Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1476348
Lövet skrev: tor 18 nov 2021, 19:41 Eller att macken har parkerat sin egen hyrbil på elbilsplatsen. Eller att det står en Kia med en pensionär i som ska ladda 100% så det går oooooääääändligt segt de sista 10% :mad:
Kommer det inte lösa sig i framtiden med nya tariffer där man betalar för både mängden el och tiden man står vid laddaren. Då komer folk flytta sig så fort hastigheten minskar mot slutet av laddningen.
#1476349
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: tor 18 nov 2021, 19:41 Eller att macken har parkerat sin egen hyrbil på elbilsplatsen. Eller att det står en Kia med en pensionär i som ska ladda 100% så det går oooooääääändligt segt de sista 10% :mad:
Kommer det inte lösa sig i framtiden med nya tariffer där man betalar för både mängden el och tiden man står vid laddaren. Då komer folk flytta sig så fort hastigheten minskar mot slutet av laddningen.
Jo det hoppas och tror jag absolut. Tesla har redan gjort det. Men jag vill bara nyansera hetsen runt laddhastighet lite, om man laddar 100 eller 130 kWh spelar ingen roll idag ;)
av Bannad
#1476485
Argumenten motiverar ju inte direkt ett miljövänligare fordonsalternativ.

Enligt Ygeman:
"Energiminister Anders Ygeman (S) beklagar prishöjningarna men säger att priserna troligen kommer att sjunka efter rekorden i dag och i helgen. Men Sverige drabbas trots allt mindre hårt än de andra länderna i Europa"- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ML ... pa-vag-ner

Att dessutom jämföra med andra europeiska länder är i sak helt irrelevant.
Att staten tjänar mer pengar på höjningarna är inget Ygeman egentligen beklagar- Ju högre elpriser- ju mer intäkter till staten- enkel ekvation.
#1476496
poseidon skrev:Ygemans uttalande säger hur långt ifrån verkligheten han befinner sig. Hoppas han inte får va kvar som minister.
Hur menar du? På vilket sätt har han fel?
Jag tror också att det här höga priset inte kommer vara mer än nån vecka. Då har isarna lagt sig i älvarna och vattenkraften kan gå för fullt igen.
Kanske kommer det fortfarande vara lite högre än i höstas, men det är väl rätt vanligt för vintern.
#1476500
Grundproblemet är ju stabiliteten som blir allt sämre. Läste en artikel nyss om en slags expert som menade att vindkraften kommer göra det ännu värre.
Låter ju sådär, eftersom det är högmodernt nu. Man vad vet jag....
Alla tenderar att bara titta i sin bubbla tycker jag.
Men man blir ju inte imponerad när man hör om allt mer elproblem. Den saken är klar, och naturligt ifrågasättande av beslutsfattarna följer ju.

Visst är det säkert sämre i andra länder, det är helt sant. Men eftersom länderna är ihopkopplade så drabbar andra länders problem sannolikt oss också. Sverige är ingen elektrisk "ö" längre.

Men återigen, expert i ämnet är jag INTE!
Jag skulle verkligen vilja höra ofärgad fakta från någon expert som INTE har som agenda att påtala att det eller det är förkastligt. Allt är ju färgat av olika tyckare.
#1476516
joel80 skrev:
poseidon skrev:Ygemans uttalande säger hur långt ifrån verkligheten han befinner sig. Hoppas han inte får va kvar som minister.
Hur menar du? På vilket sätt har han fel?
Jag tror också att det här höga priset inte kommer vara mer än nån vecka. Då har isarna lagt sig i älvarna och vattenkraften kan gå för fullt igen.
Kanske kommer det fortfarande vara lite högre än i höstas, men det är väl rätt vanligt för vintern.
Den delen om att "det är ändå högre priser i Europa."

Det är som att jämföra Skåne och Kiruna å säga att de hushållen är jämförbara ur ett energibehov och därmed så får Kriunaborna svälja de högre elräkningarna.
#1476558
poseidon skrev:
joel80 skrev:
poseidon skrev:Ygemans uttalande säger hur långt ifrån verkligheten han befinner sig. Hoppas han inte får va kvar som minister.
Hur menar du? På vilket sätt har han fel?
Jag tror också att det här höga priset inte kommer vara mer än nån vecka. Då har isarna lagt sig i älvarna och vattenkraften kan gå för fullt igen.
Kanske kommer det fortfarande vara lite högre än i höstas, men det är väl rätt vanligt för vintern.
Den delen om att "det är ändå högre priser i Europa."

Det är som att jämföra Skåne och Kiruna å säga att de hushållen är jämförbara ur ett energibehov och därmed så får Kriunaborna svälja de högre elräkningarna.
Ok, trodde du menade på just citerade meningen ovan. Alltså;
"Energiminister Anders Ygeman (S) beklagar prishöjningarna men säger att priserna troligen kommer att sjunka efter rekorden i dag och i helgen. Men Sverige drabbas trots allt mindre hårt än de andra länderna i Europa"-


Att vi troligen får sjunkande elpriser kommande vecka tror jag ju också, och att det är andra länder som drabbats hårdare stämmer ju också. Så där känns det inte som att han är verklighetsfrånvarande.
av Bannad
#1476582
@joel80,
- Att länder drabbas hårdare är inte intressant i sak. Samhällsbilden /ekonomin/inkomststrukturer mm ser ju olika ut från land till land- därför blir uttalandet meningslöst i den bemärkelsen gällande Svedala- Jämför han med Grekland, italien, Makedonien?- Ja då förstår man att folket drabbas hårdare för att ta ett exempel.
#1476620

EPSON skrev:@joel80,
- Att länder drabbas hårdare är inte intressant i sak. Samhällsbilden /ekonomin/inkomststrukturer mm ser ju olika ut från land till land- därför blir uttalandet meningslöst i den bemärkelsen gällande Svedala- Jämför han med Grekland, italien, Makedonien?- Ja då förstår man att folket drabbas hårdare för att ta ett exempel.
Jag förutsätter att han menade andra länder inom vår omedelbara närhet. Inte de länder du räknar upp utan de som i viss mån har koppling till oss och påverkar/påverkas av oss genom direkta eller indirekta kopplingar i elnätet.

Tycker det är lite småaktigt att fastna vid formuleringar. I det som citerades ser jag inget fel eller konstigheter. Annat han sagt kan såklart vara galet.
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 70

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]