Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1469177
poseidon skrev: tor 14 okt 2021, 09:24
Lucif3r skrev:"Jag behöver ingen laddstolpe, så därför behöver ingen annan det heller!!!"

:bored:
Investeringar behöver baseras på fakta, inte känslor.
Har du något reellt argument till varför laddstolpar behövs på arbetsplatsen?
Räcker inte miljöargumentet, att underlätta för folk köra med den alltmer växande elbils- och laddhybridflottan? Visst stöd från staten kunde ju tänkas såsom man idag stöttar privatpersoners laddboxinköp inkl installation med 50% skatteavdrag.
Kanske inte finns några bra argument egentligen, förutom miljöargumentet, för laddstolpar i stan heller som kommuner sätter upp vid torg och liknande platser? Blir lite orättvist för skattebetalare som inte har elbil och inte kan nyttja den infrastrukturen kommunens pengar kan ha betalat för. Och till råga på allt kan det komma icke kommuninvånare och ladda sina elbilar vid sådana laddstolpar också.
I min hemstad sattes det I våras upp åtminstone 2 laddstolpar med två ladduttag på varje (22kW x 4st) i centrum. Kosta inget i början ladda från dessa men nu är en avgift på gång har jag läst om (och det är ju vettigt). Har för mig avgiften införs 1 nov och betalning via Swish.

Varför skall bensinmackar erbjuda laddstolpar, kanske är även övriga bilister som handlar på macken som är med och betalar infrastrukturen för laddstolparna fast det inte syns på kvittot?
Så fort man inte betalt laddstolpen eller laddboxen själv verkar man vara ute på svag is? Betala en avgift för laddningen vid en laddstolpe borde väl vara OK och räcka, det får täcka kostnaden för laddstolpen också under dess beräknade livstid (som jag inte vet hur länge de kan hålla). Men det kanske blir för dyrt ladda då så att ingen använder sån laddstolpe? Blir det dyrt ladda från en laddstolpe kommer väl ingen nyttja den, inga pengar alls flyter då in för att finansiera laddstolpen.

/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1469180
Återigen, Poseidons argument att laddstolpar inte behövs eftersom snittpendlingen är 2.7 mil håller inte eftersom man med de flesta laddhybrider idag inte fixar den sträckan tur och retur under hela året. Så IDAG finns det ett behov.
#1469182
SubMarine skrev: tor 14 okt 2021, 11:33 Återigen, Poseidons argument att laddstolpar inte behövs eftersom snittpendlingen är 2.7 mil håller inte eftersom man med de flesta laddhybrider idag inte fixar den sträckan tur och retur under hela året. Så IDAG finns det ett behov.
Idag ser det ut så. En investering skall skriva av på X år. Typiskt 5-10år. Å de nya hybrider som säljs idag klarar +5 mil i el-läget.

Alltså bör man inte investera i laddstation om man är arbetsgivare.
#1469185
poseidon skrev: tor 14 okt 2021, 11:47
SubMarine skrev: tor 14 okt 2021, 11:33 Återigen, Poseidons argument att laddstolpar inte behövs eftersom snittpendlingen är 2.7 mil håller inte eftersom man med de flesta laddhybrider idag inte fixar den sträckan tur och retur under hela året. Så IDAG finns det ett behov.
Idag ser det ut så. En investering skall skriva av på X år. Typiskt 5-10år. Å de nya hybrider som säljs idag klarar +5 mil i el-läget.

Alltså bör man inte investera i laddstation om man är arbetsgivare.
Beror väl lite på förutsättningarna, de kan ju komma ändras.
Ser man på bara kronor och ören idag kan det bli dyrt för en hyresvärd och arbetsgivare. Men ifall det skulle bli subvention på inköp och installation av laddbox likt det är för privatpersoner idag kan det nog komma i annan dager, tror du inte det?
Och så måste väl alla vara med att bidra med sitt strå till miljöstacken, även företag, tycker du inte det?
Renare miljö (lägre koldioxid) lär kosta alla en slant vad det verkar.
Nåväl, framtiden får utvisa hur brett behovet blir av att ladda bil på jobbet. I dagsläget kanske behovet inte är så stort. Men det kan komma ändras.
Visst klarar t.ex. Volvos kommande laddhybrider en rejäl sträcka på el, blir väl runt 70 km i praktiken (även om WLTP är nån mil mer), det är bra. Äldre hybrider inkl. Volvos kommer inte lika långt tyvärr. Men vi kanske inte skall bry oss om att äldre laddhybrider kommer rulla kanske 10-15 år på våra vägar? Skall vi bara blicka framåt mot det som snart komma skall?
/Bo
#1469206
Hybrider kommer inte få mer räckvidd än något kortare än den genomsnittliga dagliga körsträckan för den stora allmänheten. Bygger man en hybrid med 10+ mils räckvidd har man byggt en dålig elbil som släpar runt på en extra drivlina helt i onödan. Det är inte bra för någon.
#1469208
Jag tror att du kan ha fel där.

Största orsaken att jag inte skaffar el-bil är ett antal längre resor per år (kring 10 eller så) då jag inte vill stanna och ladda, eftersom det skulle öka restiden så pass mycket att resan blir mer eller mindre omöjlig. Ett exempel är en fjällresa för att jag ripa. Jag åker då upp efter jobbet i Stockholm. Parkerar någonstans vid norska gränsen och går in med ryggsäck till jaktområdet. Väl framme där slår jag upp tältet, sover ett par timmar för att sedan jaga lördag och söndag. På söndag eftermiddag river jag tältet och kör ner till Stockholm igen.

Det går att göra med en vanlig bil. Det är i praktiken omöjligt att göra med elbil. Den extra laddtiden (och lägre snitthastigheten) gör att en resa som ovanstående inte fungerar med de elbilar som finns idag.

Däremot skulle jag i princip klara resten av året med en elbil som gick 20 mil. Jag tror att det finns fler som mig, och att du därmed kommer att se hybrider med 15-30 mils räckvidd.

Framtiden får utvisa vem som har rätt.
#1469222
Lövet skrev: tor 14 okt 2021, 13:53 Hybrider kommer inte få mer räckvidd än något kortare än den genomsnittliga dagliga körsträckan för den stora allmänheten. Bygger man en hybrid med 10+ mils räckvidd har man byggt en dålig elbil som släpar runt på en extra drivlina helt i onödan. Det är inte bra för någon.
Visst ligger det en del i det du skriver tycker jag.
Men en ren elbil släpar också runt på ett jättestort tungt batteri (som väger vad?). Kanske väger lika mycket som en förbränningsmotor i en laddhybrid. Jag vet inte hur körmönstret ser ut för de som kör rena elbilar men kanske de flesta kör rätt korta sträckor till vardags? Funnes det en laddhybrid som verkligen gick att åka i praktiken 10-15 mil hade den passat mig bra fastän den då skulle anses som en dålig elbil. Jag kunde väl tänka mig en laddhybrid med ett större batteri men ganska liten bensinmotor, en del bensinmotorer i laddhybrider är allt överdimensionerade i hk och har rätt hög bränsletörst.
Vet att jag har sett på nätet information om att VW och Merca kommer med laddhybrider med körsträcka på 10 mil (om det är WLTP minns jag inte, i praktiken blir det ju något kortare praktisk körsträcka i vardagskörning än WLTP). Det beror väl på om biltillverkarna bedömer att nån kommer köpa en laddhybrid som går lite längre som 10+ mil. Laddhybriden anses väl vara en övergångslösning innan i stort sett alla bilar går på ren el så laddproblematiken vid jobbpendling och storleken på laddhybridbatteriet för laddhybrider dör väl ut förr eller senare kanske.
/Bo
#1469248
bem skrev:Men en ren elbil släpar också runt på ett jättestort tungt batteri (som väger vad?). Kanske väger lika mycket som en förbränningsmotor i en laddhybrid. J
Ja det är inte helt lätt detta. Men som hybridägare måste man nog förvänta sig att förbränningsmotorn faktisk används. Att ha motorn för ripjakt några gånger per år - kanske hade det varit värt omväg till en laddstation på vägen dit och tillbaka? Jag tror vi kommer behöva förvänta oss vissa förändringar i vanor framöver.
#1469258
Jag bor i en förort till Stockholm. Det finns 4st laddstationer vid Ica Maxi. Jag är i det området där Ica ligger 2-3 gånger i veckan på lite olika tider. Det står max 1 bil å laddar om det ens står någon där.
Jag ser massor av Teslor å andra EL- och hybridbilar när jag kör runt barnen till träningarna i kommunen. Dvs underlaget för att laddstolparna vid Ica skall användas finns.

Men ändå så laddar ingen. Varför då?

Jo, för folk laddar hemma.
#1469263
Lövet skrev: tor 14 okt 2021, 18:03
bem skrev:Men en ren elbil släpar också runt på ett jättestort tungt batteri (som väger vad?). Kanske väger lika mycket som en förbränningsmotor i en laddhybrid. J
Ja det är inte helt lätt detta. Men som hybridägare måste man nog förvänta sig att förbränningsmotorn faktisk används. Att ha motorn för ripjakt några gånger per år - kanske hade det varit värt omväg till en laddstation på vägen dit och tillbaka? Jag tror vi kommer behöva förvänta oss vissa förändringar i vanor framöver.
Absolut behöver förbränningsmotorn användas ibland på en laddhybrid. Ibland behöver man ju dra iväg på lite längre resor. Jag har ändrat mycket på mina körvanor sen jag skaffa laddhybrid och de kommer förbli ändrade. Jag åker få längre sträckor längre, egentligen bara till jobbet (6 mil dit och lika långt hem) som jag åker lite längre numera. Långresor (typ 30 mil och så) blir det ytterst få som jag ser det, inte ens på semester. Jag kör alltid på el i närmiljön, ungefär en radie på 20 km hemifrån. Lite nöjesåkning blir det på el (Pure körläge) men hittills ingen nöjesresa på bensin (än). Jag har inte längre båten 6 mil hemifrån, den är på trailer numera hemmavid, inga resor för båtåkandets skull. Reste förr mycket till några flygfält för modellflyg, det längst bort 4 mil bort, det har jag slutat med och kommer så förbli, flyger på ett fält närmare bara 20 km bort, dit och hem kan jag åka på bara el. Skall börja flyga lite på ett gärde nån km bort hemifrån så småningom och då blir det bara resa dit. Jag tänker mig mycket mer för numera vilka resor som verkligen behövs. Man blir faktiskt glad av att åka på el, tyst och fint, inga avgaser, och ännu snällt för plånboken att ladda. Men jag har mina dubier om min körning på el har ett skvatt betydelse i det stora hela. Det finns ju så mycket annat som är jättemycket värre vad gäller koldioxidutsläpp på jorden än min blygsamma bilkörning. Men jag vill i alla fall kunna lämna detta jordklot och kunna säga jag gjorde något om än litet för att inte förvärra för miljön med mitt bilåkande. Egentligen skulle jag cykla mycket mer men har man åkt bil sen 1979 snudd på dagligen är det inte lätt vara utan detta fortskaffningsmedel. Man blir bekväm och har lagt sig till med vissa vanor som är svåra att bryta.
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 70

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]