Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1470695
Finns risk för magnesiumbist inom snar framtid enl. länken nedan (Vi bilägare).
Tycks som bilindustrin balanserar på slak lina nu (chipbristen) och kanske än värre snart (magnesiumbrist). Nästan jag börjar tycka lite synd om biltillverkarna om de tvingas ner i spagat på grund av detta orosmoln om magnesiumbrist. Om den bristen blir verklighet ser ni konsekvensen om ni läser via länken nedan:
https://www.vibilagare.se/nyheter/magne ... lindustrin

Nästan så det känns skönt att ha stöket med bilbyte gjort (bytte bil 21 aug. 2021 men den beställdes redan i feb. 2021, tog 6 mån innan jag kunde hämta ut nya Volvon hos min Volvohandlare).
/Bo
#1470731
Jo, säkert så. Själv kommer jag kanske inte påverkas på kort sikt om bilindustrin står still p.g.a. metallbrist som magnesium. Men på sikt kan det ju bli besvärligt på många sätt. Tillflöde av nya bilar behövs ju för det går ju inte köra med befintlig bilflotta hur länge som helst. Det berör ju många jobb inom fordonsindustrin som i Göteborg och underentrepenörer.
Vi får hoppas de kan använda nåt annat ämne än magnesium som ersättning om det blir brist på det.
De blir väl tvungna.
/Bo
#1471677
Erik Å skrev: lör 23 okt 2021, 16:32 Vår framtid ser ut att bli ett pärlband av kriser pga förbrukade naturresurser och klimatförändringar. En del kriser går att lösa, andra inte..
Att bilindustrin stannar är förmodligen ett av de mindre hoten mot vår överlevnad.. :oops:
Det är inte så att naturresurserna är eller riskerar att bli förbrukade som ställer till det. Det är till största delen kortsiktiga beslut, brist på planering och korkade bestämmelser.
av Bannad
#1471690
Erik Å skrev: lör 23 okt 2021, 16:32 Vår framtid ser ut att bli ett pärlband av kriser pga förbrukade naturresurser och klimatförändringar. En del kriser går att lösa, andra inte..
Att bilindustrin stannar är förmodligen ett av de mindre hoten mot vår överlevnad.. :oops:
.
Det talas också väldigt tyst om Kobolten som måste upp från havens botten- Den brytningen förstör både havsliv och korallrev.
Korallreven ser vi ju alla via miljökämparnas skrämselpropaganda att de tar stryk av alla Koldioxidutsläpp.
Vad är deras argument- gällande miljöförstörningen av haven och kobolten som krävs i Elbilar?
.
Den som tänker - Elbilar är bra för miljön- bör nog tänka en och två ggr till.
#1471693
EPSON skrev:
Erik Å skrev: lör 23 okt 2021, 16:32 Vår framtid ser ut att bli ett pärlband av kriser pga förbrukade naturresurser och klimatförändringar. En del kriser går att lösa, andra inte..
Att bilindustrin stannar är förmodligen ett av de mindre hoten mot vår överlevnad.. :oops:
.
Det talas också väldigt tyst om Kobolten som måste upp från havens botten- Den brytningen förstör både havsliv och korallrev.
Korallreven ser vi ju alla via miljökämparnas skrämselpropaganda att de tar stryk av alla Koldioxidutsläpp.
Vad är deras argument- gällande miljöförstörningen av haven och kobolten som krävs i Elbilar?
.
Den som tänker - Elbilar är bra för miljön- bör nog tänka en och två ggr till.
Just ur haven verkar man inte kört igång i större skala dock, även om det ser ut att ligga en del förslag på det. Merparten kommer väl fortfarande från Afrika (Kongo) om jag inte är felinformerad.

Får se om det är billigare också, plocka upp dom från 4-6km djup, för nåt som verkar innehålla c:a 0.25% kobolt, låter dyrt. Men jag är inte så insatt i mineralsamlande på havsbotten :oops:
av Bannad
#1471702
Steffe3 skrev: lör 30 okt 2021, 14:23
EPSON skrev:
Erik Å skrev: lör 23 okt 2021, 16:32 Vår framtid ser ut att bli ett pärlband av kriser pga förbrukade naturresurser och klimatförändringar. En del kriser går att lösa, andra inte..
Att bilindustrin stannar är förmodligen ett av de mindre hoten mot vår överlevnad.. :oops:
.
Det talas också väldigt tyst om Kobolten som måste upp från havens botten- Den brytningen förstör både havsliv och korallrev.
Korallreven ser vi ju alla via miljökämparnas skrämselpropaganda att de tar stryk av alla Koldioxidutsläpp.
Vad är deras argument- gällande miljöförstörningen av haven och kobolten som krävs i Elbilar?
.
Den som tänker - Elbilar är bra för miljön- bör nog tänka en och två ggr till.
Just ur haven verkar man inte kört igång i större skala dock, även om det ser ut att ligga en del förslag på det. Merparten kommer väl fortfarande från Afrika (Kongo) om jag inte är felinformerad.

Får se om det är billigare också, plocka upp dom från 4-6km djup, för nåt som verkar innehålla c:a 0.25% kobolt, låter dyrt. Men jag är inte så insatt i mineralsamlande på havsbotten :oops:
Om merparten av världens bilpark skall ställas om till EL är det nog mer än troligt att kobolten kommer vaskas fram under havsytan- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dn ... otalt-kaos
.
https://illvet.se/teknik/guldfeber-paa-havets-botten
#1471718
EPSON skrev:
Steffe3 skrev: lör 30 okt 2021, 14:23
EPSON skrev: .
Det talas också väldigt tyst om Kobolten som måste upp från havens botten- Den brytningen förstör både havsliv och korallrev.
Korallreven ser vi ju alla via miljökämparnas skrämselpropaganda att de tar stryk av alla Koldioxidutsläpp.
Vad är deras argument- gällande miljöförstörningen av haven och kobolten som krävs i Elbilar?
.
Den som tänker - Elbilar är bra för miljön- bör nog tänka en och två ggr till.
Just ur haven verkar man inte kört igång i större skala dock, även om det ser ut att ligga en del förslag på det. Merparten kommer väl fortfarande från Afrika (Kongo) om jag inte är felinformerad.

Får se om det är billigare också, plocka upp dom från 4-6km djup, för nåt som verkar innehålla c:a 0.25% kobolt, låter dyrt. Men jag är inte så insatt i mineralsamlande på havsbotten :oops:
Om merparten av världens bilpark skall ställas om till EL är det nog mer än troligt att kobolten kommer vaskas fram under havsytan- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dn ... otalt-kaos
.
https://illvet.se/teknik/guldfeber-paa-havets-botten
Det uppskattade värdet av klumparna i Clarion Clipperton-­zonen är drygt 200 000 miljarder kronor.
Oof, ja, där kan man misstänka att miljön kommer komma i andra hand :P Pengar über alles.

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]