Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1476776
joel80 skrev:
EPSON skrev:Hur tänker du då och vad bygger du det på?
Citat"- Många verkar upprörda utan att det egentligen verkar vara så många drabbade." slut citat
Många verkar upprörda över att vi har ett par rekorttimmar senaste veckan. Majoriteten av abonnemangen i Sverige har inte timdebitering.
Priset sett per månad är inte extremhögt.
.
Jag känner inte att du förstår, jag vet heller inte vad du har för hyresrättserfarenheter gällande elkostnader i nuvarande situation.
Vad jag ser är att priserna på El har ökat mellan 125 till 150% på ett par månader- Jag som kund har belamrats med den prisökningen- Och jag fullkomligt struntar i om Tyskar, Holländare eller vilket land de nu än månde vara har för priser på sin el. Lika lite som jag bryr mig om deras mjölkpriser.
Vad saken bottnar i är den argumentation som jag tidigare proklamerat- Var glad för din elkostnad för det finns dom som har det värre. Det är ett uselt och ett helt irrelevant uttalande från en minister som skall väga sina ord på vågskål.
av Bannad
#1476777
SubMarine skrev:Jag tycker man har all rätt att bli upprörd av själva volatiliteten på priset. Ska man verkligen 2021 behöva hålla koll på priset timme för timme för att inte helt plötsligt betala 500% mer än "normalt" för elen. Ska vi ha samma angreppssätt på priset på mjölk eller 3-månaders räntan på bolån?
Nej det skall du inte behöva. Då staten släppte elen till marknaden har det blivit rena vilda västern som i de flesta marknadsstyrda branscher. Medmänniskor behöver struktur/försäkran och en kontinuerlig stabilitet för att inte oron skall göra sig gällande.
.
#1476798
EPSON skrev: tor 02 dec 2021, 01:16
joel80 skrev:
EPSON skrev:Hur tänker du då och vad bygger du det på?
Citat"- Många verkar upprörda utan att det egentligen verkar vara så många drabbade." slut citat
Många verkar upprörda över att vi har ett par rekorttimmar senaste veckan. Majoriteten av abonnemangen i Sverige har inte timdebitering.
Priset sett per månad är inte extremhögt.
.
Jag känner inte att du förstår, jag vet heller inte vad du har för hyresrättserfarenheter gällande elkostnader i nuvarande situation.
Vad jag ser är att priserna på El har ökat mellan 125 till 150% på ett par månader- Jag som kund har belamrats med den prisökningen- Och jag fullkomligt struntar i om Tyskar, Holländare eller vilket land de nu än månde vara har för priser på sin el. Lika lite som jag bryr mig om deras mjölkpriser.
Vad saken bottnar i är den argumentation som jag tidigare proklamerat- Var glad för din elkostnad för det finns dom som har det värre. Det är ett uselt och ett helt irrelevant uttalande från en minister som skall väga sina ord på vågskål.
Tolkar detta som att du bor i hyresrätt, hur många kWh per år gör ni av med?
Skulle jag bo i lägenhet skulle jag inte ha timdebitering utan det som är enklast och också troligen rörligt elpris också.
Skulle vi ha bott kvar i det huset vi flyttade ifrån för 2 år sedan hade jag nu troligen gråtit mig till sömns med tanke på att det var 234 m2 + 50 m2 garage med direktverkande el (byggt slutet på 70-talet). Där hade vi en årsförbrukning på 32-34000 kWh om året.
#1476804
JEriksson skrev:
EPSON skrev: tor 02 dec 2021, 01:16
joel80 skrev: Många verkar upprörda över att vi har ett par rekorttimmar senaste veckan. Majoriteten av abonnemangen i Sverige har inte timdebitering.
Priset sett per månad är inte extremhögt.
.
Jag känner inte att du förstår, jag vet heller inte vad du har för hyresrättserfarenheter gällande elkostnader i nuvarande situation.
Vad jag ser är att priserna på El har ökat mellan 125 till 150% på ett par månader- Jag som kund har belamrats med den prisökningen- Och jag fullkomligt struntar i om Tyskar, Holländare eller vilket land de nu än månde vara har för priser på sin el. Lika lite som jag bryr mig om deras mjölkpriser.
Vad saken bottnar i är den argumentation som jag tidigare proklamerat- Var glad för din elkostnad för det finns dom som har det värre. Det är ett uselt och ett helt irrelevant uttalande från en minister som skall väga sina ord på vågskål.
Tolkar detta som att du bor i hyresrätt, hur många kWh per år gör ni av med?
Skulle jag bo i lägenhet skulle jag inte ha timdebitering utan det som är enklast och också troligen rörligt elpris också.
Skulle vi ha bott kvar i det huset vi flyttade ifrån för 2 år sedan hade jag nu troligen gråtit mig till sömns med tanke på att det var 234 m2 + 50 m2 garage med direktverkande el (byggt slutet på 70-talet). Där hade vi en årsförbrukning på 32-34000 kWh om året.
Det viktiga enligt Ygeman är ju att andra i Europa betalar ett högre elpris oavsett om du gråter dig till sömns eller ej.... ;-)
#1476812
Missförstår ni med flit? Att vi har höga priser och att man pratar om Europa också är för att det hör ihop numera. Det är inte bara isläggningen i norr som påverkar, utan även de priser och den efterfrågan som finns nere på kontinenten.

Om man ska försöka förstå elmarknaden idag kan man inte stänga in sig och bara titta på Sverige. Att du inte bryr dig om priser utanför Sverige är okej, men de som styr hoppas jag absolut kollar utomlands också då vi är väldigt påverkade av det numera.
De nya ledningarna som. tagits i bruk söderut har gjort att överföringskapaciteten ökat rejält, tyvärr för Sverige med högre priser som resultat just nu.
#1476837
joel80 skrev:Missförstår ni med flit? Att vi har höga priser och att man pratar om Europa också är för att det hör ihop numera. Det är inte bara isläggningen i norr som påverkar, utan även de priser och den efterfrågan som finns nere på kontinenten.

Om man ska försöka förstå elmarknaden idag kan man inte stänga in sig och bara titta på Sverige. Att du inte bryr dig om priser utanför Sverige är okej, men de som styr hoppas jag absolut kollar utomlands också då vi är väldigt påverkade av det numera.
De nya ledningarna som. tagits i bruk söderut har gjort att överföringskapaciteten ökat rejält, tyvärr för Sverige med högre priser som resultat just nu.
Jo vi förstår det. Dock får det konsekvenser för vanligt folk som våra kära politiker tar för lätt på.

Att svenskar drabbas av att Tyskland stänger ner kärnkraften är idiotiskt. Vissa EU-länder sänker energiskatterna för låginkomsttagare så man gör saker i andra länder för att mildra effekterna.
Då kan man inte som svensk politiker stå å flina åt svenska elkonsumenter och skattebetalare genom att säga att "det är dyrare i andra länder".

Ett hån är vad det är.
#1476851
poseidon skrev:Att svenskar drabbas av att Tyskland stänger ner kärnkraften är idiotiskt.
Tyskland har inte stängt ned all kärnkraft ännu. De har 6 reaktorer kvar som de får köra. Av dessa ska dock tre reaktorer vara nedstängda senast nu vid årsskiftet 2021-12-13. Och de resterande tre nästa år 2022-12-31. Det kommer nog inte att bidra till sänkning av elpriserna.
#1476858
poseidon skrev: tor 02 dec 2021, 09:30
JEriksson skrev:
EPSON skrev: tor 02 dec 2021, 01:16
.
Jag känner inte att du förstår, jag vet heller inte vad du har för hyresrättserfarenheter gällande elkostnader i nuvarande situation.
Vad jag ser är att priserna på El har ökat mellan 125 till 150% på ett par månader- Jag som kund har belamrats med den prisökningen- Och jag fullkomligt struntar i om Tyskar, Holländare eller vilket land de nu än månde vara har för priser på sin el. Lika lite som jag bryr mig om deras mjölkpriser.
Vad saken bottnar i är den argumentation som jag tidigare proklamerat- Var glad för din elkostnad för det finns dom som har det värre. Det är ett uselt och ett helt irrelevant uttalande från en minister som skall väga sina ord på vågskål.
Tolkar detta som att du bor i hyresrätt, hur många kWh per år gör ni av med?
Skulle jag bo i lägenhet skulle jag inte ha timdebitering utan det som är enklast och också troligen rörligt elpris också.
Skulle vi ha bott kvar i det huset vi flyttade ifrån för 2 år sedan hade jag nu troligen gråtit mig till sömns med tanke på att det var 234 m2 + 50 m2 garage med direktverkande el (byggt slutet på 70-talet). Där hade vi en årsförbrukning på 32-34000 kWh om året.
Det viktiga enligt Ygeman är ju att andra i Europa betalar ett högre elpris oavsett om du gråter dig till sömns eller ej.... ;-)
Och?, har jag nämnt Ygemans uttalande? Möjligen att jag formulerade mig lite ironiskt om "att gråta mig till sömns", förlåt.
Jag formulerar om mig, idag efter flytten har vi 1/3 av förbrukningen mot tidigare.
#1476859
EPSON skrev:...Då staten släppte elen till marknaden har det blivit rena vilda västern som i de flesta marknadsstyrda branscher. Medmänniskor behöver struktur/försäkran och en kontinuerlig stabilitet för att inte oron skall göra sig gällande.
Håller med. Dock ska man ha i åtanke att marknadsstyrning i sig behöver inte vara något problem. Men då gäller att man prissätter alla parametrar korrekt. Ett exempel är t.ex. koldioxidskatt som styrning för minskade utsläpp. Men i avregleringen av elmarknaden glömdes helt bort att prissätta de tekniska parametrar som avgör om en produktionskälla gör rätt för sig eller inte på elnätet. T.ex. åker vindkraft enorm snålskjuts. Den slipper undan ansvar för en rad tekniska nackdelar som den åsamkar elnätet samt övriga produktionsslag. På den tekniska sidan finns ett flertal nätstabiliserande tjänster som vindkraft inte kan leverera pga sin tekniska natur. Dessutom tillåts den trycka ned elpriset när det blåser så annan dyrare kraftproduktion får stå tillbaka. Om den produktionen har stora fasta kostnader så minska ju lönsamheten och den läggs ned. Då försvinner oftast de tekniska nätstabiliserande tjänsterna som vindkraften slipper ta ansvar för. Men själva bortfallet av produktionen när det inte blåser blir i storlek även det ett stort problem, när baskraften lagts ned pga att vindkraften fick härja fritt utan ansvar får sin del av konsekvenserna i elnätet. Ungefär som i Vilda Västern. I kombination med utökade utlandsförbindelser som vi enligt regelverket alltid måste erbjuda 70% av kapaciteten på, så blir vi exponerade för kontinentens prisnivå som ytterligare sörja på moset. Fortsatt forcerad omställning, där baskraft läggs ned och ersätts med intermittent kraft, kommer ytterligare att förvärra situationen. Låga stabila elpriser är ett minne blott.
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 70

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]