Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1471007
Fick tilldelat en billig hyrbil från försäkringsbolaget efter ett litet motorhaveri igår, för hemtransport ca 15 mil.

Det blev en KIA Ceed av nyaste snitt tillverkad sommaren 2021 med allt tänkbart elektroniskt hjälpsystem etc, en bensin/el-hybrid.

Bilen ifråga var väl hyfsat tyst och trevlig för en såpass liten bil, kul med lane assist ljusautomatik och allt sånt även om det nog är en tillvänjningsperiod på dylikt. Bra liten stadsbil kanske.

Dock *olidligt* slö på landsväg jämfört med bilen som havererade, en betydligt större bil Volvo S80 -07 med B5254T6 motor och AWTF-80 SC geartronic-låda. Iofs BSR-optimerad till ca 270 hkr men ändå det ger en referens, den var hyfsat pigg även med 200 hkr i originalutförande.

Så den här lilla hybridbilen ser jag som bra att ha testat för jag kommer *aldrig* att skaffa något liknande, jag är van att göra bestämda säkra omkörningar och det gick helt enkelt inte med denna tröga snigeldrivlina. Livsfarligt som jag ser det.

Men så tänkte jag att man kanske skulle kunna vara beredd att göra vissa eftergifter om miljövärden och drivmedelsförbrukning är väsentligt lägre.

Jag är en van "eco-driving" förare och körde denna lilla Kia ungefär som jag brukar, lätt gaspedalfot och lång framförhållning, mycket motorbroms och hyfsat inom hastighetsgränser. Tyckte det kunde vara skoj att se vad en supermodern liten hybrid kan åstadkomma, hämtades ut med full bensintank. Batteriet var bara på 10% när jag hämtade ut den och den lämnades in till hyrfirman 155 km senare på 15% batteri med uteslutande motorväg/landsvägskörning, någon mil stadskörning.

Jag blev ganska förvånad minst sagt: jag tankade i 9,5 liter bensin innan återlämning, betyder att den dragit i snitt 0,61 l/mil. Även om det kan vara någon liters differens mellan fulltankningar är det märkligt hur litet det skiljer mot min gamla stora starka S80 vanliga bensinbil, denna drar kring 0,75 l milen på en resa Växjö - Sthlm ToR med nästan uteslutande motorväg 110 - 120. Alla dessa komplicerade hybridsystem med elmotorer, bromsregenerering, superklen bensinmotor, liten trång bil... för detta lilla i "vinst"? 0,61 l/mil bör väl vilken gammal småbil som helst kunna prestera utan hybridlösningar etc.

Blev såpass förvånad att jag kollade upp vad denna Kia Ceed har för värden på CO2 och förbrukning:

CO2: 29 g/km, samma på NEDC & WLTP
Bensinförbrukning: 1,3 l/100 km dvs 0,13 l / mil som jag brukar räkna. Samma sak här, mätt enligt NEDC & WLPT samma siffror.

Batteriet ska enligt fordonsuppgifterna kunna räcka till ca 50 km körning om det är fulladdat, den är en laddhybrid så man kan roa sig med att ladda den vid möjlighet (vilket jag inte alls hade möjlighet att testa).

Skatt på detta oerhört miljövänliga fordon är 360 kr/år... uppenbarligen baserat på rena fantasisiffror jfr verkligheten. Närmare bestämt visade sig den verkliga bensinförbrukningen - och utsläppen - vara ca 4,7 ggr högre än vad som redovisats i de officiella siffrorna. Med ev fulltankningsdiskrepanser i åtanke så kanske det bara 4 ggr så mycket, eller kanske 6 ggr så mycket.

Och jag bedyrar, jag försökte verkligen köra även denna Kia så "eco-driving" som möjligt. Visst jag körde om någon långtradare med viss nervositet pga det klena svaret från motorn men man måste göra vad man måste: gaspedalen i botten på denna Kia Ceed gav bara en bråkdel av om jag duttar till lätt på gasen i gammelvolvon, kör alltid "eco driving".

Något är riktigt skumt här med vad som klassas som supermiljöbilar och i princip noll i skatt. Någon som vet och undersökt detta mer, förklara gärna för jag vet verkligen inte hur fasen de kommer fram till dessa förbruknings (och utsläpps) - siffror. Tycks som ett systematiskt bedrägeri efter vad jag sett hittills, det lilla jag sett.
#1471022
Ok… det du säger är att en laddhybrid enbart kan nå sina fantastiskt låga skattegrundande förbruknings/utsläppssiffror vid kortare sträckor där man kan köra på eldriften mestadels. Vid turer 10 mil och mer så blir det bara att bilen får dra runt på några hundra kilo dödvikt i form av urladdade batterier vilket närmast ger sämre förbruknings/utsläppssiffror jfr traditionella icke-elektrifierade bilar.

Låter fullt logiskt men jag anser att detta är ett gravt bedrägeri, varför skulle dessa fordon bli i princip befriade från fordonsskatt? För tex min gamle S80 bensinare är det motsatta förhållandet, jag får betala fordonsskatt som om bilen drog typ 1,2 liter milen men där bilen aldrig kommer i närheten av detta i verkligheten.
#1471037
Rätt fult att lämna ut en laddhyvrid med nära tomt batteri. Det kan t.o.m betyda att den använder bensin för att ladda batteriet under körning för att inte ha för lite när det verkligen behövs. (T.ex om man bill/behöver köra på el inne i enbstqd eller nått.)

Laddhybriden jag hade (Volvo D5 TE) var snabb och rapp, för att vara en bil med förbränningsmotor.

Vill man ha riktigt tryck måste man nog gå över på enbart el. Då har man den där direkta responsen och fullt vrid från 0.
#1471061
Hybrider är inte så snåla på landsbyggden.
Svärfar hade innan han dog en 2017 Prius.
Drog 0.47 skröt han med. (Ej plugin)

Men min Audi A4 Quattro drar 0.5, och då utan batteri och med AWD.
Prius utan plug in imponerar inte.

Men i stadstrafik med mycket långsamtgående bilköer blir det nog annorlunda. Även som "vanlig" hybrid.

En plugin kommer nog än mer till fördel i stad med större elmöjlighet.
Men längre åkturer minskar fördelarna mot en snål diesel.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]