Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1468758
Ny presskonferens av MP om deras klimatplan.

Förbud för att sälja fossil bensin och diesel om 8 år. Kombinerat med hållbart ekologiskt land och skogsbruk utan konstgödsel som också är deras krav finns ingen möjlighet att producera nog förnyelsebart bränsle i den volymen till befintlig fordonpark så det blir nya elbilar till alla som gäller.

Även kol och gas förbjuds så hela stålproduktionen måste vara konverterad till 55 TWh eldrift på 8 år.


Märta Stenevi "hävdar att det inte heller ska bli en jobbig omställning för den enskilde."

Spännande. Det låter bra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lV ... nergi-2030
#1468779
Tur att vi köpte en bil som går på el/E85 då....
Frågan är vad dom ska elda dom oljeeldade kraftverken med då när det inte blåser :-o
Det är väl bara det i Karlshamn kvar, och där eldar dom vist nu. I alla fall för 14 dagar sedan.
Min 745-a går ju också på etanol så då är vi ju "helförsäkrade". Båtmotor är en 4-T utombordare, så det ska gå att köra den också på E85 utan problem
#1468792
Ni glömmer att syntestisk bensin/diesel är på frammarsh, ni kommer att kunna tanka era besin och diselfordon om 20år ochså. Jag förstår inte hur man kan tro att ett drivmedel som används av 97% av världens fordonsflotta bara ska försvinna, det handlar om flera miljarder fordon.
#1468802
Derank skrev: tis 12 okt 2021, 13:54 Ni glömmer att syntestisk bensin/diesel är på frammarsh, ni kommer att kunna tanka era besin och diselfordon om 20år ochså. Jag förstår inte hur man kan tro att ett drivmedel som används av 97% av världens fordonsflotta bara ska försvinna, det handlar om flera miljarder fordon.
Problemet är ju inte att uppfinna en metod för att producera syntetisk bensin/diesel. det finns ju redan. Problemet är att skala upp den till de volymer som behövs.

Det finns ju inte nog med förnyelsebara råvaror att köra det på bred front. Om vi dessutom ska gå över till hållbar biodynamisk produktion utan konstgödsel så lär produktionen sjunka så mycket att det knappt räcker till maten.

För att klara den produktionen måste allt det som blir över åerföras till marken, det håller tex inte att använda matavfall och skogsavfall för att producera HVO. Det avfallet måste tillbaka till jord och skogsbruk för att få det går runt. Du kan inte elda upp det som syntetisk bensin/diesel.

"MP vill ta fram en nationell strategi för negativa utsläpp och upphandla större volymer av bio-CCS. Markägare som binder kol ska få ersättning."

det är ju ytterligare ett exempel som kommer drastiskt kommer minska produktionen av förnyeselbara flytande bränslen.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1468805
William85 skrev: tis 12 okt 2021, 14:01 Vad ska ett miljöparti ha för klimatplan om inte djärv och ”omöjlig”? Ni reagerar ju som om det vore klubbat och klart när det är en vision från ett parti med 4%. Ta det chill :-)
Jag kan inte respektera MP när de kommer med sådan glättiga budskap som de gör. Hade de tex sagt. Miljön är prio ett, vi har en plan för hur vi ska hantera detta, det är möjligt att klara, men kommer kosta pengar och resurser och det kommer kräva uppoffringar och vi kommer få acceptera en helt annan livsstil än idag.

Ja då kunde jag tagit MP på allvar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]