Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1472152
Lövet skrev: tis 02 nov 2021, 13:22Vilket är precis det som står i artikeln. Inklusive utsläpp och produktion är bensinbilen sämre även jämfört med en elbil på dålig elmix. Artikeln säger raka motsatsen till vad du försöker få det till.
Man får gå till källan, alltså VCC's rapport.
Expressen var i sedvanlig ordning usla på att länka dit. Min länk försvann tyvärr.
av Bannad
#1472154
SubMarine skrev:
EPSON skrev: tis 02 nov 2021, 13:35
Lövet skrev: tis 02 nov 2021, 12:15 Artikeln säger att även med usel elmix så släpper elbilen ut mindre än motsvarande bensinbil. Hur får du det till något som är till bensinbilens fördel?
.
Den artikeln är lite underlig måste jag säja-
Citat"Systerbilen XC40 med förbränningsmotor skulle enligt samma beräkningsmetod släppa ut 59 ton under sin livstid, alltså bara aningen mer än elbilen som laddas med ”fel” el. Anledningen är bland annat den energikrävande produktionsprocessen och att elbilen i det fallet inte minskar utsläppen när den körs lika mycket som elbilen som laddas med ”rätt” el. Enligt Volvos beräkningar har tillverkningen av elbilen C40 cirka 70 procent större klimatpåverkan än tillverkning av en XC40 med förbränningsmotor." slut citat
.
Aningen?
Vad är rätt EL?
70 % större klimatpåverkan- negativt eller positivt?
Detta framkommer inte artikeln.
.
Jag lämnar där.
Du får lägga 5 minuter på att ögna igenom rapporten som är källan till artikeln, alla dina frågor besvaras där.

Att produktionsutsläppen för elbilar är större än för traditionella ICE fordon tordes vara vedertaget nu. I gengäld har de mindre utsläpp i användningsfasen än ICE.
.
Skulle du kunna VV att skicka den länkhänvisningen- För den finner jag inte på Expressens artikel, tyvärr.
#1472198
EPSON skrev: tis 02 nov 2021, 15:01 Även om detta gäller batterikostnaden- så ligger den övriga prodkostnaden på vad jag ser på en parellell med fossilt drivna fordon.
Den är till och med lägre. Inga växellådor, inga tankar, ingen avgasrening mm mm
av Bannad
#1472201
Lövet skrev:
EPSON skrev: tis 02 nov 2021, 15:01 Även om detta gäller batterikostnaden- så ligger den övriga prodkostnaden på vad jag ser på en parellell med fossilt drivna fordon.
Den är till och med lägre. Inga växellådor, inga tankar, ingen avgasrening mm mm
Var finns din info i relation gällande din nämnda produktionskostnad?
#1472220
Elbilar har saker som inte ICE-bilar har. T.ex. effektstarka elmotorer, växelriktare, värmepump, i vissa fall flera kylsystem, laddare, ganska kraftig DC/DC-omvandlare samt en hel del annat smått och gått. Förutom huvudbatteriet.
#1472581
Kan nån med lite mer kunskap ge lite klarhet i vad som gäller?
Vid min arbetsplats finns tillhörande parkeringar, både arbetsplatsen (fastigheten) och parkeringen ägs av kommunen som min arbetsgivare hyr av. Nu gjorde man om hela parkeringen, allt grävdes upp och gjordes om och då trodde man ju att det skulle komma laddplstser med tanke på:
När det byggs nya parkeringar eller vid större renoveringar av parkeringsplatser som inte hör till bostäder, t.ex. kontorslokaler krävs laddinfrastruktur till minst var femte parkeringsplats och dessutom måste det installeras minst 1 laddstation.
#1472585
StefanN skrev:När det byggs nya parkeringar eller vid större renoveringar av parkeringsplatser som inte hör till bostäder, t.ex. kontorslokaler krävs laddinfrastruktur till minst var femte parkeringsplats och dessutom måste det installeras minst 1 laddstation.
Det kan ju vara att den inte anses som "ny" om man bara bytte beläggning på den. För att vara en "ny" parkering krävs väl ett bygglov eller liknande som bevis på att den faktiskt är ny och därmed reglerna ska gälla.

För övrigt är det ju anmärkningsvärt att kommunen inte går i första ledet. Det finns säkert en fin "miljöplan" eller liknande hos kommunen som påstår att de gör en massa saker för miljön. Och sen när det väl räknas....då var det bara en pappersprodukt.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 70
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.