Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1469683
Jag har en V60 2019 och en liten 600kg släp.

Bara en sådan där allmän fråga som dök upp i huvudet - sliter det något nämnvärt på bilen att dra mindre släp med total-laster på typ 400-500 kg? eller det är först när man kommer till tunga husvagnar som det kan slita lite?

Det tyngsta jag kör är nog 25 säckar pellets ibland på min lilla släp - då har jag en totalvikt på släpet om ca 525 kg

Jag tänker på eventuellt slitage på både motor/drivlina
#1469687
Om du till att börja med håller dig inom dom godkända vikter som bilen och släpet är byggd för, så har du säkert garderat dig rätt bra?
Det kommer säkert an på hur och var du kör. Vanliga bilsläp har ju en lite speciell fjädring, men inga stötdämpare. Om man kör mycket på dåliga vägar (t.ex grusvägar) så studsar ju släpet mera än rullar på platt vägbana. Där kan man tänka sig att det uppstår ryck och stötar. Det kanske hjälper något lite om man håller dragkulan insmord med fett. Glöm därför inte att alltid ha ett par handskar i bilen. Och ha alltid en plastkåpa på kulan när den inte används. (Köp gärna 2 sådana för dom har en förmåga att försvinna. ibland med andra människors hjälp.)
Och tänk på hastighetsgränserna. Annars kan släpet börja wobbla om du kör för fort. Och det är inte så lyckat. Det påfrestar säkert hela dragfästet?

Ett tillägg: När jag eldade med pellets, jag har bergvärme nu, så vägde en pelletssäck 16 kg. 16 x 25 = 400 kg. En levererad lastpall innehöll alltid 52 säckar.
#1469708
Nja borde inte vara så farligt om du inte segdrar motorn på en för hastigheten för hög växel. Motorn ska gå så lätt som möjligt.
Sen kör du väl inte med släpet varje dag utan bara i bland. Men ju tyngre släp ju mer slitage det verkar ju naturligt.

Edit och ditt släp är ju inte jättetungt kan jag tycka. Och bilen måste ju vara godkänd för ditt släp som jag antar att den är.
Det är värre med hästbilar som får dra ett tungt hästsläp ofta med 1 eller 2 hästar i de är ofta slutkörda.
Och många hästägare skiter fullständigt i bilen.

Bara min åsikt.
#1469720
Hur du kör och sköter bilen betyer mer än om du har släp eller ej.

Min kollega körde ned leasing bilarna till skit på 36 månader och han körde aldrig släp.

Mina var som nya trots mycket släpdragande
#1470105
Att bara köra sliter nära nog ingenting extra. Ska du konstant krypköra i uppförsbacke sliter det jättemycket.

Generellt hade jag inte varit orolig med ett så litet släp.
#1470136
Enda jag kan tänka mig får lite stryk med släpkärra, lite tyngre, skulle väl vara kopplingen på bilar med manuell växellåda och koppling. Har båttrailer (1350 kg) och ibland när jag kört iväg från (uppför) båtramper lukta det ibland lite bränt från kopplingen. Numera har jag bil med automatlåda och AWD (går att välja AWD på min V90 Recharge). Har inte dragit så mycket med båttrailern med min V90 än men det jag dragit har gått galant.
/Bo

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]