Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1469144
poseidon skrev:Snittresan enkel väg till arbete är ca 2.7mil om dagen. Dvs en modern hybridbil tar sig till och från jobb utan laddning.
Exempelvis V90 MY22

Laddstation på jobbet behövs inte, de har tillkommit av andra anledningar. Lobbying eller genom icke faktagrundade beslut alt att man vill "green-wash:a" imagen.
.
Har inte du med argumentet "alla kan inte ladda hemma" sagt att elbil inte funkar?
För många blir möjligheten att kunna ladda på jobbet en lösning på att inte ha egen stolpe.
#1469152
Storfot skrev:ska byggas laddplatser överallt så kunde man passa på att installera motorvärmaruttag för vanliga bilar också
På mitt jobb har ca hälften av alla platser motorvärmaruttag som är gratis och bara får användas till motorvärmare, sen har vi dessvärre inte en enda laddbox.
#1469156
poseidon skrev:
Variosboy skrev: tor 14 okt 2021, 05:54 Du är medveten om att hälften kör längre än snittet va? ;-)
Så funkar inte medelvärden. Räcker med att exempelvis 5% kör otroligt mycket längre än snittbilisten för att dra upp medelvärdet.
På samma sätt gör ju 5% av de bilar som kör minst att "alla andra" kör mer.
Det är nog väldigt många äldre bilar som inte alls rullar många mil per år som väger upp för den del som kör mest.

De som kör mest är främst de med nyare bilar.
De flesta hybrider och elbilar relativt nya bilar...
#1469161
joel80 skrev:
poseidon skrev:
Variosboy skrev: tor 14 okt 2021, 05:54 Du är medveten om att hälften kör längre än snittet va? ;-)
Så funkar inte medelvärden. Räcker med att exempelvis 5% kör otroligt mycket längre än snittbilisten för att dra upp medelvärdet.
På samma sätt gör ju 5% av de bilar som kör minst att "alla andra" kör mer.
Det är nog väldigt många äldre bilar som inte alls rullar många mil per år som väger upp för den del som kör mest.

De som kör mest är främst de med nyare bilar.
De flesta hybrider och elbilar relativt nya bilar...
Mitt inledande argument för att laddstolpar på arbetsplatsen inte behövs baseras på att snittresor till jobb eller skola är 2.7 mil enkel väg. Inte om hur mycket bilar rullar i snitt.
#1469163
Lucif3r skrev:"Jag behöver ingen laddstolpe, så därför behöver ingen annan det heller!!!"

:bored:
Investeringar behöver baseras på fakta, inte känslor.
Har du något reellt argument till varför laddstolpar behövs på arbetsplatsen?
#1469167

poseidon skrev:
joel80 skrev:
poseidon skrev: Så funkar inte medelvärden. Räcker med att exempelvis 5% kör otroligt mycket längre än snittbilisten för att dra upp medelvärdet.
På samma sätt gör ju 5% av de bilar som kör minst att "alla andra" kör mer.
Det är nog väldigt många äldre bilar som inte alls rullar många mil per år som väger upp för den del som kör mest.

De som kör mest är främst de med nyare bilar.
De flesta hybrider och elbilar relativt nya bilar...
Mitt inledande argument för att laddstolpar på arbetsplatsen inte behövs baseras på att snittresor till jobb eller skola är 2.7 mil enkel väg. Inte om hur mycket bilar rullar i snitt.
Du baserade ju ditt antagande om mil per dag på hur mycket en bil rullar i snitt.

Fakta är att det säljs fler laddbara bilar än diesel och bensinbilar nu. Tydligare faktaunderlag än så kring ökat behov är svårt att få.
#1469170
Kanske en dum fråga, men har ingen superkoll på alla plugg-inner. Fungerar värmen också på elen numera eller behöver man köra fossilen på vintern för att få värmen?
Åker elbil och vet att de bilarna som fann för några år sedan behövde har motorn igång för att få värme i bilen. Hade bl.a. en arbetskamrat som körde med mössa, vantar och täckjacka bara för att inte starta motorn...
#1469171
JEriksson skrev:Kanske en dum fråga, men har ingen superkoll på alla plugg-inner. Fungerar värmen också på elen numera eller behöver man köra fossilen på vintern för att få värmen?
Åker elbil och vet att de bilarna som fann för några år sedan behövde har motorn igång för att få värme i bilen. Hade bl.a. en arbetskamrat som körde med mössa, vantar och täckjacka bara för att inte starta motorn...
Det är olika. Den V60 D5 TE från 2015 jag hade förut kunde ha värmen igång på el, även om den hade lägre effekt än dieselvärmaren.

Men det finns flera hybrider som inte kunnat det, och vissa där den inte alls bill köra på el om det är några minusgrader.
#1469173
JEriksson skrev: tor 14 okt 2021, 09:52 Kanske en dum fråga, men har ingen superkoll på alla plugg-inner. Fungerar värmen också på elen numera eller behöver man köra fossilen på vintern för att få värmen?
Åker elbil och vet att de bilarna som fann för några år sedan behövde har motorn igång för att få värme i bilen. Hade bl.a. en arbetskamrat som körde med mössa, vantar och täckjacka bara för att inte starta motorn...
På Volvos laddhybrider är det nu på kommande 2022:or (late) uppvärmning av kupén under körning med el från hybridbatteriet (såsom jag förstår det, men jag är inte helt säker hur det funkar för det går inte läsa sig till riktigt på Volvo Cars hemsida tycker jag). Tidigare var det en bränslevärmare som höll värmen vid behov i en Volvo laddhybrid under körning . Jag har en Volvo laddhybrid 2022 men en early och där valde jag till bränslevärmare och då funkar det som förr, det är en nackdel att det funkar så men bränslevärmare på vintern behöver jag.
Tror inte man kan få bränslevärmare på Volvo laddhybrider längre, men det skall på motsvarande sätt gå att förkonditionera med värme även utan bränslevärmare om bilen laddas (förkonditioneringen när man laddar bilen eller bilen är ansluten på el för laddning kan startas via Volvo Cars appen om man vill).
Dessutom är det på i stort sett alla Volvo laddhybrider nu på 2022:or late större hybridbatteri (18,8 kWh mot föregående 11,6 kWh), även starkare elmotor (145 hk mot tidigare 87 hk).
Volvos rena elbilar (XC40 Recharge och C40 Recharge) har värme för kupén med hjälp av värmepump (kanske i inte lägsta utrustningsnivån på XC40), vet inte riktigt hur det funkar men det funkar inte på samma sätt som laddhybriderna för laddhybriderna har inte värmepump.
Om man bygger en laddhybrid idag på Volvo Cars hemsida kan man läsa mer om värmesystemet i dessa.
Samma sak om Volvos rena elbilar.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 70

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]