Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1485738
Lucif3r skrev:Självklart, och gud nåde dig om du så mycket som vågar tänka tanken på att klippa gräsmattan med en bensingräsklippare ;-) Det är fram med handjagaren som gäller, eller lie. För alla har ju max 2m2 gräsmatta att klippa, eller hur? :P
Helt ärligt. Men dom har planer på att fasa/ få bort allt sånt också. röj/motorsåg/generator/trimmer/häcksax etc,etc.
El skall det vara. Kolla i Kalifornien hur planer ligger.
#1485759
Lucif3r skrev:
gubbstrutt skrev:Ska de skrotas eller på annat sätt göras o användbara
eller förstöras med en elmotor?.
Självklart, och gud nåde dig om du så mycket som vågar tänka tanken på att klippa gräsmattan med en bensingräsklippare ;-) Det är fram med handjagaren som gäller, eller lie. För alla har ju max 2m2 gräsmatta att klippa, eller hur? :P
Jo tjena jag skulle aldrig få klart gräsmattan med en sån. Det skulle vara i högt igen där man började i ena änden :bored: . 2m2 gräsmatta det är det väl bara vissa stadsbor som har. Jag är riktigt orolig för att de kommer att förstöra motor hobbyn ännu mer som är en stor sak och bred sak. Allt från ett modellplan till en veteranlastbil med mera. :sick:
#1485845
gubbstrutt skrev:Jag är riktigt orolig för att de kommer att förstöra motor hobbyn ännu mer som är en stor sak och bred sak. Allt från ett modellplan till en veteranlastbil med mera
Alla förbränningsmotorer går att köra på etanol, diesel är bara lite svårare att bygga om. Modell flyg körs väl redan sprit (metanol) och i bilarnas barndom fanns ingen bensin. Så den delen löser sig nog.
Det finns redan etanol drivna trädgårdsmaskiner och elverk att köpa på handelssiter från Kina
#1485920
När det gäller radiostyrda bilar/flyg så tror jag absolut att batteridrift kommer vara, eller redan är, ett väldigt vettigt alternativ. Det är ett ikke-problem i mina ögon.

Det är ju lite värre med t ex trädgårdstraktorer("åkgräsklippare"), dom batteridrivna ligger ju så otroligt högt i pris att det är totalt uteslutet för dom flesta. Men visst, förhoppningsvis sjunker priserna på dom också ner till, eller kanske t om under, priset för en vanlig bensindriven sådan. Kraft finns det i dom batteridrivna redan, drifttiden är väl lite si och så, men som sagt, förhoppningsvis kommer det förbättras i framtiden.

Även 2-hjulingar börjar bli ett realistiskt alternativ, men drifttiden är ju fortfarande rätt kass.

Saken är den att, iaf vad jag tycker, hobby/säsongsfordon såsom motorcyklar är en lyxvara. En bil är ett måste för många. Går inte direkt jämnföra dom 2.

Och att sverige är anti-fordonshobby är knappast något nytt, hade det inte varit för organisationer som t ex SFRO som har kämpat för fordonshobbyn hade vi aldrig haft en suck att bygga om våra fordon - eller rent av bygga egna fordon.
#1485926
Lucif3r skrev:När det gäller radiostyrda bilar/flyg så tror jag absolut att batteridrift kommer vara, eller redan är, ett väldigt vettigt alternativ. Det är ett ikke-problem i mina ögon.

Det är ju lite värre med t ex trädgårdstraktorer("åkgräsklippare"), dom batteridrivna ligger ju så otroligt högt i pris att det är totalt uteslutet för dom flesta. Men visst, förhoppningsvis sjunker priserna på dom också ner till, eller kanske t om under, priset för en vanlig bensindriven sådan. Kraft finns det i dom batteridrivna redan, drifttiden är väl lite si och så, men som sagt, förhoppningsvis kommer det förbättras i framtiden.

Även 2-hjulingar börjar bli ett realistiskt alternativ, men drifttiden är ju fortfarande rätt kass.

Saken är den att, iaf vad jag tycker, hobby/säsongsfordon såsom motorcyklar är en lyxvara. En bil är ett måste för många. Går inte direkt jämnföra dom 2.

Och att sverige är anti-fordonshobby är knappast något nytt, hade det inte varit för organisationer som t ex SFRO som har kämpat för fordonshobbyn hade vi aldrig haft en suck att bygga om våra fordon - eller rent av bygga egna fordon.
Bytte ut min åkgräsklippare för 5-6 år sen mot en robotgräsklippare som alltså är eldriven. Den klarar vår drygt 1800kvadratmeters tomt. Finns de som klarar betydligt mer. Jag köpte en relativt dyr modell med uppkoppling etc.

Underhållskostnaden under 5 (eller 6... osäker) somrar har varit på ca 1000kr. Jag fick byta en drivmotor samt ett litet plastskydd för främre hjulet.
Nu har jag också till nästa säsong fixat ett nytt batteri. Jag slarvade förra vintern och ställde undan klipparen utan att det var så bra laddat, så tror kapaciteten var lite sämre under den här sommaren. Det kostade ca 2500kr.
Själva klipparen gick på ca 15 000kr inklusive en stor rulle begränsningskabel.

Jag sparar lite på soppa, och ev att reparationerna känns enklare och lite billigare. Men den största skillnaden är att jag inte behöver bry mig så mycket. Den klipper själv när det behövs och jag har typ alltid bättre gräsmatta än grannarna. :)
#1485947
gubbstrutt skrev: ons 26 jan 2022, 10:27
EPSON skrev: Det finns 6 376 515 bensin och dieselbilar registrerade som färdas på våra vägar. - https://www.car.info/sv-se/stats
Och där är våra hobbyfordon / veteran fordon inräknade vad?.
Ett hobby fordon/ veteranfordon kan vara många slags fordon som tex går på bensin
och diesel. Ska de skrotas eller på annat sätt göras o användbara
eller förstöras med en elmotor?.
Och därtill skall räknas alla skogs/jordbruksmaskiner/utombordare/större båtar/last/cruisingfartyg mm, mm.
Att återvinna allt detta material kommer att belasta miljön enormt i andra ändan.

Att vända på ett mer än 131-årigt beteende på denna tid som miljöivrarna MP förespråkar till 2025 är är minst sagt häpnadsväckande.
https://www.vibilagare.se/nyheter/miljo ... ar-ar-2025

Jag börjar allvarligt fundera på om dom har alla hästar i stallet sas.
#1485955
EPSON skrev:Jag börjar allvarligt fundera på om dom har alla hästar i stallet sas.
MP har panik nu. Opinionssiffrorna viker. Då måste man komma med utspel som märks. Dock kan jag inte förstå varför MP hävdar klimatnödläge och att det är bråttom, när de indirekt via sin politik bidrar till mera resursförbrukning och mer utsläpp på kort och medellång sikt? Det går inte ihop sig. Där faller MP igenom, och alla andra som hävdar samma sak. Om det är klimatnödläge på riktigt så borde man ju ta vara på det vi har, begränsa ytterligare resursuttag och få ner utsläppen med de alternativ som står till buds i nuläget. Översatt till bilar och fossilbränslen: att byta ut ICE-bilparken till elbilar ökar mycket kraftigt resursåtgången och utsläppen på kort och medellång sikt. Framförallt när man med en bråkdel av insatserna i pengar skulle kunna minska nuvarande bilparks nettoutsläpp av CO2 markant på mycket kort sikt. På lång sikt anses elbilar dock bidra med förbättringar i form av minskade utsläpp, men det bygger på att elenergisystemet kan utvecklas samtidigt som utvecklingen det man jämför med (ICE-bilar) ska stå still. Det är inte direkt svårt att se alla politiska styrningar för att detta ska bli sant. Men ändå går det trögt i relation till hur klimatfrågan framställs och hur bråttom det är. På lång sikt finns många möjligheter, men man har valt spår förhastat och förtidigt. Det hämmar kapitalflödet till annan utveckling som vi så väl hade behövt. Men MP kommer nog mot sin vilja att bidra med att klargöra för många att det hela är ren politik och har mycket lite med verklig klimatnytta att göra. De blir mer och mer extrema i sina utspel. Redan nu är de fullständigt orealistiska, åtminstone så länge vi har ett demokratiskt samhälle kvar. Till slut kommer väl MP med utspel som är så orealistiska så de är överspelade redan när de uttalas. De ligger redan i närheten av denna gräns i dagsläget.
#1485968
Camel skrev: tor 27 jan 2022, 17:54
EPSON skrev:Jag börjar allvarligt fundera på om dom har alla hästar i stallet sas.
MP har panik nu. Opinionssiffrorna viker. Då måste man komma med utspel som märks. Dock kan jag inte förstå varför MP hävdar klimatnödläge och att det är bråttom, när de indirekt via sin politik bidrar till mera resursförbrukning och mer utsläpp på kort och medellång sikt? Det går inte ihop sig. Där faller MP igenom, och alla andra som hävdar samma sak. Om det är klimatnödläge på riktigt så borde man ju ta vara på det vi har, begränsa ytterligare resursuttag och få ner utsläppen med de alternativ som står till buds i nuläget. Översatt till bilar och fossilbränslen: att byta ut ICE-bilparken till elbilar ökar mycket kraftigt resursåtgången och utsläppen på kort och medellång sikt. Framförallt när man med en bråkdel av insatserna i pengar skulle kunna minska nuvarande bilparks nettoutsläpp av CO2 markant på mycket kort sikt. På lång sikt anses elbilar dock bidra med förbättringar i form av minskade utsläpp, men det bygger på att elenergisystemet kan utvecklas samtidigt som utvecklingen det man jämför med (ICE-bilar) ska stå still. Det är inte direkt svårt att se alla politiska styrningar för att detta ska bli sant. Men ändå går det trögt i relation till hur klimatfrågan framställs och hur bråttom det är. På lång sikt finns många möjligheter, men man har valt spår förhastat och förtidigt. Det hämmar kapitalflödet till annan utveckling som vi så väl hade behövt. Men MP kommer nog mot sin vilja att bidra med att klargöra för många att det hela är ren politik och har mycket lite med verklig klimatnytta att göra. De blir mer och mer extrema i sina utspel. Redan nu är de fullständigt orealistiska, åtminstone så länge vi har ett demokratiskt samhälle kvar. Till slut kommer väl MP med utspel som är så orealistiska så de är överspelade redan när de uttalas. De ligger redan i närheten av denna gräns i dagsläget.
Detta är vad som jag ser som en närmare analys då valet- 22 närmar sig med stormsteg.
Att då slå undan benen för fossila transportmedel samtidigt som svensken ser mycket kraftiga prishöjningar av deras klimatpolitik är endast dömt att misslyckas i valet procentmässigt.

Väljarna vänder sig emot MP´s politik när densamma är lämnade i ett sk dunkel hur dom skall lösa att transportera sig själva, barnen mm och inte minst i den ekonomiska frågan. Folk är mao oroliga- inte för miljön men för den snabba miljöomställning som MP så infantilt vill genomföra.

Jag måste därmed upprepa vad MP beräknade med att staten får in på plastpåseskatten när den infördes, Per B sa då att den skulle inbringa 2,4 miljarder kr/år
Första året inbringade plastpåseskatten 500 miljoner kr. Och den har inte märkvärt ökat utan snare minskat vilket också då medför att Staten förlorar intäkter i relation till miljövinsten.

Dessa kraftiga felberäkningar gör att tilliten till MP´s finansekonomiska kalkyler starkt ifrågasättes och till vilka ekonomer som styr dom.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]