Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Vizual54
#1467628
Vad har hänt?
Var sjukt längesedan jag var på någon skrot då det ofta är samma pris eller t.o.m. billigare att köpa nya bildelar från Tyskland.
Nu behöver jag däremot en CEM och eventuellt en BCM och ringde runt till lite skrotar i Linköping för att höra om de hade några bilar inne.
Till min stora förvåning visade det sig att inte en enda skrot i stan erbjuder att man själv får skruva delar.
Någon som vet om det finns någon skrot i närheten av Linköping där man får plocka delar själv och inte vill ha fantasipriser för delarna?
Hittade Delplocken i Norrköping men den verkar ha stängt tyvärr.
av henrytuba
#1467630
Björshult Skrot och Mek i Nyköping har självplock senast jag var där, fast det var nog förra året. Kanske lite långt att åka men i alla fall...
av Erik Å
#1467641
H&K bildemontering Nykyrka, strax norr om Motala. De har dock noll koll på vilka bilar som finns, och en del prylar de annonserar som lagervara ligger i förråd på annan ort så man behöver ringa dem dagen innan besöket för att de ska hämta prylarna..
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1467642
JB i Jönköping, rätt mycket till Volvo om jag minns rätt
av Vizual54
#1467655
Tack för tips!
Den uppe i nykyrka har jag varit på och skruvat Jeepdelar för ett par år sen kom jag på. Då var det i alla fall inga problem att skruva själv på bilarna.
Får kolla upp vad de har inne.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1467662
Tyvärr är det ju dock så att även på självplockar så skruvas det ofta bort delar av högt värde innan bilarna ens närmar sig självplocksgården. Just elektronik brukar plockas bort rätt friskts, finns stora pengar att krama ur på en styrbox t ex, och tar i regel 1min att plocka bort.
av Lövet
#1467665
Att självplock är utdöende är inte så svårt att förstå anledningen till. Folk betalar för 1 del, stjäl 3 och förstör 8 ungefär.
av Vizual54
#1467678
Lövet skrev:Att självplock är utdöende är inte så svårt att förstå anledningen till. Folk betalar för 1 del, stjäl 3 och förstör 8 ungefär.
Verkligen synd om det är så.
Känns ju verkligen som man skjuter sig själv i foten (och oss andra som vet hur man beter sig) om man gör så på en delplock.
Senast redigerad av 1 Vizual54, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1467783
Lövet skrev:Att självplock är utdöende är inte så svårt att förstå anledningen till. Folk betalar för 1 del, stjäl 3 och förstör 8 ungefär.
Precis så.
Vet inte om det fortfarande finns plock på lokala, men det var förbud mot avbitare. Säger en del.
Dessutom tål inte bilarna att stå ute utan typ rutor och huv längre, allt går sönder.
av volvofantast
#1467794
Reurbilen har självplockning av delar men man får vara där tidigt när bilen kommit annars är det stor risk att det sönderplockat på bilen, dom gör sönder hur mycket som helst när dom tar den delen dom behöver

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröj[…]

Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]