Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1468812

lennarte skrev:Tur att vi köpte en bil som går på el/E85 då....
Frågan är vad dom ska elda dom oljeeldade kraftverken med då när det inte blåser :-o
Det är väl bara det i Karlshamn kvar, och där eldar dom vist nu. I alla fall för 14 dagar sedan.
Karlshamnsverket var igång ett par veckor i september men har inte körts sen 17e september. Anledningen att de körde igång var inte för att det begärts från Svenskt kraftnät utan för att ägarna beslutade att köra det då elpriset drevs upp så högt av centraleuropas brist på bl.a gas.
Från den 16e nov framm till 15e mars agerar Karlshamsverket som reservkraftverk för det svenska elnätet, men är i övrigt ett eget företag som bygger på vinstintresse.

För svensk del tror jag det är fullt möljigt att bygga bort den lilla del oljekraft vi har kvar med andra former av reservkraft. Kanske vätgas...?

Däremot har jag också svårt att se att man ska kunna tillgodose hela den del kvarvarande förbränningsmotor-fordonsmarknaden med biobränsle redan om 8 år.
Även om elbilsförsäljningen tagit rejäl fart och accelererar ännu mer kommer vi kanske inte ha mer än 50% elbilar kring 2030.

Så håller med er ovan om att det är ett märkligt utspel som inte förklarar hur man skulle kunna lyckas med det.
#1468822
Jallemet skrev:
Henkan skrev:Vi lägger väl ner Sverige och lever på bidrag, det ska ju vara lönsamt har jag hört.
Finns någon miljard i bistånd som kan distribueras nationellt.
En miljard.. Fint, då har alla råd med en vanlig lunch... vem betalar middagen?
#1468824
joel80 skrev:Karlshamnsverket var igång ett par veckor i september men har inte körts sen 17e september. Anledningen att de körde igång var inte för att det begärts från Svenskt kraftnät utan för att ägarna beslutade att köra det då elpriset drevs upp så högt av centraleuropas brist på bl.a gas.
Nja.
https://www.uniper.energy/sverige/nyhet ... september/
#1468825
vjohnj skrev:
joel80 skrev:Karlshamnsverket var igång ett par veckor i september men har inte körts sen 17e september. Anledningen att de körde igång var inte för att det begärts från Svenskt kraftnät utan för att ägarna beslutade att köra det då elpriset drevs upp så högt av centraleuropas brist på bl.a gas.
Nja.
https://www.uniper.energy/sverige/nyhet ... september/
Vad menade du var felaktigt? Det är en intervju med ägaren själv som säger det från sin synvinkel. Han vill såklart inte att man ser på dem som pengakåta.
Men i det stora hela var det han sa väl ungeför det jag skrev? Alltså ingen brist i Sverige utan främst Tyskland och Polen som haft problem och velat importera mycket från Sverige?

Från den 17e stängde de ner för ett planerat underhåklsarbete på en månad innan vintersäsongen.
#1468827
joel80 skrev:
vjohnj skrev:
joel80 skrev:Karlshamnsverket var igång ett par veckor i september men har inte körts sen 17e september. Anledningen att de körde igång var inte för att det begärts från Svenskt kraftnät utan för att ägarna beslutade att köra det då elpriset drevs upp så högt av centraleuropas brist på bl.a gas.
Nja.
https://www.uniper.energy/sverige/nyhet ... september/
Vad menade du var felaktigt? Det är en intervju med ägaren själv som säger det från sin synvinkel. Han vill såklart inte att man ser på dem som pengakåta.
Men i det stora hela var det han sa väl ungeför det jag skrev? Alltså ingen brist i Sverige utan främst Tyskland och Polen som haft problem och velat importera mycket från Sverige?

Från den 17e stängde de ner för ett planerat underhåklsarbete på en månad innan vintersäsongen.
– I det stora perspektivet hade vi ett extremt väderläge över stora delar av Europa, med mycket moln och lite vind. Det gjorde att de väderberoende kraftslagen inte kunde leverera det som marknaden efterfrågade.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]

Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]