- tor 14 okt 2021, 11:06
#1469177
Kanske inte finns några bra argument egentligen, förutom miljöargumentet, för laddstolpar i stan heller som kommuner sätter upp vid torg och liknande platser? Blir lite orättvist för skattebetalare som inte har elbil och inte kan nyttja den infrastrukturen kommunens pengar kan ha betalat för. Och till råga på allt kan det komma icke kommuninvånare och ladda sina elbilar vid sådana laddstolpar också.
I min hemstad sattes det I våras upp åtminstone 2 laddstolpar med två ladduttag på varje (22kW x 4st) i centrum. Kosta inget i början ladda från dessa men nu är en avgift på gång har jag läst om (och det är ju vettigt). Har för mig avgiften införs 1 nov och betalning via Swish.
Varför skall bensinmackar erbjuda laddstolpar, kanske är även övriga bilister som handlar på macken som är med och betalar infrastrukturen för laddstolparna fast det inte syns på kvittot?
Så fort man inte betalt laddstolpen eller laddboxen själv verkar man vara ute på svag is? Betala en avgift för laddningen vid en laddstolpe borde väl vara OK och räcka, det får täcka kostnaden för laddstolpen också under dess beräknade livstid (som jag inte vet hur länge de kan hålla). Men det kanske blir för dyrt ladda då så att ingen använder sån laddstolpe? Blir det dyrt ladda från en laddstolpe kommer väl ingen nyttja den, inga pengar alls flyter då in för att finansiera laddstolpen.
/Bo
poseidon skrev: ↑tor 14 okt 2021, 09:24Räcker inte miljöargumentet, att underlätta för folk köra med den alltmer växande elbils- och laddhybridflottan? Visst stöd från staten kunde ju tänkas såsom man idag stöttar privatpersoners laddboxinköp inkl installation med 50% skatteavdrag.Lucif3r skrev:"Jag behöver ingen laddstolpe, så därför behöver ingen annan det heller!!!"Investeringar behöver baseras på fakta, inte känslor.
Har du något reellt argument till varför laddstolpar behövs på arbetsplatsen?
Kanske inte finns några bra argument egentligen, förutom miljöargumentet, för laddstolpar i stan heller som kommuner sätter upp vid torg och liknande platser? Blir lite orättvist för skattebetalare som inte har elbil och inte kan nyttja den infrastrukturen kommunens pengar kan ha betalat för. Och till råga på allt kan det komma icke kommuninvånare och ladda sina elbilar vid sådana laddstolpar också.
I min hemstad sattes det I våras upp åtminstone 2 laddstolpar med två ladduttag på varje (22kW x 4st) i centrum. Kosta inget i början ladda från dessa men nu är en avgift på gång har jag läst om (och det är ju vettigt). Har för mig avgiften införs 1 nov och betalning via Swish.
Varför skall bensinmackar erbjuda laddstolpar, kanske är även övriga bilister som handlar på macken som är med och betalar infrastrukturen för laddstolparna fast det inte syns på kvittot?
Så fort man inte betalt laddstolpen eller laddboxen själv verkar man vara ute på svag is? Betala en avgift för laddningen vid en laddstolpe borde väl vara OK och räcka, det får täcka kostnaden för laddstolpen också under dess beräknade livstid (som jag inte vet hur länge de kan hålla). Men det kanske blir för dyrt ladda då så att ingen använder sån laddstolpe? Blir det dyrt ladda från en laddstolpe kommer väl ingen nyttja den, inga pengar alls flyter då in för att finansiera laddstolpen.
/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.