Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1469056
SubMarine skrev: ons 13 okt 2021, 20:25
poseidon skrev:Jag förstår eg inte varför företag skall erbjuda laddstationer på arbetsplatsen. Det är inte kostnadsneutralt. Om kostnaden för att bygga laddstation togs ut på elräkningen så skulle ingen ladda.
Visst företag vill locka till sig bra medarbetare och detta likt friskvårdsbidrag eller annat är väl så ett sätt att lösa det på.
Dock, de som inte har laddbil får ju ingen motsvarande förmån.
Det kan väl lösas på samma sätt som i vilken bostadsrättsförening som helst där man får en pålagd avgift för laddmöjligheten utöver den vanliga parkeringsavgiften. På så sätt betalar man av installationskostnaden över tid. Om en anställd skulle betala för installationen, vad händer sedan när denne slutar? Ska han ta med sig laddstationen då?

poseidon skrev: Byggs det bensinmackar på någon arbetsplats?
Finns det något som helst behov av en bensinmack på arbetsplatsen förutsatt att man får betala för drivmedlet på samma sätt som att man får betala för elen?
Varför finns behov av laddstation på arbetsplatsen?
En elbil har tillräckligt med batteri för att ladda hemma. Lika som en vanlig fosilbil kan tanka på macken.
En hybridbil har fosildrift om batteriet är tomt.

Dvs laddstation på arbetsplats behövs inte alternativt precis lika mycket som en bensinstation behövs på arbetsplatsen.
Skillnaden är att folk inte är så dumma så de tar bilen till jobbet å skiter i å tanka så de får bränslestopp på parkeringen.
Elbilsägare verkar va betydligt sämre på att planera sin körning vs laddning av batteri.
#1469061
poseidon skrev:
SubMarine skrev: ons 13 okt 2021, 20:25
poseidon skrev:Jag förstår eg inte varför företag skall erbjuda laddstationer på arbetsplatsen. Det är inte kostnadsneutralt. Om kostnaden för att bygga laddstation togs ut på elräkningen så skulle ingen ladda.
Visst företag vill locka till sig bra medarbetare och detta likt friskvårdsbidrag eller annat är väl så ett sätt att lösa det på.
Dock, de som inte har laddbil får ju ingen motsvarande förmån.
Det kan väl lösas på samma sätt som i vilken bostadsrättsförening som helst där man får en pålagd avgift för laddmöjligheten utöver den vanliga parkeringsavgiften. På så sätt betalar man av installationskostnaden över tid. Om en anställd skulle betala för installationen, vad händer sedan när denne slutar? Ska han ta med sig laddstationen då?

poseidon skrev: Byggs det bensinmackar på någon arbetsplats?
Finns det något som helst behov av en bensinmack på arbetsplatsen förutsatt att man får betala för drivmedlet på samma sätt som att man får betala för elen?
Varför finns behov av laddstation på arbetsplatsen?
En elbil har tillräckligt med batteri för att ladda hemma. Lika som en vanlig fosilbil kan tanka på macken.
En hybridbil har fosildrift om batteriet är tomt.

Dvs laddstation på arbetsplats behövs inte alternativt precis lika mycket som en bensinstation behövs på arbetsplatsen.
Skillnaden är att folk inte är så dumma så de tar bilen till jobbet å skiter i å tanka så de får bränslestopp på parkeringen.
Elbilsägare verkar va betydligt sämre på att planera sin körning vs laddning av batteri.
Genom att kunna fylla på en relativt liten mängd energi i en hybridbil så tar man sig även hem helt på el. Det gör att man med ett ganska litet batteri ändå kan genomföra all pendling till/från jobb på el. Att behovet av laddplatser för rena elbilar inte är lika stort håller jag helt med om. Det skulle väl främst vara av intresse för de som har en väldigt lång pendling.
#1469083
SubMarine skrev:
poseidon skrev:
SubMarine skrev: ons 13 okt 2021, 20:25 Det kan väl lösas på samma sätt som i vilken bostadsrättsförening som helst där man får en pålagd avgift för laddmöjligheten utöver den vanliga parkeringsavgiften. På så sätt betalar man av installationskostnaden över tid. Om en anställd skulle betala för installationen, vad händer sedan när denne slutar? Ska han ta med sig laddstationen då?

Finns det något som helst behov av en bensinmack på arbetsplatsen förutsatt att man får betala för drivmedlet på samma sätt som att man får betala för elen?
Varför finns behov av laddstation på arbetsplatsen?
En elbil har tillräckligt med batteri för att ladda hemma. Lika som en vanlig fosilbil kan tanka på macken.
En hybridbil har fosildrift om batteriet är tomt.

Dvs laddstation på arbetsplats behövs inte alternativt precis lika mycket som en bensinstation behövs på arbetsplatsen.
Skillnaden är att folk inte är så dumma så de tar bilen till jobbet å skiter i å tanka så de får bränslestopp på parkeringen.
Elbilsägare verkar va betydligt sämre på att planera sin körning vs laddning av batteri.
Genom att kunna fylla på en relativt liten mängd energi i en hybridbil så tar man sig även hem helt på el. Det gör att man med ett ganska litet batteri ändå kan genomföra all pendling till/från jobb på el. Att behovet av laddplatser för rena elbilar inte är lika stort håller jag helt med om. Det skulle väl främst vara av intresse för de som har en väldigt lång pendling.
Kan även vara något som kan underlätta för de som bor i lägenhet. Jobbar man på en arbetsplats där man kan hyra en plats med laddning blir steget över till elbil enklare än om man ska försöka leta reda på gatuparkering med laddning när man behöver ladda.
#1469086
Jag jobbar på ett större företag i Norden, vi har under året byggt 4 nya såkallade centra runtomkring i Sverige, ingen av dessa har en enda laddstolpe, tjänstemännen kan inte ens ladda deras hybrider på jobbet, då får de ta en motorvärmarstolpe och gå ut och trycka igång tiduret 10gg om dagen. Sewdan så visade det sig att de som kör på el får fortfarande betala för bränsle på deras privatmil trots att de inte gör av med något bränsle, så nu har flertalet struntat helt i att ladda dom, de kör på bensin dagligen, fabtastisk el hur.

På centrat där jag jobbar tog vii upp det där med laddstolpe under byggets gång, och det blev blank nej, för dyrt sa man bara, och det på ett bygge som i övrigt gick loss på 33milj och ni tror att hyresgästföreningar bara kan slänga upp laddstolpar hur som helst.
#1469109
Har man ren elbil blir förstås behovet litet att ladda på arbetsplats för jobbpendlare.
De som har laddhybrider har som nämnts ett större behov att kunna laddas ”på halva vägen” vid jobbpendling.
Alltså om det nu är så brådis få ner utsläppen av koldioxid bör väl alla, arbetstagare, hyresvärdar, arbetsgivare, stat, myndigheter dra åt samma håll så klimatmål kan nås. Genon handling och släppa till nåt ekonomiskt som kan svida lite. Själv är jag osäker på hur jag kan bidra till mindre utsläpp av koldioxid för det är inte lätt veta om det man själv gör har så mycket positiv inverkan i det stora hela.
Jag åker elhybrid, inte redo för ren elbil. Kanske kan bidra lite till lägre koldioxid.
Att pappa staten vill locka oss välja elbil eller hybrid när vi skaffar ny bil vet väl alla vid det här laget (genom bl.a. klimatbonus och 50% skatteavdrag för laddbox inkl. Installation).
Sett ur ett bredare perspektiv för alla fastighetsägare, inte bara för privatpersoner i villa, borde kanske pappa staten stötta (subventionera) även andra än nuvarande system medger. Elbilar med lite kortare räckvidd och laddhybrider kommer ut nya som beg. på marknaden som nya ägare vill köra med. Vissa kan vilja använda dem till arbetspendling och ha möjlighet ladda i närheten av arbetsplatsen. Inte alla förstås. Men de som önskar bör väl på lite sikt få möjlighet till det. För miljöns skull.
Det lär väl bli fler och fler elbilar och laddhybrider i framtiden. Därmed större potential minska koldioxidutsläppen. Hur det skall bli möjligt erbjuda laddmöjlighet på jobbet för de som har behov av det har jag inte svaret på. Men jag tror det kommer gå trögt om det inte underlättas för hyresvärdar och företag sätta upp infrastruktur för laddning. Uppmuntrar staten att man väljer elbil eller laddhybrid ser jag ingen motsättning att uppmuntra infrastruktur för laddning på bredare front (än bara för privatperoner vid inköp och installation av laddbox).
Jag tänker på lite sikt, kanske inte imorgon dag.
/Bo
#1469127
Snittresan enkel väg till arbete är ca 2.7mil om dagen. Dvs en modern hybridbil tar sig till och från jobb utan laddning.
Exempelvis V90 MY22

Laddstation på jobbet behövs inte, de har tillkommit av andra anledningar. Lobbying eller genom icke faktagrundade beslut alt att man vill "green-wash:a" imagen.
.
#1469142
poseidon skrev: tor 14 okt 2021, 05:46 Snittresan enkel väg till arbete är ca 2.7mil om dagen. Dvs en modern hybridbil tar sig till och från jobb utan laddning.
Exempelvis V90 MY22

Laddstation på jobbet behövs inte, de har tillkommit av andra anledningar. Lobbying eller genom icke faktagrundade beslut alt att man vill "green-wash:a" imagen.
.
OK, ja i så fall behövs inte laddas för "snittbilisten".
Själv har jag 6 mil till jobbet och sen sex mil hem.

En grön image är väl i och för sig inget fel och fakta bygger väl i det här sammanhanget på att underlätta elbilskörning så möjlighet till minskning av koldioxidutsläpp finns, koldioxidutsläppen måste ner (fort) enligt expertisen.
Visst finns det bra argument mot att ha laddmöjlighet vid eller i närheten av jobbet. Kanske inte behovet är så stort än, men kanske växer ganska fort? Om folk köper mest rena elbilar nu framöver är behovet mindre ladda på jobbet. Det är kanske bara hemma man skall hålla sig och ladda, om man bor i villa och kan ladda vill säga. Det är väl inte så vanligt med laddmöjlighet om man bor i hyreslägenhet eller bostadsrätt ännu, det verkar bli för dyrt för hyresvärdarna/fastighetsägarna med laddmöjlighet där som jag förstått det.
Alla bor inte så att man kan köra både till och från jobbet på el om man har laddhybrid.
Alla bor inte i villa så man kan ladda hemma oavsett ren elbil eller laddhybrid.
Alla vill inte ha ren elbil, om man kan ladda hemma. Vissa föredrar laddhybrid av olika skäl.
Jag är väl ett riktigt undantag kanske. Mitt bidrag till något mindre koldioxidutsläpp, om det nu gör nån skillnad, kanske lite, är i alla fall en laddhybrid så jag skulle i stort sett kunna köra på el huvuddelen av privatkörning och jobbpendling (om jag kunde ladda vid jobbet). Jag kan inte göra allt annat också, jag bor i villa så jag laddar hemma så den biten är OK.
Intressant höra lite motargument, det är aldrig fel.
Jag tror ändå på sikt det behöver underlättas för laddning på arbetsplatser eller i närheten. Om det nu blir så i framtiden att de flesta av oss åker bil som helt eller delvis drivs på batterier och elmotor. Det säljs visst mycket bilar med drivbatteri i numera vad jag förstått. Inom ett årtionde finns det nog rejält med rena elbilar (troligen mest) men även del laddhybrider (gamla som nya). Vi får väl se hur det utvecklar sig.
/Bo
Senast redigerad av 4 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1469143
poseidon skrev:Snittresan enkel väg till arbete är ca 2.7mil om dagen. Dvs en modern hybridbil tar sig till och från jobb utan laddning.
Exempelvis V90 MY22

Laddstation på jobbet behövs inte, de har tillkommit av andra anledningar. Lobbying eller genom icke faktagrundade beslut alt att man vill "green-wash:a" imagen.
.
Snarare klarar mestadelen av nuvarande laddhybridsbilpark INTE den sträckan både fram och tillbaka då de har räckvidder på ca 40-50 km. Dock börjar det ser bättre ut på den fronten nu med några modeller som släppts senaste året.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 70
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]