Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1477901
Jag lyckades sänka förbrukningen hemma med ca 75% under de dyra dagtidtimmarna senaste dygnen när det varit som dyrast.
Eldat i kaminen istället för att ha elvärme och stängde också av varmvattenberedaren under dagen när det var som dyrast. Så länge inte alla i familjen duschar så håller den tempen bra rätt länge.

Väntade också med att starta tvätt och diskmaskin till på kvällen och sänkte golvvärmen i badrummen.

Sen har jag lite hjälp av automatiska styrningen av värmepumpen som ändå drar ner lite dagtid under dyraste timmarna.

Lite för att se vad man kan göra själv och vad det får för påverkan. :)
Att det också sparade ett par hundringar är en bonus.

#1477907
joel80 skrev:Sen har jag lite hjälp av automatiska styrningen av värmepumpen som ändå drar ner lite dagtid under dyraste timmarna.
Det funkar ju bra om man har spikar mellan 7-9 och 16-18. Nu har ju elen varit svindyr hela dagen sista tiden. Då kan man ju inte ha värmen avstängd hela tiden :-(
#1477912
Lövet skrev:
joel80 skrev:Sen har jag lite hjälp av automatiska styrningen av värmepumpen som ändå drar ner lite dagtid under dyraste timmarna.
Det funkar ju bra om man har spikar mellan 7-9 och 16-18. Nu har ju elen varit svindyr hela dagen sista tiden. Då kan man ju inte ha värmen avstängd hela tiden :-(
Jag stängde av värmen vid 6:30 och slog på den vid 21-22 den dyraste dagen.
Hann bli ca 17c i sovrummet som ligger längst bort från kamin-värmen.
Tyckte det var helt godkänt med tanke på 13-16 minusgrader ute.
Blev två omgångar eldning under dagen. Första vid 9-tiden och andra kring 16.. den håller bra värme i typ 5-6h lite beroende hur bra man matat den. (Har med eftervärmare eller vad det nu heter, så man tar tillvara på de varma rökgaserna samt får lite mindre co2-utsläpp.)
#1477913
Lövet skrev: ons 08 dec 2021, 11:57
joel80 skrev:Sen har jag lite hjälp av automatiska styrningen av värmepumpen som ändå drar ner lite dagtid under dyraste timmarna.
Det funkar ju bra om man har spikar mellan 7-9 och 16-18. Nu har ju elen varit svindyr hela dagen sista tiden. Då kan man ju inte ha värmen avstängd hela tiden :-(
Den var ju 3 ggr så dyrt under dagen som på natten i Måndags. Så man kan ju köra värmen mest på natten och låta det bli rejält kallt inne under dagen.
#1477914
joel80 skrev: ons 08 dec 2021, 12:05 Jag stängde av värmen vid 6:30 och slog på den vid 21-22 den dyraste dagen.
Hann bli ca 17c i sovrummet som ligger längst bort från kamin-värmen.
Tyckte det var helt godkänt med tanke på 13-16 minusgrader ute.
Blev två omgångar eldning under dagen. Första vid 9-tiden och andra kring 16.. den håller bra värme i typ 5-6h lite beroende hur bra man matat den. (Har med eftervärmare eller vad det nu heter, så man tar tillvara på de varma rökgaserna samt får lite mindre co2-utsläpp.)
öhhhh du har ju kamin, det har jag också så jag kan ju hålla varmt i hela huset utan problem.

Men vad hade du landat på utan kamin ??? antar att man klarar hålla sig över nollan inomhus så man slipper riskera att vattenledningar fryser söner om man gör på det sättet du gör och saknar eldstad vilket många faktiskt gör.
#1477915
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 08 dec 2021, 12:05 Jag stängde av värmen vid 6:30 och slog på den vid 21-22 den dyraste dagen.
Hann bli ca 17c i sovrummet som ligger längst bort från kamin-värmen.
Tyckte det var helt godkänt med tanke på 13-16 minusgrader ute.
Blev två omgångar eldning under dagen. Första vid 9-tiden och andra kring 16.. den håller bra värme i typ 5-6h lite beroende hur bra man matat den. (Har med eftervärmare eller vad det nu heter, så man tar tillvara på de varma rökgaserna samt får lite mindre co2-utsläpp.)
öhhhh du har ju kamin, det har jag också så jag kan ju hålla varmt i hela huset utan problem.

Men vad hade du landat på utan kamin ??? antar att man klarar hålla sig över nollan inomhus så man slipper riskera att vattenledningar fryser söner om man gör på det sättet du gör och saknar eldstad vilket många faktiskt gör.
Utan kamin hade jag nog istället "bara" ställt ner luftvärmepump och de element jag har (dit värmepumpen inte räcker) några grader. Hade såklart inte hjälpt lika mycket som nu men hade nog sparat en del i allafall.
Men nu har jag kamin och kan göra som jag gjorde.
Det är också en av mina "säkerhetsfunktioner" då jag bor lite avsides. Blir det långvarigt strömavbrott vill jag kunna ha en värmekälla som funkar. Alla hus i området häromkring har möjlighet att elda, så det är ju inte speciellt konstigt eller ovanligt.

Det enda jag saknar är att kunna sprida värmen ordentligt. De rum som ligger längst bort får inte speciellt mycket från kaminen. Enplansvilla så värmen behöver flyttas i sidled en del. :)
#1477919
joel80 skrev: ons 08 dec 2021, 12:27 Det enda jag saknar är att kunna sprida värmen ordentligt. De rum som ligger längst bort får inte speciellt mycket från kaminen. Enplansvilla så värmen behöver flyttas i sidled en del. :)
Med denna blir det samma värme i hela huset när man eldar i kaminen.

https://www.biltema.se/bygg/flaktar/gol ... 2000042185

Det är kanske lösningen att alla installerar eldstad så vi kan elda rejält när elpriset hoppar upp och ned.
#1477920
VolvoB20 skrev:Den var ju 3 ggr så dyrt under dagen som på natten i Måndags. Så man kan ju köra värmen mest på natten och låta det bli rejält kallt inne under dagen.
joel80 skrev:Blev två omgångar eldning under dagen. Första vid 9-tiden och andra kring 16.. den håller bra värme i typ 5-6h lite beroende hur bra man matat den.
Jag vill inte ha 17 grader inomhus och jag har ingen ordentlig kamin. Har en svart plåtlåda från Contura som blir svinvarm på 5 sekunder och kall lika fort. Ved måste jag köpa på Bauhaus.
Man kan väl säga att villaägare utan alternativ värmekälla och med elbil så har man inte direkt dragit vinstlotten i December ;)
#1477922

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 08 dec 2021, 12:27 Det enda jag saknar är att kunna sprida värmen ordentligt. De rum som ligger längst bort får inte speciellt mycket från kaminen. Enplansvilla så värmen behöver flyttas i sidled en del. :)
Med denna blir det samma värme i hela huset när man eldar i kaminen.

https://www.biltema.se/bygg/flaktar/gol ... 2000042185

Det är kanske lösningen att alla installerar eldstad så vi kan elda rejält när elpriset hoppar upp och ned.
Jag har både takfläkt och en kaminfläkt, men med enplansvilla får man ändå inte spridningen till alla rum med jämn värme.

Tja, kamin är bra att ha som backup om nått händer. På samma sätt är lådan med torrvaror för ca 2v och vattendukarna i garaget en "säkerhet" om nått går åt helvete. Har också en spisplatta i köket som går på gasol.
Två full-laddade 12v-batterier i garaget också.
Lite prepper bör vi alla vara. :)
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 70
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]