Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1470021
Har ju aldrig köpt helt ny bil förut och alltid gjort all service och underhåll själv. Nu ingår fri service till våran Subaru XV -21 i 3 år (4500 mil) och sökt lite på nätet vad som ingår. Hittade detta (Subarus hemsida)

Subarus serviceintervall är 1500 mil av en väldigt viktig anledning – din trygghet. 1500 mils serviceintervall bibehåller driftsäkerheten som bilen hade när den lämnade fabriken och minskar underhållskostnaderna.

Genom många och långa tester har fabrikens ingenjörer kommit fram till att 1500 mils intervall ger bäst totalekonomi. Vid varje service görs en mängd åtgärder för att säkerställa att bilen behåller sin driftsäkerhet. Olja byts i motor och drivlina, bromsar plockas isär, rengörs och smörjs upp enligt fabrikens anvisningar. Faktum är att en service kan innehålla upp till 40 olika moment. Subarus auktoriserade verkstäder följer alltid fabrikens serviceschema.

Detta är ju ungefär vad jag gjort med mina bilar i alla år. Ska lämna iväg den i november för dragkrok montering och dom ska även montera vinterdäcken. Får se om jag kan få ett serviceprotokoll så jag kan se vad det är för 40 punkter som ingår.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1471143
sicnarf skrev:Vad hände med din evighetsmaskin Volvo 745, 1988?
Den gör jag aldrig av med, det är frugans Passat - 04 vi bytt bort
Nää, 745-an går som en klocka, den tickar på (lite slitna hydrauliska ventiltryckare). Går som ett skott när man gasar på (159 hk) Har/har haft lite problem med växellådan (M46, se annan tråd) men annars fungerar allt bra. Tankade igår (E85 15,72 kr\l :-o :-o) och den drar 1,5 l/mil med dubbade vinterdäck, verktyg i bilen, ofta släp efter och alltid AC på. Bör ha passerat 50000 mil för ett tag sedan. Vägmätaren ha stannat på 41500 för 6 - 8 år sedan
av Jernhand
#1471153
Det finns väl oftast två olika man gör

Volvo originalservice
Vad ingår?
- Volvo Originaldelar
- Byte av motorolja/oljefilter/packning
- Slitagekontroller
- Funktionalitetskontroller
- Säkerhetskontroller
- Milbundna intervalltillägg (t.ex. kupéfilter, tändstift, luftfilter, kamaxelrem)
- Uppdatering av bilens mjukvara*
I Volvos Basservice ingår
Yttre belysning: kontroll
Strålkastare/dimljus: kontroll/justering
Signal: kontroll
Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå
Växelreglage automat: kontroll startspärr
Bilbälten: kontroll
Parkeringsbroms: kontroll/justering
Däck: kontroll slitage, mönsterdjup
Däck exkl. reservhjul: kontroll/justering ringtryck
Draganordning (delbar): smörjning
Motorolja/filter: byte
Bromsbelägg: kontroll/slitage
Motor: kontroll, utvändig täthet/renhet
Växellåda/slutväxel: kontroll, täthet/nivå vid läckage
Motorrum: kontroll/justering, olje- och vätskenivåer
Användarvisningsbild
av lennarte
#1471218
Jernhand skrev:Det finns väl oftast två olika man gör
Tack, det är ungefär så jag kollat under alla är på mina bilar. Förr var det oljebyte på växellåda/slutväxel också (c:a 4000 mil)men det är borttaget sedan länge. Jag undrar för det står så här bl.a i Subarus reklam Olja byts i motor och drivlina, och Volvo har ju liknande (vissa modeller samma) AWD system. Och jag vet att en del modeller har problem med drivsystemet. Gäller alltså 4-hjulsdrivna modeller med konstant drift på alla hjulel, inte dom med eldrift på bakhjulen
Användarvisningsbild
av frasse4
#1471306
Volvo har väl aldrig haft några modeller med konstant fyrhjulsdrift likt Subaru? Det har ju varit framhjulsdrivna med en fördelningslåda som kopplar in bakhjulsdriften vid behov. Det är ju denna fördelningslåda som krävt underhåll.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1471317
frasse4 skrev: ons 27 okt 2021, 17:57 Volvo har väl aldrig haft några modeller med konstant fyrhjulsdrift likt Subaru? Det har ju varit framhjulsdrivna med en fördelningslåda som kopplar in bakhjulsdriften vid behov. Det är ju denna fördelningslåda som krävt underhåll.
Enligt säljaren vi köpte bilen av köpte Volvo en Subaru Outback får några år sedan och har kopierat drivlinan. Om detta är sant eller inte vet jag inte, kanske någon på forumet vet. Det skulle vara någon av dom nyaste modellerna. Subarun har inte (har inte varit under den än) fördelningslåda i den bemärkelsen som äldre Volvo har utan det är inbyggt i växellådan (får kolla detta närmare), kanske därför dom rekommenderar oljebyte på "drivlinan" vid 1500 mil
Subaru har en rakställd boxermotor, inte tvärställd som Volvo. Så växellådan ser ju helt annorlunda ut.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1471324
Jag trodde inte Subarun hade möjlighet att koppla ur fyrhjulsdriften, de marknadsför sig ju som konstant fyrhjulsdrift. Då bör deras vinkelväxel (inbyggd i lådan) i princip vara en diffential som skickat kraften till fram eller bakaxel som driver lättast, därifrån till dess diffential som för kraften till det hjul som driver lättast. Sedan kan man styra kraften med en motsvarande diffbroms i fördelningslådan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1471341
Subarun har konstant 4-hjulsdrift (Symmetrisk fyrhjulsdrift). Äldre modeller hade hög/låg växel också, men konstant 4-hjulsdrift har dom haft länge. Läst lite om växellådan och differentialen sitter som på många andra framhjulsdrivna bilar med rakställd motor framför växellådan. Undre axeln driver både differentialen och kardanatången, men där borde vara (som på Volvo) en form av slirkoppling, men den sitter då i växellådan. Bak sitter differential som på en bakhjulsdriven, och diffbroms finns inte. Det styrs med ABS-givarna
Det är samma problem med olikt slitna däck som så många andra (även Volvo) så någon differential mellan fram och bak finns inte.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1471680
lennarte skrev: ons 27 okt 2021, 18:37Enligt säljaren vi köpte bilen av köpte Volvo en Subaru Outback får några år sedan och har kopierat drivlinan. Om detta är sant eller inte vet jag inte, kanske någon på forumet vet. Det skulle vara någon av dom nyaste modellerna.
Det är definitivt inte sant. Vad säljare säger lyssnar jag i princip inte på alls, de är i regel mer okunniga om tekniken än min dementa mormor.
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]