förbrukning vid din pendling, dom har ju luftmotstånd som en ladugårdsvägg och det kostar på med fyrhjulsdriften att dra runt kardan, bakdiff och drivaxlar etc.

Jag skulle aldrig köpa en automat om jag mest pendlar landsväg, men det är ju en personlig preferens.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1472542
Xc60 d5 awd -13 på 80-väg…
Ligger som martin säger runt 07-08 i 110.
Köp en v60 för lägre förbrukning. Min v60 t5 har typ samma förbrukning som en xc60 awd.
IMG_8094.jpg
IMG_8094.jpg (197.71 KiB) Visad 529 gånger
av Malmstroem
#1472547
Bränsleförbrukning beror i stor utsträckning på vilken typ av väg du pendlar på.

Det brukar gå att göra en XC60 D4 AWD automat på under 0,7 på landsväg i ca 80 km/h. Kör du samma på motorväg med lite "moms" så torde du ligga närmare 0,9.

Jag skulle aldrig köpa en XC60 manuell -- men det är som sagt var en personlig preferens. Jag tycker SUV passar med automat.
av Henkan
#1472550
TS verkar inte ha ett krav att det ska vara en Volvo även om frågan ställs på ett Volvoforum.
Varför inte kolla på t.ex. en Kia Sportage/Hyundai ix35 eller en Mazda CX-5. Dessa har 7 respektive 10 års nybilsgaranti så det finns ju några år kvar även på en beg.
av Lövet
#1472555
Eller att det direkt blir största motorn trots att det inte efterfrågades från början ;)
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1472579
Jag tror ändå en facelift v60 t3 1,6L eller en d2 1,6L är bästa landsvägsåket, under förutsättning att man inte avser köra om mängder, utan följa trafiken.
Se till att köpa manuell för minst krångel, och en med driver support.
Användarvisningsbild
av bem
#1472645
Eftersom trådskaparen skulle kunna sträcka sin budget upp mot 200 tkr kan en V60 Cross Country 2016-2017 ligga inom räckhåll. Höga, 4-hjulsdrift och rätt rymliga. Nog är de rätt snygga i alla fall, tycker jag. Kanske inte optimalt med AWD att pendla med som trådskaparen främst skall ha den till. Men skall man ha hög markfrigång och AWD så blir det en kompromiss med behovet pendling där man ju vill ha så snål bil dom möjligt. Glöm inte det finns rena elbilar som har otroligt låg månadsleasing så kan du bara ladda hemma kan det nog funka i ditt fall. Dock du kommer väl pendla snudd på 2000 mil per år och då påverkas leasingkostnaden för de billigaste alternativen har bara 1000 mil i leasingens körsträcka. Jag tänker på MG elbilar. De har leasinpriser ingen annan kan matcha. MG ZS jag tänker på, Sveriges 4:e mest sålda elbil med 7 års garanti, den får en facelift som 2022 med räckvidd på el 44 mil enl. WLTP (räkna med ca 20 % kortare i praktiken), får nu 3-fasladdning på 11 kW som bara kräver 16 amp säkring med laddbox. Infotainmentsystemet uppdateras också. Hög markfrigång och AWD får du göra avkall på i så fall. Blir ju betydligt billigare över längre tid med både skatt 360 kr per år f.n. och bränslet el kostar ju än så länge bara några kronor milen jämfört med bensin-diesel som snuddar vid 20-kr gränsen. Om du närmar dig 2000 mil i arbetspendling blir det rätt mycket skillnad i kostnad köra på el jämfört med bensin-diesel. Sätt dig och räkna på det så du får svart på vitt.
Du har 30-35 tkr i skillnad per år i ”bränslekostnad” på 2000 mil i dagsläget. Laddbox får man 50% skatteavdrag på kostnaden både för box och installation, som installatören administrerar, du betalar bara 50% av vad det kostar.
/Bo
av DaddyTapir
#1472790
Jag tänker såhär:

Givet 8-10 mil per dag blir det ändå inte SÅ många mil per år, 2500? Om bilen drar 0.6 eller 0.64 spelar i praktiken inte så stor roll, ens nu när drivmedlet är så dyrt.

-Komfort och säkerhet hade jag själv rankat högt, så jag hade tittat på V70, E-klass eller liknande. Den sistnämnda är riktigt snål med minsta dieseln.

-4x4 och SUV kostar pengar i drift, är låg förbrukning viktigt hade jag räknat bort dem helt. Det går inte och komma ifrån att samma motor/låda i en ”vanlig” bil går snålare.

-Skåpbilar går bort då de sällan är speciellt bekväma / säkra eller snåla. Om det inte är så att du uttryckligen värdesätter möjligheten att lasta saker i skåpet?

-Jag har bara goda erfarenheter av franska bilar men de går bort för att de håller något sämre andrahandsvärde, visst så får man köpa dem lite billigare men jag tror inte att de kompenserar för värdet den dag bilen ska säljas. I synnerhet om den inte gått långt

Jag hade nog köpt en S80 eller V70, möjligen en E-klass eller liknande. För mig är komfort och säkerhet mycket värt, och med minsta motorn går de förvånande snålt.

Hej! Vet att på Volvo V50 kunde man sät[…]

Det som hände tidigare står beskrivet […]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag koll[…]

En 99/00? Tror att gasspjället spökar is[…]