Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1477084
EPSON skrev: fre 03 dec 2021, 19:32. Vi kan alla tycka att elkostnaderna idag är låga men när det fossila byts ut kommer elpriserna att landa på en kostnad som staten tjänar på i miljömässig inriktning som moms och energiskatter.
Intäkterna från bensin och dieselskatt kommer inte läggas primärt på elen till elbilar utan på en flexibel kilometerskatt som tas ut dynamiskt.
av Bannad
#1477094
VolvoB20 skrev:
EPSON skrev: fre 03 dec 2021, 19:32. Vi kan alla tycka att elkostnaderna idag är låga men när det fossila byts ut kommer elpriserna att landa på en kostnad som staten tjänar på i miljömässig inriktning som moms och energiskatter.
Intäkterna från bensin och dieselskatt kommer inte läggas primärt på elen till elbilar utan på en flexibel kilometerskatt som tas ut dynamiskt.
Ja, det må vara sant men vad en dynamiskt KMSKATT betyder som jag tolkar det i ditt resonemang kommer den kostnaden klättra i nivå med moms och energiskatter.

En stilla undran-
- Varför skulle staten budgetera med att förlora på avvecklingen av fossila fordon när en procentuell del av statens intäkter avyttras till förmån för miljön?
Skulle det vara den miljömässiga utvecklingen vi vill se, så premieras miljöaspekterna med subventioner som på vissa områden görs idag. Och skulle då den intäkten täckas upp med en "dynamisk kilometerskatt"?
Jag är mao lite kluven till om jag tror på den ekvationen.
#1477103
Jag tror vi som land har rätt mycket att spara/tjäna på att sluta med fossila bränslen. Alla fossil bränslen importeras idag. Det är många miljarder som går ur landet till oljenationer. Kan vi istället behålla en qtor del av det inom landet är mycket vunnet.
Med elbilar har vi möjlighet att vara typ självförsörjande på "bränsle". Pengarna stannar i landet, genererar skatter både hos bolag, hos anställd och till slut hos konsumenten.

Det tillsammans med hälsoeffekten av färre avgasbilar i städer och bättre luft där vårdkostnader går ner (många fall av astma och andra luftrörsrelaterade sjukdomar härleds till dålig luft i städer) tror hag vi faktiskt får ett positivt resultat ekonomiskt. Så det behövs inte "täckas" något tapp egentligen.
Kilometerskatt kan ändå bli verklighet och då troligen inriktas mest på städer, för att få fler att välja andra resvägar än bil. Det blir lite som en trängselskatt.
#1477114
EPSON skrev:
VolvoB20 skrev:
EPSON skrev: fre 03 dec 2021, 19:32. Vi kan alla tycka att elkostnaderna idag är låga men när det fossila byts ut kommer elpriserna att landa på en kostnad som staten tjänar på i miljömässig inriktning som moms och energiskatter.
Intäkterna från bensin och dieselskatt kommer inte läggas primärt på elen till elbilar utan på en flexibel kilometerskatt som tas ut dynamiskt.
Ja, det må vara sant men vad en dynamiskt KMSKATT betyder som jag tolkar det i ditt resonemang kommer den kostnaden klättra i nivå med moms och energiskatter.

En stilla undran-
- Varför skulle staten budgetera med att förlora på avvecklingen av fossila fordon när en procentuell del av statens intäkter avyttras till förmån för miljön?
Skulle det vara den miljömässiga utvecklingen vi vill se, så premieras miljöaspekterna med subventioner som på vissa områden görs idag. Och skulle då den intäkten täckas upp med en "dynamisk kilometerskatt"?
Jag är mao lite kluven till om jag tror på den ekvationen.
Staten kommer alltid att se till att (minst) dagens skatteintäkter erhålls från bilismen. Det kommer inte att vägas in hänsyn till vilken energiform som används. Dock måste man smyga in detta så att folk inte förstår det. Dilemmat är idag att det skulle kosta ungefär lika för en konsument att ladda sin elbil eller tanka fossilbilen om skatteintäkterna skulle bestå som en kostnad på "bränslet". Dvs. att dagens elpriser justerades uppåt för att täcka bortfallet när man inte använder fossilbränsle. Då försvåras övergången till elbilar samtidigt som el för andra ändamål skulle bli dyrare. Bättre då att "gömma" skatteuttaget i form av en helt separat skatt, som dessutom i sig kan vara ett verktyg för själva övergången. Ett litet räkneexempel, som inte är exakt, utan som visar principen:

Bensindriven bil i S90-storlek (exempel från min bil)
Produktpris = 6,69 kr per liter
Produktskatter = 6,74 kr per liter
Moms = 3,36 kr per liter
Pumpris inkl. moms 16,79 kr per liter
Totalt skattepålägg 151%
Förbrukning = 0,75 liter per mil (Bilstorlek S90 T4)
Total konsumentkostnad bränsle = 12,60 kr/mil
Medför skatteintäkter = 7,58 kr per mil för fossilbränslet

Eldriven bil i S90-storlek (elkostnader från mina egna elräkningar samt tänkt förbrukning för en elbil som exempel)
Elnät energiskatt = 0,445 kr/kWh
Elnät överföringsavgift = 0,3804 kr/kWh
Elnät abonnemangskostnad = 0,14 kr/kWh (Fast kostnad utslaget på årsförbukning i mitt fall)
Elnät totalpris = 0,97 kr/kWh
Elenergi = 1,269 kr/kWh
Elenergi spotpåslag = 0,06 kr/kWh
Elcertifikatskostnad = 0,014 kr/kWh
Elenergi moms 25% = 0,336 kr/kWh
Elenergi totalpris = 1,68 kr/kWh
Totalpris Elnät+Elenergi = 2,65 kr/kWh
Förbrukning = 2 kWh/mil (Elbil i S90 storlek)
Total konsumentkostnad el = 5,30 kr/mil med dagens elskatter
För att få in ytterligare 7,58 kr/mil i skatter för att ersätta skatteintäktsbortfallet från utebliven försäljning av fossilbränsle, måste ytterligare 3,79 kr/kWh läggas på elen i skatter utöver dagens elskatter. Det innebär en totalkostnad på 2,65 + 3,79 = 6,44 kr/kWh, eller 12,88 kr per mil i exemplet för eldrift.

Dvs. ungefär samma kostnad för konsumenten per mil oavsett eldrift eller fossildrift om nu elskatterna skulle höjas för behålla skatte intäkterna per mil. Om elbilar dessutom är dyrare i inköp än fossildrivna bilar (ännu så länge) så skulle ju övergången försvåras betydligt. Därför kommer skatteuttaget ske i from av km-skatt så att det inte blir lika uppenbart. Dessutom är det ett sätt att komma runt så folk inte kan smita i från skatten per mil genom egenproduktion av el. På sikt när nästan alla bilar är elbilar så kommer skatteintäkterna per mil vara (minst) lika höga som idag. Var så säkra. Och med stigande elpriser ännu högre än i dag eftersom nuvarande elskatter sannolikt inte kommer att justeras nedåt. Observera att räkneexemplet inte är ett verkligt fall utan endast till för att visa principen.

EDIT
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
#1477125
joel80 skrev:Jag tror vi som land har rätt mycket att spara/tjäna på att sluta med fossila bränslen. Alla fossil bränslen importeras idag. Det är många miljarder som går ur landet till oljenationer. Kan vi istället behålla en qtor del av det inom landet är mycket vunnet.
Det är stora pengar det handlar om, utan tvekan. Men av dessa stora belopp är det för t.ex. bensin mindre än en tredjedel som faktiskt lämnar landet. Mer än två tredjedelar av värdet vid pump stannar kvar inom landet.

Räkneexempel för 1 liter bensin:

Ett fat råolja innehåller 159 liter och kostar 71,44 USD (Brent 2021-12-03)
47% blir till bensin
23% blir till dieselolja+värmeolja
10% blir till flygfotogen
4% blir till LPG
3% används till asfalt
Resten används till andra produkter såsom däck, plast-flaskor, färger, kreditkort, plastpåsar, kläder, parfymer, möbler och tandkräm. Listan är nästan oändlig.

Man erhåller ungefär 74 liter bensin ur ett råoljefat på 159 liter och värdet är 47% av priset för ett fat. Det innebär ett råvaruvärde på 4,12 kr för 1 liter bensin (baserat på SEK/USD = 9,09).

Priset vid pump (OKQ8 2021-12-03) är 16,79 kr/liter
Av detta är produktskatter=6,74 kr/liter samt moms=3,36 kr/liter.
Det blir ett produktpris före skatter till konsument är 6,69 kr/liter.

I differensen på 2,57kr/liter mellan produktpriset 6,69 kr/liter till konsument före skatter och råvaruvärdet på 4,12 kr/liter ingår även där div. intäkter till staten såsom t.ex. vinstskatter, produktionsskatter, skatter på transporter, sociala avgifter och inkomstskatter som genereras av alla arbetstillfällen i de olika leden (raffinaderi, lagring, transporter, bensinstationer, etc.). Hur stor del av dessa 2,57 kr/liter som är intäkter till staten genom olika skatter vet jag inte, men jag antar som uppskattning ca 50 öre/liter i exemplet.

Alltså blir statens intäkter för varje liter bensin ungefär 0,50 + 6,74 + 3,36 = 10,60 kr/liter
Råvaruvärdet som hamnar utomlands är 4,12 kr/liter.
Priset vid pump är 16,79 kr/liter.
Kvar hos oljebolagen är 2,07 kr/liter, varav ca hälften hamnar i Sverige då ca hälften av råoljan som används i Sverige raffineras i Sverige, dvs. 1,03 kr/liter lämnar Sverige till oljebolag utomlands (utöver råvaruvärdet).

Summa som lämnar Sverige är ca 5,15 kr/liter bensin. Motsvarar ca 31% av priset vid pump.
Summa som stannar i Sverige är ca 11,64 kr/liter bensin (samt även arbetstillfällen). Motsvarar ca 69% av priset vid pump.
Summa statens intäkter i Sverige är ca 10,60 kr/liter bensin. Motsvarar ca 63% av priset vid pump.

OBS. Räkneexemplet är inte 100% exakt och korrekt, men visar på storleksordningen.


joel80 skrev:Med elbilar har vi möjlighet att vara typ självförsörjande på "bränsle". Pengarna stannar i landet, genererar skatter både hos bolag, hos anställd och till slut hos konsumenten.
Vet inte exakt vad du syftar på, men t.ex. mycket av pengarna som investeras i vindkraft och solceller hamnar utomlands.


joel80 skrev:Det tillsammans med hälsoeffekten av färre avgasbilar i städer och bättre luft där vårdkostnader går ner (många fall av astma och andra luftrörsrelaterade sjukdomar härleds till dålig luft i städer) tror hag vi faktiskt får ett positivt resultat ekonomiskt. Så det behövs inte "täckas" något tapp egentligen.
Här håller jag med dig. Detta är en de viktigaste vinsterna som jag ser det. Men det är mycket svårt att prissätta liv och hälsa. Dock ska man ha i åtanke att dagens skatteintäkter från bilismen åtminstone delvis betalar för hälsokonsekvenserna. Så vinsten i rena pengar kanske inte blir så stor. Men vinsten i liv och hälsa blir stor, och den kan inte enbart mätas i pengar enligt min åsikt.


joel80 skrev:Kilometerskatt kan ändå bli verklighet och då troligen inriktas mest på städer, för att få fler att välja andra resvägar än bil. Det blir lite som en trängselskatt.
Jag tror att kilometerskatt kommer att införas . Jag skrev varför i ett tidigare inlägg.
#1477515
Sitt lungt i båten. Se det över lite längre tid.
Jobbigt idag men över året har det varit helt klart billig el för en som haft timpris. Jag har laddat bilen och värmt upp huset för runt 1-7öre/kWh många nätter det här året. Klarar ett par veckor med höga priser också. :)
av Bannad
#1477589
joel80 skrev:Sitt lungt i båten. Se det över lite längre tid.
Jobbigt idag men över året har det varit helt klart billig el för en som haft timpris. Jag har laddat bilen och värmt upp huset för runt 1-7öre/kWh många nätter det här året. Klarar ett par veckor med höga priser också. :)
Ja du, vi får hoppas alla har det lika förspänt och inte får några problem.
#1477596
StefanN skrev:Ja, man får inte sitta och grina över timpris utan att ägna en tanke priset i somras.
Intressant vore ju att väga en årsförbrukning med timpris mot en med rörligt avtal. Enligt all riskteori så borde timpris bli billigare till slut ändå.
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 70

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]