Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Falconblå
#1472302
Hej! Jag är på jakt efter en bil som lämpar sig för pendling, ca 8 mil per dag i 110.

Driftsäker , Diesel, dragkrok, kombi eller en liten skåpbil, helst manuell låda ifall det sparar bränsle.

Skaffat nytt jobb med pendling som följd , kör nu en Volvo 940 b230f och även en nyare Pickup men med en bränsleförbrukning på 1,2l milen och dagens soppapriser så har jag funderat på något snålare, känns onödigt att blåsa omkring i en Pickup när man pendlar. Så planen är väll att sälja av bägge bilarna och köpa en snål pendlingsbil och en billigare Jaktbil då jag behöver markfrigång och 4x4 på jakten

Vad ska man köpa? 150.000 kronors klassen, har sneglat på , Peugeot 508 1,6hdi, Ford Mondeo eller så någon liten skåpbil typ Berlingo el kangoo

Helst inget från Vag-koncernen. Volvo med VEA motor känns inte så lockande heller.

V60 D2 eller D3? Är dem bra?
Användarvisningsbild
av P210
#1472311
En V60D2 borde vara ett bra val, vet dock inte hur snåla de är i motorvägsfart, skillnad på automat/manuell?
Om du sneglar på Peugeot, behöver du en 508 om du pendlar själv? haft en sådan parallellt med min V50, 508:an känns enorm i jämförelse! Kollat på 308/308SW? tyst o snål med 1,6 dieseln.
En 2017-18 308SW GT med 180hk dieseln och 8vxl automat är en stark kandidat när jag letar ersättare till v50 D5:an men ska du pendla tar den nån deciliter mer i motorvägsfart.
2021-11-03_073917.jpg
2021-11-03_073917.jpg (158.09 KiB) Visad 1415 gånger
Användarvisningsbild
av bem
#1472314
V70 D3 med 5 cylindriga dieselmotorn (ej VEA) kanske kan vara nåt? Hade en sån innan nuvarande V90. Min V70 D3 (136 hk) var årsmodell 2014. Var miljöklass Euro 5 så inte senaste Euro 6. Faktiskt något rymligare inne än min V90. Leta efter en lågmilare så du kan ha den ett tag utan alltför mycket underhåll och lagningar som ju kommer med milen och åldern. Vägtrafikskatten var ca 1500 kr per år sist jag betala. Om behöver 4-hjulsdrift och hög markfrigång - kolla på XC70 i så fall, om du kan tänka dig en bil istället för två. Har du inte nåt emot manuell växellåda kan de nog bli aningens billigare. Misstänker de flesta har VEA motorer, D4:an har det väl men D5:an vet jag inte. XC70 är nog väldigt eftertraktade så priset blir nog därefter. Årsmodell 2013-2014 kanske ligger inom räckhåll med din budget.
/Bo

Exempel lågmilare V70 D3 manuell växellåda MY14, 12000 mil, många mil kvar på den (om det är vinterhjul med framgår inte):
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... e/98207203
av Malmstroem
#1472332
Jag hade titta på en V60 D3/D4/D5 med femcylindrig diesel om du nu inte vill ha VEA. De är tysta och trevliga att åka i. Jag sitter också bra i dem. 5-cylindersdieseln tenderar att fungera bra. Det som ytterst sällan händer är att någonting händer som kränger multiremmen, vilken kan åka in i kamremmen och orsaka motorhaveri. Det kan därför vara läge att åtgärda missljud från AC-kompressor och spännhjul när de uppstår. För mig är det inte ett stort problem, men jag har inte heller någonting emot nyare VEA-motorer. :-D

Jag skulle personligen aldrig pendla i en Berlingo eller liknande. För obekvämt.

Vill du komma ännu billigare undan så är någon PSA-bil med 1.6-diesel ett alternativ. Där blir det lite av vilken individ du hittar. 308 SW, C5 etc.

Om du verkligen bara är ute efter billigt transportmedel skulle jag också övervägt någon äldre assiat. Toyota Avensis, Kia Ceed eller Hyundai I40 finns alla med diesel på lite äldre årgångar.
av 20FJan
#1472334
Jag skulle överväga elbil för pendling, skulle vara skönt att slippa tanka.
Du kanske måste lägga lite mer på inköp, men det tjänar du snabbt in. Alternativt om du kan ladda på jobbet, då kanske du kan klara dig med en Leaf 30kwh. De finns för omkring 150000kr.
av Malmstroem
#1472340
För de allra flesta är en förutsättning för el-bil enkel laddning. Eftersom TS frågar efter en diesel så antar i alla fall jag att det inte finns tillgängligt.

Annars är absolut elbil ett ekonomiskt alternativ för pendling på rimliga avstånd -- förutsatt att du enkelt kan ladda. Däremot är det betydligt svårare att hitta någonting högre fyrhjulsdrivet som fungera som jaktbil.
av Lövet
#1472359
V60 D3 manuell är en bra kandidat. Ser ingen anledning att åka V70 om man inte behöver utrymmet. På vägen är den bara tråkigare.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... h/97428323
Fördelen med V60 är att det finns hur många som helst
av William85
#1472420
Om du ändå är inne på två bilar skulle jag renodla pendlingen till nåt i golfstorlek med snåldiesel, för att komma ner mot 0.4 i förbrukning.
av Falconblå
#1472514
Tack för alla svar och råd! Finns tyvärr inte möjlighet att ladda på jobbet då hade jag direkt köpt Elbil.

Jag tror det blir att göra mig av med Pickupen och även 940in och bara införskaffa en bil som täcker mina behov då kan Jag öka budget till 200k

Så det behövs 4x4 och markfrigång, jag testkörde en XC60 igår och det blir nog något liknande, kanske inte världens snålaste bil men säkert bättre än nuvarande

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]