Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1482744
Lövet skrev:
EPSON skrev:Absolut- monopolet ifrågasättes ideligen och med den fler inkluderade på marknaden, vilket är en naturlig del av den marknadsanpassade ekonomin som anammats.
Frågan som ter sig dock är, skall det vara möjligt för fler att inkluderas i det sk distributionsstatliga miljömålet?
Jag vet inte vad du läser in. Chansen att det skulle skapas parallella distributionsnät är 0 och det står inte heller i det förslag som du började att länka till. Eldistribution är inte en marknads-ekonomi, det är ett reglerat monopol.
Du hänvisar idogt till ett marknadsanpassat monopol- Skall företag ha rättighet till reglerade monopol vilket flera kapitalistiska företag redan har tillgång till?
Jag är ledsen att göra dig besviken- Du har dessutom fel gällande DN..Tesla mfl ligger redan i startgroparna att inkluderas i det som du hänvisar till sk reglerade monopol.
#1482745
EPSON skrev:Du hänvisar idogt till ett marknadsanpassat monopol- Skall företag ha rättighet till reglerade monopol vilket flera kapitalistiska företag redan har tillgång till?
Eldistribution är ett monopol, har aldrig varit annat. Du kan inte ha flera anslutningar till elnätet än en. Privat ägande av distributionen är inte samma som marknadsekonomi.
EPSON skrev:Du har dessutom fel gällande DN..Tesla mfl ligger redan i startgroparna att inkluderas i det som du hänvisar till sk reglerade monopol.
I vilken del av världen bygger Tesla egna elnät?
#1482759
EPSON, du verkar helt ha missuppfattat nått av det Tesla sagt att de ska göra.

De bygger ett laddningsnätverk, där säljer de laddning/tillgång till el. Men de har verkligen inte sagt att de ska bygga elnät.
av Bannad
#1482773
joel80 skrev:EPSON, du verkar helt ha missuppfattat nått av det Tesla sagt att de ska göra.

De bygger ett laddningsnätverk, där säljer de laddning/tillgång till el. Men de har verkligen inte sagt att de ska bygga elnät.
Inte sagt alls helt riktigt, när Kvartal/årsrapporter tillkännages mm så finner gemene man vad Teslas framtidsplaner består av, det är bara att läsa på :-)
Att räkna med Tesla och andra aktörer på distributionsmarknaden är att räkna med då det som en del kallar det monopolet (även om det det inkluderar privata företag)kommer att ge till vika.
#1482778
"Laddnätverk" betyder inte eldistribution. Det är helt uteslutet att man kommer bygga parallella elnät i samma område.
#1482957
perin skrev:Angående samfällighetsföreningar och utbyggnad av laddmöjligheter.

Vi bor i villa men garagen ligger i länga och ingår i en samfällighetsförening. Föreningen består av ca: 140 villor och ungefär lika många hyresgäster i radhus som ägs av det kommunala bostadsbolaget. Vi har arbetat med det här (laddboxar i garage) i snart två år och just nu så väntar vi på besked från naturvårdsverket om vi kommer beviljas bidrag för denna investering.
Det kommunala bostadsbolaget tillfrågades om de ville vara med på detta men de avböjde men hade inget emot att vi villaägare drev detta för egen del. De var mer intresserade av ett antal laddstolpar inom området men då detta kräver ny lantmäteriförättning m.m. så ville vi prioritera laddmöjligheter i garage. Jag har hört att många hyresgäster är besvikna på det kommunala bostadsbolaget på det beslutet.
Vi villaägare i samfälligheten hade en omröstning innan vi skickade in ansökan till naturvårdsverket och ca: 75% av rösterna var positiva.

Då det sedan tidigare fanns el i garagen för belysning och vägguttag så behövdes inget nytt anläggningsbeslut om jag hängt med rätt i allt.
Vår förening är till ytan rätt stor, ca 5-600 x 5-600 meter skulle jag tro. Det är ca 30 st. garagelängor och ungefär hälften tillhör villaägare och kommer alltså anslutas.
Offerten vi fått in och sagt ja till under förutsättning att vi beviljas naturvårdsverkets bidrag var på över 5 miljoner kronor. Företaget (stort nationellt) som vi anlitat har sagt att det är det största jobbet de har fått med den här typen av kund (samfälligheten). Bidragstaket är på 50%, dock max 200.000 Euro så vi kommer att själva stå för drygt 3 miljoner av denna investering.

Så nu väntar vi på naturvårdsverket positiva svar. :-)
Så idag trillade brevet från naturvårdsverket in till samfälligheten med ett godkännande på sökt bidrag. Det tog över ett halvår, nästan sju månader, innan vi fick svar på vår ansökan. Så det kan vara bra att veta om det finns någon annan här på forumet i liknande sits som vi som väntar på svar eller avser att söka bidraget.

För egen del, inte heller för någon annan i samfälligheten heller som var positiv till detta, så var inte bidraget någon ”deal breaker”. Kostnaden per hushåll är inte mer än värdeökningen på huset för en enskild månad! Att söka bidrag var mer för att kunna presentera något för alla medlemmar som skulle se bra ut.
Jag förstår att om några år så kan våra hus, om inte vara ”kalla” på marknaden, i vart fall tappa i värde om vi inte fått till det här med laddmöjligheter. Tyvärr förstår inte alla det men jag tror att även de negativa kommer inse att detta blev bra.
#1482962
Lövet skrev: sön 09 jan 2022, 22:51 "Laddnätverk" betyder inte eldistribution. Det är helt uteslutet att man kommer bygga parallella elnät i samma område.
Fast i många fall behöver man uppgradera även kablar från en bra bit utanför området för att kunna leverera tillräckligt med laddmöjligheter.
Varför skulle inte andra företag än den vanliga nätägaren va intresserad av den inkomsten?
#1482964
poseidon skrev:Varför skulle inte andra företag än den vanliga nätägaren va intresserad av den inkomsten?
För att de inte får. Elnät är reglerade monopol.
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 70

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]