Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1469450
joel80 skrev: fre 15 okt 2021, 19:09
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:Jag är i Polen just nu, hur kan det komma sig att dieseln kostar mer än 5 kr mindre här. Det är ju inte så att världsmarknadspriset på råolja är mycket lägre här än hemma i Sverige.
För att priset började på mycket lägre nivå. Det finns också en multiplikationseffekt i Sverige eftersom en del av skatten är procentuell.
Dieselpriset i Polen har gått upp mer än i Sverige senaste året. 33% uppgång där på ett år.
Samma sak med bensin. (32%)
Och trots det är det rånarbilligt att tanka här.
#1469451
VolvoB20 skrev:När världsmarknadspriset är lågt så ökar man marginalen, när sedan världsmarknadspriset återhämtar sig så skyller man på det och sänker inte skatter eller marginaler och skyller på det.
Marginalen finns nog tillgänglig på typ SPI. Den stora smällen är väl den ökade reduktionsplikten?
VolvoB20 skrev:Och trots det är det rånarbilligt att tanka här.
För dig ja, inte om man betalar med polsk snittlön. De lägger betydligt mer av sin inkomst på drivmedel än vad du gör, jag lovar.
#1469478
Lövet skrev: fre 15 okt 2021, 19:27
VolvoB20 skrev:När världsmarknadspriset är lågt så ökar man marginalen, när sedan världsmarknadspriset återhämtar sig så skyller man på det och sänker inte skatter eller marginaler och skyller på det.
Marginalen finns nog tillgänglig på typ SPI. Den stora smällen är väl den ökade reduktionsplikten?
VolvoB20 skrev:Och trots det är det rånarbilligt att tanka här.
För dig ja, inte om man betalar med polsk snittlön. De lägger betydligt mer av sin inkomst på drivmedel än vad du gör, jag lovar.
Jo men världsmarknadspriset på råolja blir ju inte lägre för att man har en låg lön.

Varför är det så himla svårt att vara ärliga och rak och säga att vi har världen högsta drivmedelspriser för vi har höga marginaler, reduktionsplikten och höga skatter.

Det verkar ju som det finns någon psykologiskt spärr, att det gör sjukt ont att säga sanningen och man måste hitta på krystade förklaringar om höga världsmarknadspriser för att flytta fokus.
#1469481
Ska man förklara varför priset på bränsle ökat så mycket på senaste tiden är det rätt att säga att det beror på ett kraftigt ökat oljepris.

Pratar man däremot om bränslepriser i Sverige i förhållande till andra länder så beror det till störst del på skatterna.
#1469489
joel80 skrev:Ska man förklara varför priset på bränsle ökat så mycket på senaste tiden är det rätt att säga att det beror på ett kraftigt ökat oljepris.

Pratar man däremot om bränslepriser i Sverige i förhållande till andra länder så beror det till störst del på skatterna.
Tack.

Räknar man priset per liter kontra tjänad krona är väl det väl rätt ok ändå, sen att folk har dåligt ställt är ju ett sammelsurium av orsaker.

Trots allt elände är det fler A-traktorer än någonsin på vägarna och jag blir fortfarande omkörd av X5or och Dodge RAMar med släpvagnar när jag själv kör för fort på 80-väg.

#1469491
VolvoB20 skrev: fre 15 okt 2021, 10:46 Tex 2011-2014 låg råoljepriset 25 % över vad det gör nu, men diesel och bensin låg runt 4 kr lägre än nu.
Skatterna på bensin och diesel har höjts rejält sedan dess. Men det vill man inte tala om...
#1472380
MarcusJ skrev: fre 15 okt 2021, 21:42
VolvoB20 skrev: fre 15 okt 2021, 10:46 Tex 2011-2014 låg råoljepriset 25 % över vad det gör nu, men diesel och bensin låg runt 4 kr lägre än nu.
Skatterna på bensin och diesel har höjts rejält sedan dess. Men det vill man inte tala om...
Nej det vill de ju inte men det märks ju rätt tydligt i alla fall om man säger så :bored: .
#1472486
William85 skrev:Det är rätt att skatten höjts men största delen beror av 20-25% dyrare dollarkurs nu än 2012. Alla har rätt. ;-)
Skriv det inlägget i BU 2.0 och du blir blockad, utkickad och får inlägget borttaget. Bild
#1472572
joel80 skrev:
William85 skrev:Det är rätt att skatten höjts men största delen beror av 20-25% dyrare dollarkurs nu än 2012. Alla har rätt. ;-)
Skriv det inlägget i BU 2.0 och du blir blockad, utkickad och får inlägget borttaget.
Hur har du kommigt fram till den slutsatsen då?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Lös motorlampan och visade det nån fel[…]

Jag bytte från 120 till 150 på min 200[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking