Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1469267
poseidon skrev: tor 14 okt 2021, 18:51 Jag bor i en förort till Stockholm. Det finns 4st laddstationer vid Ica Maxi. Jag är i det området där Ica ligger 2-3 gånger i veckan på lite olika tider. Det står max 1 bil å laddar om det ens står någon där.
Jag ser massor av Teslor å andra EL- och hybridbilar när jag kör runt barnen till träningarna i kommunen. Dvs underlaget för att laddstolparna vid Ica skall användas finns.

Men ändå så laddar ingen. Varför då?

Jo, för folk laddar hemma.
Laddhybrider hinner man inte få i värst mycket ström i batteriet vid parkeringsplats intill en mataffär, det tar väl i regel kanske inte mer än 1/2 timme handla och det blir inte mycket laddad på den korta tiden i en laddhybrid. På min laddhybrid tar det strax över 3 timmar ladda fullt om man kan ladda med så mycket ström bilen kan ta emot. Kanske är 10 kWh på 3 timmar, på 1/2 timme får man i 1,7 kWh, knappt för en mils åkning.
Kanske inte folk bryr sig ladda vid såna tillfällen. Men en ren elbil som i regel kan laddas snabbare kan man väl få i en hel del mer kWh i batteriet på 1/2-timma man är inne och handlar, om det är en snabbladdare.
Jag åkte förbi de två laddboxar som kommunen satt upp i min stad (två uttag på varje laddbox så totalt 4 kontakter) där varje bil kan laddas med 22 kW. Två bilar stod på laddning i alla fall vid lunch. Här är ett foto på det.
De håller på att utöka från 2 laddstolpar till 3 såg jag. Klokt. Det är den svenska laddboxen Charge Amps Aurora på 2x22 kWh de satsat på i vår stad på denna plats i stadens centrala del. Det blir alltså 6 parkeringsplatser totalt på denna plats för laddning av elbil/laddhybrid och varje bil kan laddas med upp till 22 kW (typ 2 uttag) om bilen kan ta emot så mycket.
Notera att laddboxarna är sponsrad av lokala elföretaget i stan.
/Bo
Bilagor
Laddning_vid_laddstoplar.JPG
Laddning_vid_laddstoplar.JPG (5.09 MiB) Visad 468 gånger
Laddbox.JPG
Laddbox.JPG (4.29 MiB) Visad 468 gånger
#1469270
poseidon skrev:Men ändå så laddar ingen. Varför då?
För att det är 11kw stolpar och därmed tar det 6 timmar att ladda fullt. Så kul är det inte på Ica ;-)

edit: Samma gäller ju dina stolpar ovan @bem 22kw ombordladdare är väldigt ovanligt så det blir 11kw allt som oftast ändå.
av Bannad
#1469275
Jag har nu gått igenom MP´s 224 punkter i deras" Klimatfärdplan"- Överlag är det mest att förbjuda, ökade kostnader, dynamiska el och nätöverföringsskatter, fasa ut, införa restriktioner osv, jag finner dock några intressanta delar. Nedan listar jag ett axplock:
.
1: "I framtidens energisystem kommer hushåll och företag att producera mer av sin egen el och dessutom kunna sälja sitt överskott."
.
2: "De styrmedel som gör exempelvis elbilar billigare måste dock främst gå till dem som annars hade haft svårt att köpa en laddbar bil."
.
3:"Ta fram en nationell plan för utbyggnaden av laddinfrastrukturen i hela landet.
Statligt ansvar är nödvändigt, särskilt för att bygga ut laddinfrastruktur i glesbygd och andra ställen där det idag finns “vita fläckar” på kartan över laddstolpar.
"
.
Not 1: Hur tänker MP här? Skall elbolagen helt plöstligt låta enskilda sälja el till grannen/rna? Vem skall sköta elöverföringen, kostnader på densamme osv osv? Många frågor dyker upp och ju mer man försöker förstå hur MP tänker ju mer ter sig förslaget orealistiskt.
.
Not 2: En början till statliga elbilssubventioner för folk som har mindre inkomster är en bra början- men hur skall det betalas genom nedragningar eller ökning av skatter?
.
Not 3: Det framkommer dock inte om dom s.k "vita fläckarna" inbegriper hyreslghinnehavare. Detta är vad jag kan se det enda som noteras i deras 224 à.
.
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
#1469276
Hur många som bor i Stockholm har så långt till en Ica-butik så att de måste ladda bilen där för att kunna komma hem igen? En försvinnande liten del lär det vara, så den jämförelsen haltar en hel del. Skillnad att har stolpar på jobbet där man spenderar 8-10h per dag och således hinner ladda upp batteriet. Jag jobbar på ett större industriföretag där man successivt bygger ut laddmöjligheterna för de anställda och platserna är i princip fulla varje dag.
#1469287
Hoppas alla anställda är medvetna om att de ska förmånsbeskattas när de laddar sin privata bil hos sin arbetsgivare, det är bara en tidsfråga innan det första fallet tas upp.
#1469288
Derank skrev:Hoppas alla anställda är medvetna om att de ska förmånsbeskattas när de laddar sin privata bil hos sin arbetsgivare, det är bara en tidsfråga innan det första fallet tas upp.
Man brukar betala för elen på större arbetsgivare. Vi har låtit Bee intallera stolpar och betalsystem men vi satte själva kostnaden per kwh. Funkar bra. För bra - nu är platserna fulla hela tiden :bored:
#1469289
Derank skrev:Hoppas alla anställda är medvetna om att de ska förmånsbeskattas när de laddar sin privata bil hos sin arbetsgivare, det är bara en tidsfråga innan det första fallet tas upp.
Alla hos oss betalar för elen de laddar för.
#1469296
Kul läsa att det finns arbetsgivare som erbjuder laddmöjlighet på jobbet och de anställda betalar för sin laddning från dessa. Som jag personligen tycker är ganska naturligt med tanke på hur bilflottan mer och mer kommer att drivas framöver. Jag blir nyfiken på argumenten som framförts som motiverat att laddstolparna kom upp. Man kan som framgår av den här tråden radda upp en hel del argument mot att en arbetsgivare skall erbjuda laddmöjlighet på jobbet. Tydligen var argumenten starkare för än mot laddmöjlighet på jobbet hos några företag i alla fall.
/Bo
#1469306
poseidon skrev: tor 14 okt 2021, 18:51 Jag bor i en förort till Stockholm. Det finns 4st laddstationer vid Ica Maxi. Jag är i det området där Ica ligger 2-3 gånger i veckan på lite olika tider. Det står max 1 bil å laddar om det ens står någon där.
Jag ser massor av Teslor å andra EL- och hybridbilar när jag kör runt barnen till träningarna i kommunen. Dvs underlaget för att laddstolparna vid Ica skall användas finns.

Men ändå så laddar ingen. Varför då?

Jo, för folk laddar hemma.

Vad är det för effekt i dessa laddstolpar?
Är det 1-fas i dessa så anser jag att det inte är värt att stoppa i sladden för ett 20-30 minuters stopp på Maxi
Kanske ger ca 2 kWh och motsvarar en dryg mil för mig.
#1469308
JEriksson skrev:Vad är det för effekt i dessa laddstolpar?
Vanligen 11kw trefas. Men det hjälper ju inte om man har en hybrid som bara kan ta emot 1-fas 16a. Då skulle jag nog inte heller dragit fram sladden för 30 min...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 70

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]