Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1467437
Förmånsreglerna och bilskatten har som bekant ändrats ett flertal gångar de senaste åren och allt har blivit dyrare. Efter den senaste förändringen har jag dock haft svårt att utröna huruvida det faktiskt fortfarande är lönsamt att ta ut en förmånsbil idag (oktober 2021 och framåt) som förmånsbil eller att det är mer prisvärt att köpa den privat?

Jag är intresserad om det även skiljer numera mellan olika drivlinor; ren el, hybrid eller en klassisk "B5" (T5) el motsv?

Tidigare har jag alltid köpt nyare begagnat men kommer sannolikt att byta jobb där en förmånsbil ingår (samma för alla chefer i organisationen) men jag tvekar om det numera blir lika dyrt som att köpa en egen ny bil privat. All hjälp uppskattas, det är väldigt motstridiga signaler just nu :-)
#1467438
Bensin och diesel är idag lika dyrt som att köpa motsvarande privat. Fördelen är väl främst att du slipper ligga ute med pengar samt att omkostnader runt bilen (service osv) är avdragsgilla kostnader.

El är fortfarande billigt att ta via jobbet och även hybrider även om de senare blivit dyrare på senare tid. En stor fördel med el är ju att du kan ta ut milersättning för tjänstekörning på 9.5kr skattefritt men det kostar bara 3-4kr att "tanka" om du laddar hemma.
#1467448
I slutändan beror det på finstilta i just ditt kontrakt. :-)

Om inget händer så kostar numera en förmånsbil generellt sett lika mycket som att köpa den själv. Händer något, så slipper du ofta självrisk vid t.ex. parkeringsskador med förmånsbilen (jag gör det i alla fall). Det betyder att med lite otur kan det bli billigare med förmånsbil än egen ny bil.

El och hybrid är fortfarande skattetekniskt gynnat och blir billigare. Tyvärr är de bilarna rätt dyra, så det är inte säkert att det blir så billigt i alla fall. Det beror rätt mycket på din körprofil och om/när du kan ladda. Elbil passar inte alla.

Kör du lite så är det svårt att slå en hyfsat begagnad bil när det gäller låg kostnad.
#1467454
Ekehjelm skrev: tis 05 okt 2021, 13:17 ..... sannolikt att byta jobb där en förmånsbil ingår (samma för alla chefer i organisationen)....
Vad innebär "ingår" ? Om man låter bli att ta ut bil där jag jobbar så får man ca 3000-5000 beroende på modell till i lön eftersom arbetsgivaren slipper betala en massa dyrt som leasing, däck osv, för en bil.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1467455
VolvoB20 skrev:
Ekehjelm skrev: tis 05 okt 2021, 13:17 ..... sannolikt att byta jobb där en förmånsbil ingår (samma för alla chefer i organisationen)....
Vad innebär "ingår" ? Om man låter bil att ta ut bil där jag jobbar så får man ca 3000-5000 beronede på modell till i lön eftersom arbetsgivaren slipper betala en massa dyrt för en bil.
Precis så. Inget "ingår" egentligen. Det handlar mest om att bilen antingen syns eller inte på lönebeloppet men HR har sannerligen räknat med dess kostnader i lönebudgeten.
#1467457
Lövet skrev: tis 05 okt 2021, 14:11
VolvoB20 skrev:
Ekehjelm skrev: tis 05 okt 2021, 13:17 ..... sannolikt att byta jobb där en förmånsbil ingår (samma för alla chefer i organisationen)....
Vad innebär "ingår" ? Om man låter bil att ta ut bil där jag jobbar så får man ca 3000-5000 beronede på modell till i lön eftersom arbetsgivaren slipper betala en massa dyrt för en bil.
Precis så. Inget "ingår" egentligen. Det handlar mest om att bilen antingen syns eller inte på lönebeloppet men HR har sannerligen räknat med dess kostnader i lönebudgeten.
Jo men det blir ju enorm skillnad för den anställde om man bara behöver betala förmånsskatt om man plockar ut bil, eller om man dessutom får pengarna bilen kostar företaget i "näven" (efter skatt) om man står över erbjudandet
#1467458
Precis.

Det är därför du alltid måste utgå från just ditt kontrakt för att se om det är lönsamt.

Om det är en ren förmån som inte kan omvandlas till högre lön så brukar de flesta ta bilen. Den typen av förmånsbil tenderar att bli mer ovanlig när den inte längre är skattetekniskt gynnad. Får du ett löneavdrag om du tar bilen kommer saken i en helt annan dager.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]