Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1470609
joel80 skrev:En del där man kunde spara in en del är på alla subventioner till fossilt drivmedel. Tydligen ligger skattelättnader på fossilt bränsle på totalt 30 miljarder nästa år. Dubbelt upp på vad man lägger på klimatåtgärder. :/
.
ja riktigt- från 1 parti (eller också Sd då). Miljöfrågan har blivit guld för partierna, Som jag ser det som tidigare poliiker är att plånbokens väl och ve är det som bestämmer en kmmande regering.
Att miljöfrågan är likt Guld för partierna är inget annat än att säkra framtida statliga inkomster. Det är tyvärr den sorgliga sanningen. Dvs det man förlorar på gungorna tar man in på karusellerna.
Senast redigerad av 2 Bannad, redigerad totalt 0 gång.
#1470610
joel80 skrev:En del där man kunde spara in en del är på alla subventioner till fossilt drivmedel. Tydligen ligger skattelättnader på fossilt bränsle på totalt 30 miljarder nästa år. Dubbelt upp på vad man lägger på klimatåtgärder. :/
Rent formellt har du rätt. En skattelättnad är en subvention fastän hög beskattning ändå kvarstår. Det är fortfarande en sorts "Malus" som möjliggör "Bonus" till annat.
#1470621
poseidon skrev:Vad är det för subventioner?
Är det att man "inte höjer skatten så mycket man kan" å sen kallar man det för subventioner?
Korrekt. Ordet subvention kan faktiskt vara en lägre kostnad, fast fortfarande finns en kostnad.
#1470625
poseidon skrev:Vad är det för subventioner?
Är det att man "inte höjer skatten så mycket man kan" å sen kallar man det för subventioner?
Det är att man för många tar bort skatten på bränsle. T.ex båt-trafikens bränsle.
Screenshot_20211022-204008_Drive.jpg
Screenshot_20211022-204008_Drive.jpg (197.06 KiB) Visad 429 gånger
#1470631
Bra tabell men att räkna utebliven skatt som kostnad känns väldigt Stalinistiskt och inget jag är nån större vän av. De två nedersta raderna skaver väldigt i mina ögon.
#1470634
Lövet skrev:Bra tabell men att räkna utebliven skatt som kostnad känns väldigt Stalinistiskt och inget jag är nån större vän av. De två nedersta raderna skaver väldigt i mina ögon.
Menar du de två under "summa"?
#1470638
joel80 skrev: fre 22 okt 2021, 21:47
Lövet skrev:Bra tabell men att räkna utebliven skatt som kostnad känns väldigt Stalinistiskt och inget jag är nån större vän av. De två nedersta raderna skaver väldigt i mina ögon.
Menar du de två under "summa"?
precis
#1470641
Lövet skrev: fre 22 okt 2021, 21:39 Bra tabell men att räkna utebliven skatt som kostnad känns väldigt Stalinistiskt och inget jag är nån större vän av. De två nedersta raderna skaver väldigt i mina ögon.
Jag har ett annat problem när man bara räknar negativt och endast ser kostnader.

Vad ligger i andra vågskålen. Finns det inget som helst poitivt värde i att bensin och diesel ser till att folk kan åka till jobbet, jobba och betala skatt. Att barn kan åka till skolan. Att du kan bli hämtad av ambulans om du blir sjuk. Att det överhuvudtaget finns mat på bordet och du slipper svälta ihälj. Att du inte behöver leva på potatis och konserverad vitkål på vintern utan kan få färska grönsaker och frukt från södra Europa.

Allt detta saknar fullständigt något som helst värde när man endast räknar på kostnader och nackdelar.

Det är så himla lätt att driva en tes genom att bara välja ut siffror som passar den linje man vill driva.
#1470645
joel80 skrev:
Lövet skrev:Bra tabell men att räkna utebliven skatt som kostnad känns väldigt Stalinistiskt och inget jag är nån större vän av. De två nedersta raderna skaver väldigt i mina ögon.
Menar du de två under "summa"?
Mmm..
Dom verkar inte räknas med i de 30 miljarderna i allafall.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 70
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]