Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1469332
Lövet skrev: tor 14 okt 2021, 19:43
poseidon skrev:Men ändå så laddar ingen. Varför då?
För att det är 11kw stolpar och därmed tar det 6 timmar att ladda fullt. Så kul är det inte på Ica ;-)

edit: Samma gäller ju dina stolpar ovan @bem 22kw ombordladdare är väldigt ovanligt så det blir 11kw allt som oftast ändå.
Jo, och rena Elbilar skall väl laddas hemma.
#1469372
Lövet skrev: tor 14 okt 2021, 21:13
Derank skrev:Hoppas alla anställda är medvetna om att de ska förmånsbeskattas när de laddar sin privata bil hos sin arbetsgivare, det är bara en tidsfråga innan det första fallet tas upp.
Man brukar betala för elen på större arbetsgivare. Vi har låtit Bee intallera stolpar och betalsystem men vi satte själva kostnaden per kwh. Funkar bra. För bra - nu är platserna fulla hela tiden :bored:
Vad har ni satt för kW pris. För att det inte ska vara förmånsbeskattat får det ju inte skilja för mycket mot vad det kostar att ladda på jämförbar plats i området.

Det är ju samma för våra parkeringsplatser, priset måste ligga på samma som kommericella platser intill för att inte vara en förmån som ska beskattas.

Verkar vara en djungel och inga regler ät entydiga.
#1469375
EPSON skrev: tor 14 okt 2021, 20:12 Not 1: Hur tänker MP här? Skall elbolagen helt plöstligt låta enskilda sälja el till grannen/rna? Vem skall sköta elöverföringen, kostnader på densamme osv osv? Många frågor dyker upp och ju mer man försöker förstå hur MP tänker ju mer ter sig förslaget orealistiskt.
.
Det är ju redan på gång och flera gör det redan nu. Däemot är det som vanligt, när en handfull gör det, är det väldigt enkelt, behövs bara en elmätare som mäter i båda riktningarna. KLART.

Utmaningen kommer när många försöker göra detta och försöker trycka ut strömmen baklängesi ett elnät som överhuvudtaget inte alls är byggt för det.

Speciellt soliga dagar när ingen förbrukar och alal vill trycka ut massor med el baklänges i nätet.

Transformatorstationer, regelering, hela griden är inte byggd för att kunna hantera något sådant idag.

Tänk ett villaområde där alla åkt till jobbet med sina elbilar så det är tomt på parkeringen och det är sommar och solcellerna på taket producerar maximalt.

Hur trycker du ut den strömmen baklänges genom nätet då till indusrtier i ett annat område.
#1469377
VolvoB20 skrev:Vad har ni satt för kW pris. För att det inte ska vara förmånsbeskattat får det ju inte skilja för mycket mot vad det kostar att ladda på jämförbar plats i området.
1.5kr kwh tror jag. Det behöver inte vara jämförbara priser mot kommersiella laddstationer, det jämförs mot hemmaladdning.
#1469379
VolvoB20 skrev: fre 15 okt 2021, 11:22
EPSON skrev: tor 14 okt 2021, 20:12 Not 1: Hur tänker MP här? Skall elbolagen helt plöstligt låta enskilda sälja el till grannen/rna? Vem skall sköta elöverföringen, kostnader på densamme osv osv? Många frågor dyker upp och ju mer man försöker förstå hur MP tänker ju mer ter sig förslaget orealistiskt.
.
Det är ju redan på gång och flera gör det redan nu. Däemot är det som vanligt, när en handfull gör det, är det väldigt enkelt, behövs bara en elmätare som mäter i båda riktningarna. KLART.

Utmaningen kommer när många försöker göra detta och försöker trycka ut strömmen baklängesi ett elnät som överhuvudtaget inte alls är byggt för det.

Speciellt soliga dagar när ingen förbrukar och alal vill trycka ut massor med el baklänges i nätet.

Transformatorstationer, regelering, hela griden är inte byggd för att kunna hantera något sådant idag.

Tänk ett villaområde där alla åkt till jobbet med sina elbilar så det är tomt på parkeringen och det är sommar och solcellerna på taket producerar maximalt.

Hur trycker du ut den strömmen baklänges genom nätet då till indusrtier i ett annat område.
Kan detta delvis bli en lösning på "elbristen", som väl kommer uppstå i framtiden, att villaägare och andra med solceller på taket kan leverera in el till elnätet på dagtid? Går det få bort flaskhalsarna utan det kostar mer än det smakar så allt fler kan leverera in el i elnätet från solcellsanläggning?
Men frågan är hur mycket det kan bidra i det stora hela, är det ändå bara en droppe i el-havet eller vad kan det bli om många kan och vill leverera in el dagtid i elnätet i framtiden? Nån som vet om det finns nåt studerat i detta ämne och vad de kom fram till?
Jag är inte helt främmande för solceller på taket på vår villa men har egentligen inte funderat i de banorna så mycket än, men jag ser en del hus har solceller i vår stad numera så det verkar komma så smått.
/Bo
#1469382
Lövet skrev: fre 15 okt 2021, 11:40
VolvoB20 skrev:Vad har ni satt för kW pris. För att det inte ska vara förmånsbeskattat får det ju inte skilja för mycket mot vad det kostar att ladda på jämförbar plats i området.
1.5kr kwh tror jag. Det behöver inte vara jämförbara priser mot kommersiella laddstationer, det jämförs mot hemmaladdning.
Helt OK pris tycker jag. Det lär väl behöva höjas vad det lider med tanke på dagens höga elpriser men det blir väl ändå fördelaktigt prismässigt jämfört med annat "drivmedel".
/Bo
#1469383
bem skrev:
Lövet skrev: fre 15 okt 2021, 11:40
VolvoB20 skrev:Vad har ni satt för kW pris. För att det inte ska vara förmånsbeskattat får det ju inte skilja för mycket mot vad det kostar att ladda på jämförbar plats i området.
1.5kr kwh tror jag. Det behöver inte vara jämförbara priser mot kommersiella laddstationer, det jämförs mot hemmaladdning.
Helt OK pris tycker jag. Det lär väl behöva höjas vad det lider med tanke på dagens höga elpriser men det blir väl ändå fördelaktigt prismässigt jämfört med annat "drivmedel".
/Bo
När vi satte priset var det rejält mycket dyrare än hemmaladdning. Men nu är det ju en annan sak.
#1469387
Lövet skrev: fre 15 okt 2021, 11:40
VolvoB20 skrev:Vad har ni satt för kW pris. För att det inte ska vara förmånsbeskattat får det ju inte skilja för mycket mot vad det kostar att ladda på jämförbar plats i området.
1.5kr kwh tror jag. Det behöver inte vara jämförbara priser mot kommersiella laddstationer, det jämförs mot hemmaladdning.
0. 0 kr utanför ICA, 2.65 kr hemma via EON och 8 kr utan abonnemang längs motorvägen är ju alla 3 kommersiella erbjudandet.

Det var därför jag sade att reglerna är oklara just nu.

Det behövs väl några prejudicerande domar för att reda ut det antar jag
av Bannad
#1469415
Jag noterar att det mest här handlar om de som har möjlighet att på egen hand skaffa sig Elstolpar inkl subventioner.
Skall inte möjligheter till subventioner utgå till alla hyresgäster?
Om den möjligheten finns för lghinnehavare skulle dessa mot förmodan överväga att köpa en Elbil.
.
#1469419
EPSON skrev:Jag noterar att det mest här handlar om de som har möjlighet att på egen hand skaffa sig Elstolpar inkl subventioner.
Denna typ av frågor har en förmåga att hamna bortglömt, man vill/kan/styrs inte på det sättet.

Kan ge ett halvrelaterat exempel. Jag ska på konferens med mitt jobb snart. Vi är 230st, hälften av dessa åker bil, hälften av dessa är elbilar. Så ~60st. Konferensen är 20 mil bort. Det finns 6st laddplatser. Ska vi dra lott om vilka som kommer hem igen?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 70

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]