Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1470256
Det svåra är ju precis som du säger att styra allt annat. Elbilen har redan schemaläggning som standard. (Kanske saknas på nån äldre modell men det som säljs idag har den funktionen)
#1470257

EPSON skrev:@Joel-
Jag förstår dina tankar och är benägen att hålla med. och det finns inget, absolut inget som säjer att ett skatteunderskott inte skall reduceras med andra statliga kostnadsökningar. När staten förlorar miljarder på fossila skatteintäkter är det helt enkelt tvunget att kostnadsreducera densamma (allt annat vore Ebberöds bank). Och detta kommer dom göra med buller och bång. Ju mer elbilsförsäljningen ökar desto mer reduceras och skärper man subventionerna så det bara. Tendenserna är ju redan uppenbara.

Bonus - malus är uppbyggt från början så att ju fler elbilar som säljs desto lägre kommer subventionerna att bli. Det är ju själva idén med en sån övergångs-skatt/bonus. Den är självfinansierad. Köps det färre fossilbilar så minskar den del som sen ska betalas ut.
"Fördelen" är att du har rätt lång tid att anpassa det på då alla fossilbilar som köps betalar skatten under 3 år.

Tanken med bonusen är också att minska den inköpskostnad som än så länge är högrw för elbilar. Den sjunker dock hela tiden i och med att batteripriset går ner stadigt. Så samtidigt som bonusen kommer minska kommer bilpriserna för elbilar fortsätta gå ner.

EPSON skrev: Du proklamerar sålunda att det är mest nattetid elbilar laddas, ja riktigt- men kostnaden per KW minskar inte utan bara din totala förbrukning. Det kostar ju som sagt lika mycket kronor/ören per kw oavsett dag eller natt.
.
Va?
Det där var otydligt.

Menar du kWh? Vad menar du med att totala förbrukningen minskar? Det gör den inte. Mitt pris däremot minskar då jag har Tibber. Styr jag min förbrukningen till billiga timmar blir mitt elpris billigare.

Jag har trots det höga priset dagtid senaste tiden oftast laddat när priset varit under 80 öre per kWh.
Igår var det 3-8 öre under de timmar jag laddade. (Ink moms)

#1470278
Lövet skrev:och idag kostar elen 40 öre mitt på dagen igen :party:
Och jag fick betala 1 kr och 50 öre!!!!
Är det rätt? Nej fy fan och DU sitter där och har party. :devil: :devil: :mad: :sick:
av Bannad
#1470282
joel80 skrev:
EPSON skrev:@Joel-
Jag förstår dina tankar och är benägen att hålla med. och det finns inget, absolut inget som säjer att ett skatteunderskott inte skall reduceras med andra statliga kostnadsökningar. När staten förlorar miljarder på fossila skatteintäkter är det helt enkelt tvunget att kostnadsreducera densamma (allt annat vore Ebberöds bank). Och detta kommer dom göra med buller och bång. Ju mer elbilsförsäljningen ökar desto mer reduceras och skärper man subventionerna så det bara. Tendenserna är ju redan uppenbara.

Bonus - malus är uppbyggt från början så att ju fler elbilar som säljs desto lägre kommer subventionerna att bli. Det är ju själva idén med en sån övergångs-skatt/bonus. Den är självfinansierad. Köps det färre fossilbilar så minskar den del som sen ska betalas ut.
"Fördelen" är att du har rätt lång tid att anpassa det på då alla fossilbilar som köps betalar skatten under 3 år.

Tanken med bonusen är också att minska den inköpskostnad som än så länge är högrw för elbilar. Den sjunker dock hela tiden i och med att batteripriset går ner stadigt. Så samtidigt som bonusen kommer minska kommer bilpriserna för elbilar fortsätta gå ner.

EPSON skrev: Du proklamerar sålunda att det är mest nattetid elbilar laddas, ja riktigt- men kostnaden per KW minskar inte utan bara din totala förbrukning. Det kostar ju som sagt lika mycket kronor/ören per kw oavsett dag eller natt.
.
Va?
Det där var otydligt.

Menar du kWh? Vad menar du med att totala förbrukningen minskar? Det gör den inte. Mitt pris däremot minskar då jag har Tibber. Styr jag min förbrukningen till billiga timmar blir mitt elpris billigare.

Jag har trots det höga priset dagtid senaste tiden oftast laddat när priset varit under 80 öre per kWh.
Igår var det 3-8 öre under de timmar jag laddade. (Ink moms)
Bra, då är det på det hela klart att vi alla är medvetna om att subventionerna kommer att minska och försvinna- Det är ju det jag sagt hela tiden- Problemet är bara att övervägande delen av medborgare i Svedala föga får ta del av dessa, då priser på elbilar ligger långt över inkomsten på vad medelinkomsttagaren har råd med.
.
Gällande Bonus/malus är det inget annat än ett straffsystem gällande utfasning av fossila fordon- Idag bestraffas inte rena elbilar- vilket dom senare garanterat kommer att göra med höjda skatter i någon form. Det är ingen i Svedala som protesterar mot ibland flera 1 000 % höjningar.
.
Vad det gäller elförbrukningen- du må ha ett elavtal som är billigare att elstreama på natten. Och det har inte lghinnehavarna oavsett.
Och självklart minskar strömförbrukningen under natten då de flesta inte brukar el. Men kostnaden för kyl, frys och andra strömkällor som går dygnet runt kostar kronor och ören naturligtvis.
.
Det är mao ELväsentlig skillnad att bo i hyreslägenhet VS villa, hus mm.
.
av Bannad
#1470283
Lövet skrev:
EPSON skrev:Du proklamerar sålunda att det är mest nattetid elbilar laddas, ja riktigt- men kostnaden per KW minskar inte utan bara din totala förbrukning.
Va?
.
Vadå va?
Vet du hur det ligger till gällande allmännyttans lghinnehavare?
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
av Bannad
#1470284
Någon gång måste ju folk förstå att det är skillnad på att bo i villa, radhus, brf VS hyreslägenheter, om förståelsen föga finns är det helt poänglösa diskussioner.

Info från Gbg Energi- Från och med den 1 augusti 2021 kan du som bor i villa eller radhus påverka din elnätskostnad i större utsträckning än tidigare.

Finns allmännyttans lghinneharave med?
Senast redigerad av 2 Bannad, redigerad totalt 0 gång.
#1470286

EPSON skrev:
joel80 skrev:
EPSON skrev:@Joel-
Jag förstår dina tankar och är benägen att hålla med. och det finns inget, absolut inget som säjer att ett skatteunderskott inte skall reduceras med andra statliga kostnadsökningar. När staten förlorar miljarder på fossila skatteintäkter är det helt enkelt tvunget att kostnadsreducera densamma (allt annat vore Ebberöds bank). Och detta kommer dom göra med buller och bång. Ju mer elbilsförsäljningen ökar desto mer reduceras och skärper man subventionerna så det bara. Tendenserna är ju redan uppenbara.

Bonus - malus är uppbyggt från början så att ju fler elbilar som säljs desto lägre kommer subventionerna att bli. Det är ju själva idén med en sån övergångs-skatt/bonus. Den är självfinansierad. Köps det färre fossilbilar så minskar den del som sen ska betalas ut.
"Fördelen" är att du har rätt lång tid att anpassa det på då alla fossilbilar som köps betalar skatten under 3 år.

Tanken med bonusen är också att minska den inköpskostnad som än så länge är högrw för elbilar. Den sjunker dock hela tiden i och med att batteripriset går ner stadigt. Så samtidigt som bonusen kommer minska kommer bilpriserna för elbilar fortsätta gå ner.

EPSON skrev: Du proklamerar sålunda att det är mest nattetid elbilar laddas, ja riktigt- men kostnaden per KW minskar inte utan bara din totala förbrukning. Det kostar ju som sagt lika mycket kronor/ören per kw oavsett dag eller natt.
.
Va?
Det där var otydligt.

Menar du kWh? Vad menar du med att totala förbrukningen minskar? Det gör den inte. Mitt pris däremot minskar då jag har Tibber. Styr jag min förbrukningen till billiga timmar blir mitt elpris billigare.

Jag har trots det höga priset dagtid senaste tiden oftast laddat när priset varit under 80 öre per kWh.
Igår var det 3-8 öre under de timmar jag laddade. (Ink moms)
Bra, då är det på det hela klart att vi alla är medvetna om att subventionerna kommer att minska och försvinna- Det är ju det jag sagt hela tiden- Problemet är bara att övervägande delen av medborgare i Svedala föga får ta del av dessa, då priser på elbilar ligger långt över inkomsten på vad medelinkomsttagaren har råd med.
.
Gällande Bonus/malus är det inget annat än ett straffsystem gällande utfasning av fossila fordon- Idag bestraffas inte rena elbilar- vilket dom senare garanterat kommer att göra med höjda skatter i någon form. Det är ingen i Svedala som protesterar mot ibland flera 1 000 % höjningar.
.
Vad det gäller elförbrukningen- du må ha ett elavtal som är billigare att elstreama på natten. Och det har inte lghinnehavarna oavsett.
Och självklart minskar strömförbrukningen under natten då de flesta inte brukar el. Men kostnaden för kyl, frys och andra strömkällor som går dygnet runt kostar kronor och ören naturligtvis.
.
Det är mao ELväsentlig skillnad att bo i hyreslägenhet VS villa, hus mm.
.
Det är lite svårt att hänga med på vad du skriver nu. Lite spretigt och inte relevant eller kanske feltolkat kring vad vi skrivit kring tidigare?


Menar du att andra nya bilar är något de flesta köper?
Jag har för övrigt lägre lön än vad som är medel i Sverige. (Dock leasing, men fen påverkar mil lön och förmånsvärdet ger mig ökad skatt.)

Alla som väl har eller tar sig råd att köpa nya bilar kan köpa elbil idag.
Det kommer påverka så att de flesta som bill köpa elbil om några år och alltså alltid köper begagnat också kan göra det.
De tar del av subventionerna indirekt då det kommer ut fler elbilar på begagnat-marknaden och de blir billigare. Det är ju alltid de som köper nyare bilar som tar största värdetappet.

Att andra elkrävande saker kostar mer när elpriset går upp har ingen sagt emot. Däremot påståenden om att det blir så mycket dyrare med elbil och att elbilar påverkar nätet i stor utsträckning. Som du konstaterar så är det andra saker som inte går att styra lika lätt som kan kosta.

Jag håller inte med i din gissning kring frqmtida skatter och vad du kallar "straff".
av Bannad
#1470296
joel80 skrev:
EPSON skrev:
joel80 skrev:



Bonus - malus är uppbyggt från början så att ju fler elbilar som säljs desto lägre kommer subventionerna att bli. Det är ju själva idén med en sån övergångs-skatt/bonus. Den är självfinansierad. Köps det färre fossilbilar så minskar den del som sen ska betalas ut.
"Fördelen" är att du har rätt lång tid att anpassa det på då alla fossilbilar som köps betalar skatten under 3 år.

Tanken med bonusen är också att minska den inköpskostnad som än så länge är högrw för elbilar. Den sjunker dock hela tiden i och med att batteripriset går ner stadigt. Så samtidigt som bonusen kommer minska kommer bilpriserna för elbilar fortsätta gå ner.




Va?
Det där var otydligt.

Menar du kWh? Vad menar du med att totala förbrukningen minskar? Det gör den inte. Mitt pris däremot minskar då jag har Tibber. Styr jag min förbrukningen till billiga timmar blir mitt elpris billigare.

Jag har trots det höga priset dagtid senaste tiden oftast laddat när priset varit under 80 öre per kWh.
Igår var det 3-8 öre under de timmar jag laddade. (Ink moms)
Bra, då är det på det hela klart att vi alla är medvetna om att subventionerna kommer att minska och försvinna- Det är ju det jag sagt hela tiden- Problemet är bara att övervägande delen av medborgare i Svedala föga får ta del av dessa, då priser på elbilar ligger långt över inkomsten på vad medelinkomsttagaren har råd med.
.
Gällande Bonus/malus är det inget annat än ett straffsystem gällande utfasning av fossila fordon- Idag bestraffas inte rena elbilar- vilket dom senare garanterat kommer att göra med höjda skatter i någon form. Det är ingen i Svedala som protesterar mot ibland flera 1 000 % höjningar.
.
Vad det gäller elförbrukningen- du må ha ett elavtal som är billigare att elstreama på natten. Och det har inte lghinnehavarna oavsett.
Och självklart minskar strömförbrukningen under natten då de flesta inte brukar el. Men kostnaden för kyl, frys och andra strömkällor som går dygnet runt kostar kronor och ören naturligtvis.
.
Det är mao ELväsentlig skillnad att bo i hyreslägenhet VS villa, hus mm.
.
Det är lite svårt att hänga med på vad du skriver nu. Lite spretigt och inte relevant eller kanske feltolkat kring vad vi skrivit kring tidigare?


Menar du att andra nya bilar är något de flesta köper?
Jag har för övrigt lägre lön än vad som är medel i Sverige. (Dock leasing, men fen påverkar mil lön och förmånsvärdet ger mig ökad skatt.)

Alla som väl har eller tar sig råd att köpa nya bilar kan köpa elbil idag.
Det kommer påverka så att de flesta som bill köpa elbil om några år och alltså alltid köper begagnat också kan göra det.
De tar del av subventionerna indirekt då det kommer ut fler elbilar på begagnat-marknaden och de blir billigare. Det är ju alltid de som köper nyare bilar som tar största värdetappet.

Att andra elkrävande saker kostar mer när elpriset går upp har ingen sagt emot. Däremot påståenden om att det blir så mycket dyrare med elbil och att elbilar påverkar nätet i stor utsträckning. Som du konstaterar så är det andra saker som inte går att styra lika lätt som kan kosta.

Jag håller inte med i din gissning kring frqmtida skatter och vad du kallar "straff".
.
Om det verkar spretigt osv beror på att du mot förmodan inte förstår sammanhangen i det stora hela.
Jag förstår om du har en leasing där ditt företag betalar din bil, och det är i sin ordning samtidigt som vi andra skattebetalare gynnar ditt och andras åkande i form av olika subventioner.
Och som tidigare, folk vill nog medverka till klimatförbättringar med inköp av en ren elbil men förutsättningarna finns ju inte idag.

Det kommer att bli dyrare med elbil- Och ju fler elbilar- desto mer energibelastning, att tro annat är naivt.
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
#1470311
joel80 skrev: ons 20 okt 2021, 11:43 Sverige var väldigt skeptisk till ryska gasledningarna. Man har försökt stoppa dem.
Bara Tyskland och Österrike är de i EU som varit positiva till bygget.

Sveriges försvarsminister har gått ut och varnat och man har förgäves försökt trycka på Tyskland.

Båda politiska blocken i Sverige har varit emot det.
Och om inte Tyskland hade haft gasledningen vad hade hänt då de senaste dagarna när det inte blåste ??? . Kärnkraften avstängd och kol avvecklas för fullt. Hur hur hade det sett ut.

Då hade vi haft 6 kr/kwh här i södra Sverige för Tyskland hade varit deperata med att köpa all el som man kan, nu lindrade ju gasen och oljekraftverket i Karlshamn plågan lite.

Problement är att de gröna stänger av alla befintig produktion innan man har löst frågan med förnyeslebart. De börjar i helt fel ända. Se till att ha förnyeslebart, sen kan man dumpa det gamla, inte tvärt om.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1470312
Epson,
Subventionerna (miljöbonusen) lär väl så sakteliga minska och till sist försvinna.
Nog vettigare staten subventionerar utbyggnad av laddmöjligheter i HELA landet. Det är det som nog blir flaskhalsen för elbilsåkandet i framtiden annars. Om de flesta så småningom kör elbil vilket väl är ganska troligt om trenden håller i sig, så blir subvention för utbyggnad av laddmöjlighet nåt som många fler kan få del av, nytta av. Man kan ifrågasätta det 50-procentiga skatteavdraget för nyinstallation inkl. laddboxen för privatpersoner men nu finns det och då utnyttjar man det förstås om det är aktuellt installera laddbox privat i sin villa. Svårt med rättvisan här i världen. Själv tycker jag miljöbonusen på elbilar och laddhybrider skall tyna bort och det gör det nog om priset går ner på bilar som helt eller delvis går på batteri. Finns rätt billiga elbilar numera, vissa så billig leasing man nästan häpnar, detta gäller dock inte Volvo, de är ju premiumbilar och skall väl därför antar jag ligga i ett lite högre prissegment.
Billigare elbilar (om det blir en trend som håller i sig mer generellt) gör ju att motivet att stötta med miljöbonus vid övergången till den elektriska bilvärlden knappast finns längre.
Själv väntar jag bara på när vägtrafikskatten på elbilar och laddhybrider skall höjas från dagens futtiga 360 kr till... ja ganska mycket mer. För eller senare blir det höjning, frågan är bara när och med hur mycket så det flyter in pengar till underhållet av och byggande av vägar osv allteftersom bensin- och dieseldrivna bilflottan minskar över tid.
/Bo
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 70
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]