Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1469488
fjohan82 skrev:
bem skrev: fre 15 okt 2021, 20:10
joel80 skrev: fre 15 okt 2021, 18:12 Du har kunnat få subventioner för installationer av laddare etc som både företag, samfälligheterförening och hyresvärd i många år. (Sen 2015)

Man ansöker via Naturvårdsverket.

Det nuvarande uppdaterades under 2019 och ser ut så här:


"Ladda bilen är ett stöd för installation av laddningsstation vid bostäder eller en arbetsplats. De som bor i bostaden eller de som är anställda på arbetsplatsen ska vara de huvudsakliga användarna. Till viss del kan stationerna användas av besökande och andra.

Bidraget gäller åtgärder som påbörjats tidigast den 15 juli 2019. Bidraget ges som ett engångsbelopp med högst 50 procent av de bidragsberättigade kostnaderna, dock högst 15 000 kr per laddpunkt."

https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen/



Stödet är alltså i motsvarande storlek som för privatpersoner. Så typ alla kan få det, men det behöver gå via de som beställer.
Så bra. Då är det väl bara sätta igång för hyresvärdarna och vid arbetsplatserna allt eftersom efterfrågan på laddplatser ökar?
Kan det vara att många inte vet om detta bidrag?
/Bo
Ja, högst sannolikt är det så.
Jag bor i en nyproducerad hyresbostad strax utanför centrala Stockholm.
Här finns ingen laddmöjlighet i garaget, jag har påtalat att det finns önskemål om att installera det utan resultat.
Inte ens erbjudandet att bekosta installationen ur egen ficka gick hem...
Får väl smörja lite till, eller ge upp.

Nu när det finns bilar med längre räckvidd som kan dra hyfsat på kroken (man får såklart göra avkall på något) och en bonus på 70000:- är det lockande att byta bil framåt våren, men det känns som att avsaknaden av laddning vid bostaden kommer göra vardagen krånglig.
Läste nånstans att 2022 är sista året med den bonusen, 2023 sänks den till 50000.
Ska man köpa en Audi SQ7 med V8-diesel istället, bara för att?
Har man följt plan- och bygglagen om man byggt nytt och inte förberett för laddplatser?!

Eller kanske var inte reglerna på plats när det byggdes..

Från 15e maj 2020 gäller följande:

1. För bostadshus med fler än tio p-platser måste varje p-plats förberedas för laddning med tomrör eller liknande.
2. För andra uppvärmda byggnader med fler än tio p-platser ska det vid nybyggnad eller totalrenovering finnas minst en laddpunkt och en femtedel av platserna ska vara förberedda för laddning.

Från och med den 1 februari 2021 blev kraven hårdare:
https://omvarldsbevakning.byggtjanst.se ... rkeringar/
#1469517
fjohan82,
2023 föreslås klimatbonusen sänkas från 70 tkr till 50 tkr. Även för laddhybrider blir det sänkning fram till 2023 om regeringens förslag går igenom.
Redan vid kommande årsskift blir om regeringens proposition går igenom det så att elbilar eller laddhybrider som kostar mer än 700 tkr får ingen klimatbonus alls. Motiveringen är väl att har man råd med så dyr bil behöver man inte klimatbonus för att lockas köpa elbil eller laddhybrid. Misstänker få hinner få en bil levererad innan årsskiftet om man beställer en ny elbil eller laddhybrid före ärsskiftet så man får hålla sig under 700 tkr då (listpris inkl moms troligen).
Är det många som har bil i bostadsområdet med hyresgäster där du bor? Om ja då är det väl en tidsfråga innan folk måste ha tillgång till laddmöjlighet. Fortsätter trenden med allt fler sålda elbilar och laddhybrider i vårt land når man ju en punkt där dessa bilar dominerar och de äldre helt förbränningsmotordrivna blir få. Tar några år förstås. Kanske många hyresvärdar väntar bygga laddmöjlighet tills de måste för att folk inte skall flytta från området. Längre fram finns det kanske knappt annat än elbilar att köpa, nya som begagnade.
Gissar din hyresvärd är rädd dra på sig kostnader som blir om man skall börja sätta upp laddstolpar. Det är ju mycket bakomliggande infrastruktur som behövs förutom laddstolpen och laddboxen. Även om du skulle betala ur egen ficka för stolpe och laddbox finns risk det blir som att öppna en pandoras box med påföljande krav från andra inom området att få laddmöjlighet.
Det måste bli frustrerande för folk i ert område som vill köra mer grönt med elbil eller laddhybrid men inte kan det för det inte går ladda den i närheten. Även hyresvärdar borde dra sitt miljöstrå till stacken i detta fall.
Om alla har krav att inget får kosta vid gröna omställningen till fosilfritt bilåkande och annat lär vi väl inte lyckas uppnå nödvändiga klimatmål?
/Bo
#1469524
Märks att kunskapen är låg.
En befintlig samfällighetsförening har stadgar att följa. (säkert oxå hyres och Brf men de regelverket kan jag inte)
Dvs om stadgarna inte medger att sätta upp laddstationer så får man helt enkelt inte göra det.
Om styrelsen ändå gör det är det på egen risk, räcker med att det är 1 boende som inte vill så kan man polisanmäla.
Att inte följa stadgar i en förening är brottsligt.

Vill man ändra stadgar måste man göra en lantmäteriförrättning vilket kan kosta mellan 100-500 tkr beroende på föreningens storlek och ta cirka 6 månader.
Även här räcker det med att någon boende säger nej så faller förrättningen.
Så jag förstår att intresset är svalt för elbilsladdning i styrelsen hos iaf samfällighetsföreningar och sannolikt är det på samma sätt för Brf och hyresföreningar.
#1469535
För en bostadsrättsförening är en stadgeändring betydligt enklare än du beskriver. Det behövs 1 eller 2 stämmomöten. Om inte alla, men minst 2/3 av medlemmarna är för ändringen, behövs 2.
https://bolagsverket.se/fo/foreningsfor ... ng-1.12773

Min bostadsrättsförening satte upp två laddboxuttag för ca 2 år sedan. Vi har inte behövt göra någon stadgeändring för detta. Mesta jobbet i projektet drevs av intresserade medlemmar som sedan presenterade förslag för styrelsen. Vi nyttjade stöd från Naturvårdsverket, det så kallade Klimatklivet. Såhär i efterhand borde vi kanske gjort en större installation på en gång i och med att man bara får bidraget en gång. En nackdel med bidraget är nog tyvärr att priserna i sig ökar i offerterna på grund av det. Båda platserna nyttjas idag. De som har en parkeringsplats med laddmöjlighet betalar en extra avgift per månad samt debiteras självkostnadspris för elen de förbrukar.
#1469550
Det låter som det kommer gå trögt med laddmöjlighet via hyresvärdar för vissa bostäder. Men man kanske måste snart börja betrakta laddningsmöjlighet som nästan självklar infrastruktur om folk skall kunna bo i bostäderna i framtiden, längre fram när det blir mest elbilar. Vi är inte där än men förr eller senare blir det väl troligen så. De som inte har möjlighet i framtiden skaffa elbil eller laddhybrid p.g. av avsaknad av laddmöjlighet i närheten där de bor får väl fortsätta köra förbränningsmotordrivet osv så länge det går köpa "soppa", om man har behov av en bil. Inte mycket välja på om man vill bo kvar.
/Bo
#1469556
Man har ju löst det med både TV-nät och fiber till många samfälligheter tidigare. Sånna installationer har inte funnits med i anläggningsbeslutet i äldre föreningar men regler har ändrats allt eftersom.

Det ska nog lösa sig med smidigare möjlighet för att få installera laddplatser också. Just nu krävs det ett stämmobeslut om att man ska ansöka om ändring hos Lantmäteriet som precis som sägs ovan kan kosta flera hundra tusen.
Problemet diskuteras av beslutsfattare och jag hoppas man kan komma fram till en lite bättre lösning för samfälligheter snart.
#1469564
joel80 skrev:Varför inte bara stanna på en snabbladdare några minuter?
Den enda vettiga snabbladdare (ionity) som finns i närheten är 4 mil förbi målet. Innan dess finns två stycken 50kW laddare. Alltså 2st totalt, inte 2 stationer. 60* bilar åker samtidigt, åker samma resväg, ska vara framme samtidigt. Det är verkligen den perfekta stormen för elbilsåkning. När jag skrev "ute i skogen" så är det också lite överdrivet, detta är någonstans i Södermanland, inte Norrlands inland. Ändå är det bedrövligt.

*Det kommer inte bli 60 för viss samåkning kommer ske förstås, säg 40st eller nåt men det ändrar inte tillräckligt mycket

Summa summarum - det behövs fler laddstolpar på destinationer OCH snabbladdare längs vägen. Vi är inte nära ens.
#1469572
Lövet skrev:
joel80 skrev:Varför inte bara stanna på en snabbladdare några minuter?
Den enda vettiga snabbladdare (ionity) som finns i närheten är 4 mil förbi målet. Innan dess finns två stycken 50kW laddare. Alltså 2st totalt, inte 2 stationer. 60* bilar åker samtidigt, åker samma resväg, ska vara framme samtidigt. Det är verkligen den perfekta stormen för elbilsåkning. När jag skrev "ute i skogen" så är det också lite överdrivet, detta är någonstans i Södermanland, inte Norrlands inland. Ändå är det bedrövligt.

*Det kommer inte bli 60 för viss samåkning kommer ske förstås, säg 40st eller nåt men det ändrar inte tillräckligt mycket

Summa summarum - det behövs fler laddstolpar på destinationer OCH snabbladdare längs vägen. Vi är inte nära ens.
Oh.. surt. Kör man längst med Europavägarna funkar det skapligt bra, men i ditt fall med så många samtidigt och kanske inte så "centralt" saknas det infrastruktur! :/
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 70
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]