Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1469418
Det kostade en elbilstråd förra helgen. Låt oss slippa det den här gången.
#1469430

VolvoB20 skrev: Varför skriver SVT gång på gång på gång att det höga priserna på bensin och diesel beror på att värlsmarkandspriset på råolja har gått upp tex. Vare gång de kablar ut den nyheten brukar jag kontakta dem och fråga med de vill anldrig svara.

Tex 2011-2014 låg råoljepriset 25 % över vad det gör nu, men diesel och bensin låg runt 4 kr lägre än nu.
De pratar om uppgången från i somras/våras.
Det är ett faktum qtt priset på olja nästan dubblerats på ett år.

Att skatten höjts sen 2011 är också sant men senaste uppgången beror inte till speciellt stor del på skattehöjning. Därför får du nog inget svar, du är enkelspårig och vill inte se att det de presenterar faktiskt är sant och den klart bidragande anledning till den uppgång vi haft nu.
Screenshot_20211015-182549_Chrome.jpg
Screenshot_20211015-182549_Chrome.jpg (58.27 KiB) Visad 275 gånger
#1469433
Problemet är ju att det numera är politiken som styr mitt bilval till 90% och 10% är det/bilen.

Jag hade tänkt att jag har ju två ganska nya bilar. En BMW 5a och en XC70, båda diesel. Dessa hade jag tänkt skulle kunna rulla många år och lösa mina transportbehov. Nu börjar man ju inse att de snart blir omöjliga att köra med och förmodligen inte heller går att sälja.

Så nu måste jag planera om hela min bilvärld och det beror uteslutande på bilpolitiken.

Så hur ska man överhuvudtaget kunna prata bil idag utan att det blir politik. Mina bilar är helt i skuggan av bilpolitiken.
#1469435
joel80 skrev: fre 15 okt 2021, 18:26
VolvoB20 skrev: Varför skriver SVT gång på gång på gång att det höga priserna på bensin och diesel beror på att värlsmarkandspriset på råolja har gått upp tex. Vare gång de kablar ut den nyheten brukar jag kontakta dem och fråga med de vill anldrig svara.

Tex 2011-2014 låg råoljepriset 25 % över vad det gör nu, men diesel och bensin låg runt 4 kr lägre än nu.
De pratar om uppgången från i somras/våras.
Det är ett faktum qtt priset på olja nästan dubblerats på ett år.

Att skatten höjts sen 2011 är också sant men senaste uppgången beror inte till speciellt stor del på skattehöjning. Därför får du nog inget svar, du är enkelspårig och vill inte se att det de presenterar faktiskt är sant och den klart bidragande anledning till den uppgång vi haft nu.

Screenshot_20211015-182549_Chrome.jpg
Ytterligare ett bevis på att man kan föra en agenda utan att komma med osanning, det gäller bara att klippa ut just den biten som passar det man vill säga.

Jag är i Polen just nu, hur kan det komma sig att dieseln kostar mer än 5 kr mindre här. Det är ju inte så att världsmarknadspriset på råolja är mycket lägre här än hemma i Sverige.

Världsmarknadspriset pä olja är fortfarande väldigt lågt, ändå är priset vid pump högre än det någonsin har varit.
#1469437
Det låter som att du vill få det till att uppgången endast beror på skatten. Det är inte sant, och den uppgång vi haft nu senaste tiden beror absolut mest på oljepriset. De som försöker få det till nått annat leker med siffror och statistik.
#1469438
VolvoB20 skrev:Jag är i Polen just nu, hur kan det komma sig att dieseln kostar mer än 5 kr mindre här. Det är ju inte så att världsmarknadspriset på råolja är mycket lägre här än hemma i Sverige.
För att priset började på mycket lägre nivå. Det finns också en multiplikationseffekt i Sverige eftersom en del av skatten är procentuell.
#1469442
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:Jag är i Polen just nu, hur kan det komma sig att dieseln kostar mer än 5 kr mindre här. Det är ju inte så att världsmarknadspriset på råolja är mycket lägre här än hemma i Sverige.
För att priset började på mycket lägre nivå. Det finns också en multiplikationseffekt i Sverige eftersom en del av skatten är procentuell.
Dieselpriset i Polen har gått upp mer än i Sverige senaste året. 33% uppgång där på ett år.
Samma sak med bensin. (32%)
#1469444
Henkan skrev:
Lövet skrev:Det kostade en elbilstråd förra helgen. Låt oss slippa det den här gången.
Har man bara "rätt" åsikter så får tråden vara igång.
Det förklarades ju att det inte handlar om vilka åsikter det är utan hur vissa åsikter framförs.
#1469449
joel80 skrev: fre 15 okt 2021, 18:56 Det låter som att du vill få det till att uppgången endast beror på skatten. Det är inte sant, och den uppgång vi haft nu senaste tiden beror absolut mest på oljepriset. De som försöker få det till nått annat leker med siffror och statistik.
Det är ju klassisk strategi. Så länge har jag varit med i branschen så jag vet hur det fungerar.

När världsmarknadspriset är lågt så ökar man marginalen, när sedan världsmarknadspriset återhämtar sig så skyller man på det och sänker inte skatter eller marginaler och skyller på det.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]