Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1474416
Camel skrev: tis 16 nov 2021, 17:36
EPSON skrev:
Lucif3r skrev: tis 16 nov 2021, 15:08 Mja, 50 öre var väl inget att bli upphettsad över, men det är alltid nått iaf... Blir ju ändå typ 35kr för full tank. Är man lite ekonomisk och ingen storfamilj så är det ju ändå ett dagsmål :-)
Nej det är möjligt- det intressanta är hur andra infrastrukturskatter kommer att höjas enl deras beräknade skattesänkning.
Jag tror inte en eventuell skattesänkning med 50 öre ens kompenserar den sannolika kommande prishöjningen vid årskiftet pga reduktionsplikten. Från januari 2022 höjs reduktionsplikten till 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Sedan fortsätter det med årliga stegvisa höjningar till 2030, då reduktionsplikten för bensin ska vara 28 procent och för diesel 66 procent. När reduktionsplikten infördes i augusti i år så höjdes t.ex. dieseln med ca 80 öre. Det blir sannolikt samma storleksordning på höjning bara pga reduktionsplikten redan efter nyår.
.
Riktigt då den redan sannolikt är klubbad- Den 50 öriga kostnadsaviseringen kommer istället då att ätas upp av de aviserade höjda infrastrukturskatterna. Högern räknar kallt med det. Och som jag påpekat tidigare skall om högern nu tänker på miljön lägga den reduktionsskatten på utveckling av miljövänligare alternativ som tex subventionspaket till allmännyttans hyresgäster.
#1474417
EPSON skrev: tis 16 nov 2021, 15:22 Nu är det ju inte immigrationspolitik vi skall beblanda med elstolpar och fossilskatt.. Eller ??

Att finansiera bortfallet för fossilskatt skulle eventuellt medföra ökade trängsel/fordonsskatter mm vilket har varit på tapeten tidigare.
Statens kostnader betalas ju med diverse skatter, så i princip är det väl inget konstigt? Det går alldeles utmärkt att göra en budget där minskade intäkter balanseras av minskade utgifter, alltså det som brukar kallas god ekonomi.

Man kan ju också tänka sig att minska en del i biståndet, finns sisådär 50 miljarder kronor att plocka av där. Pengar som enligt diverse utvärderingar och utredningar som gjorts de senaste 40 åren inte gör någon större nytta, annat än för diverse korrupta typer i tredje världen.
#1474418
EPSON skrev:...om högern nu tänker på miljön lägga den reduktionsskatten på utveckling av miljövänligare alternativ som tex subventionspaket till allmännyttans hyresgäster.
Precis. Och oavsett färg på klimatpolitiken så gagnar den inte klimatet i första hand. I första hand gäller inkomster till staten. Jag undrar hur många som inser vad reduktionsplikten kommer att göra med drivmedelspriserna de kommande åren... Inblandningen av biobränslen kommer sannolikt att öka drivmedelspriserna kraftigt. Folk på landsbygden kommer inte att ha så många val. Elbilar, även begagnade, är ofta för dyra. Många kör med ganska billiga bilar. Argumentet att det till slut lönar sig med elbil i förhållande till ICE hjälper inte den som bara har en begränsad budget. Det kommer att ta mycket länge innan totalkostnaden för elbilsinnehav matchar en billig ICE bil. Statens inkomster ökar...
av Bannad
#1474420
poseidon skrev: tis 16 nov 2021, 17:59
EPSON skrev: tis 16 nov 2021, 15:27
poseidon skrev: tis 16 nov 2021, 15:24 Det va ett exempel på hur det kan motiveras.

Bytt det mot elstolpar då om det är bättre.
Nu läggs inte den ekonomiska politiken på det viset.
Fast det hade varit fint om man visste vad man fick för pengarna.
Hellre 9000 laddstolpar än en bidragsfinansierad kommunpoet i Tranås.
.
Kostnaderna för en kommunpoet finansierar dessvärre inte 9 000 laddstolpar i Tranås. Och jag förstår faktiskt inte vad denna poet har med laddstolpar att göra.
#1474423
EPSON skrev:
poseidon skrev: tis 16 nov 2021, 17:59
EPSON skrev: tis 16 nov 2021, 15:27
Nu läggs inte den ekonomiska politiken på det viset.
Fast det hade varit fint om man visste vad man fick för pengarna.
Hellre 9000 laddstolpar än en bidragsfinansierad kommunpoet i Tranås.
.
Kostnaderna för en kommunpoet finansierar dessvärre inte 9 000 laddstolpar i Tranås. Och jag förstår faktiskt inte vad denna poet har med laddstolpar att göra.
Helt klart, det var ju i Tranemo :P Fast man får nog inga 9000 stolpar för 900 000kr heller, troligen inte ens en tiondel.
av Bannad
#1474437
MarcusJ skrev: tis 16 nov 2021, 18:51
EPSON skrev: tis 16 nov 2021, 15:22 Nu är det ju inte immigrationspolitik vi skall beblanda med elstolpar och fossilskatt.. Eller ??

Att finansiera bortfallet för fossilskatt skulle eventuellt medföra ökade trängsel/fordonsskatter mm vilket har varit på tapeten tidigare.
Statens kostnader betalas ju med diverse skatter, så i princip är det väl inget konstigt? Det går alldeles utmärkt att göra en budget där minskade intäkter balanseras av minskade utgifter, alltså det som brukar kallas god ekonomi.

Man kan ju också tänka sig att minska en del i biståndet, finns sisådär 50 miljarder kronor att plocka av där. Pengar som enligt diverse utvärderingar och utredningar som gjorts de senaste 40 åren inte gör någon större nytta, annat än för diverse korrupta typer i tredje världen.
Som tex reduktionsplikter/skatter ja. Men sisådär 50 miljarder? vad baserar du det på? I vilken ekonomiskt budget handlar det om per departement?
För att eventuellt eliminera en diskussion kring bistånd och immigrationsekonomi där kostnadsreduceringar tillämpas på andra områden.
Detta gäller då följande: Diskussionen handlar oftast om vad bruttokostnaden är för invandring och bidragspolitik- Och den kostnaden kan ju se väldigt stor ut.
– Det intressanta är istället, vad är nettokostnaden eller mer nettointäkten för Svedala?
Om du inte vet svaret på den frågan skall den inte diskuteras här.
av Bannad
#1474438
Steffe3 skrev: tis 16 nov 2021, 19:13
EPSON skrev:
poseidon skrev: tis 16 nov 2021, 17:59

Fast det hade varit fint om man visste vad man fick för pengarna.
Hellre 9000 laddstolpar än en bidragsfinansierad kommunpoet i Tranås.
.
Kostnaderna för en kommunpoet finansierar dessvärre inte 9 000 laddstolpar i Tranås. Och jag förstår faktiskt inte vad denna poet har med laddstolpar att göra.
Helt klart, det var ju i Tranemo :P Fast man får nog inga 9000 stolpar för 900 000kr heller, troligen inte ens en tiondel.
Tranås eller Tranemo- det är info från Poseidons inlägg- För min del så är det fullständigt ovidkommande var poeten kommer ifrån vad det gäller laddstolpar :-) :-)
#1474443
Om ni hade en ren elbil och inte bodde i villa (och därför kunde ladda hemma) var skulle ni i första hand önska att laddstolpe funnes, och var i andra hand?
Det kanske kommer så småningom elbilar med upp mot 100 mils räckvidd (enl. WLTP, som kanske motsvarar 70-80 mil i vardagskörning) och skall man inte ut på långresor räcker det rätt länge. Är ju ungefär en full tank på en förbränningsmotordriven bil. Jag tänker om vi kommer därhän kanske en lösning för större bostadsområden kunde vara ”laddhus” med många snabbladdare man kunde ha bilen under natten eller bara under kvällen på laddning, så kunde man sen köra en vecka eller så innan man behöver ladda igen. Kanske bygga om många parkeringshus till även laddhus?
Löser inte landsbygdens ev. laddproblem men där bor nog de flesta i egen villa så kanske mindre problem där. Orealistiskt min tankebana?
/Bo
#1474445
EPSON skrev: tis 16 nov 2021, 20:08 Som tex reduktionsplikter/skatter ja. Men sisådär 50 miljarder? vad baserar du det på? I vilken ekonomiskt budget handlar det om per departement?
Biståndsbudgeten är på cirka 50 miljarder per år, det är ingen väl förborgad hemlighet direkt. Har diskuterats och debatterats åtskilliga gånger.
EPSON skrev: tis 16 nov 2021, 20:08För att eventuellt eliminera en diskussion kring bistånd och immigrationsekonomi där kostnadsreduceringar tillämpas på andra områden.
Detta gäller då följande: Diskussionen handlar oftast om vad bruttokostnaden är för invandring och bidragspolitik- Och den kostnaden kan ju se väldigt stor ut.
– Det intressanta är istället, vad är nettokostnaden eller mer nettointäkten för Svedala?
Om du inte vet svaret på den frågan skall den inte diskuteras här.
Min poäng är enkel. Du frågade var pengar ska tas ifrån om skatter på drivmedel skulle sänkas. Mitt svar är då att hänvisa till ekonomins själva grundprincip, att utgifter och intäkter måste balanseras. Således gav jag ett exempel på utgifter som möjligtvis kan minskas för att balansera den minskning av intäkter som skattesänkning skulle innebära. Jag är inte speciellt intresserad av att diskutera migrationspolitik eller biståndspolitik som sådan, men det betyder heller inte att dessa områden hux flux ska vara fredade från diskussion när det gäller utgifter kontra intäkter. Alltså ekonomi.

Så enkelt är det enligt min mening.
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 70

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]