Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1468370

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: Det behövs inga jättesummor för att ha råd med elbil. Men sen är det ju såklart väldigt olika hur folk prioriterar. :)
Råd och råd. 4 Bilar, båtar, traktorer, motorcyklar, 4hjulingar och allt annat är betalt kontant. Inga lån, kreditköp eller leasing. Vi äger allt vi har här
Endast mindre lån på gården.

Det enda jag tycker är ok att låna till är bostad, det är det enda som förhoppningsvis behåller värdet. Skulle aldrig låna, leasa eller kreditköpa konsumptionsvaror som bilar tex. Vill jag ha något sparar jag ihop pengarna först och köper kontant.

Då kan man ju klara sig om något händer med, blir man sjuk, arbetslös eller något annat som minskar inkomsten en period är ingen fara för man har inte en massa lån, leasing och så vidare som ska betalas varje månad.

Visst skulle jag kunna gå och köpa elbil kontant för en mille i morgon , men när man har slitit och släpat för pengarna på kontot så känns det surt att bränna av så mycket på en bilaffär som bara tappar i värde. Det känns ju bra mycket enklare mentalt att handla och någon annan betalar, men sen kommer det surt efteråt när man är skuldsatt och ska betala varje månad.

Så jag brukar vänta lite och köpa bil som är 3-5 år begagnad.

Så prioriterar jag.
Det tycker jag låter klokt. Har man möjlighet att göra så är det det bästa, och jag har samma taktik som dig när det gäller köp av privat bil, alltså 3-5 år när största värdeminskningen redan hänt. (Fast har inte möjlighet att kontantbetala allt utan brukar ändå låna en del.)

Vår privata bil är avbetald sen flera år. Det är en V60 T4F vi köpte när den var 3-4 år.
Den skulle vara skönt att byta ut nu snart mot en begagnad elbil. Den behöver inte vara så stor och gå speciellt många mil. Åker vi långt tar vi nu alltid min Polestar 2.

Jag tycker det inte är så illa att ta bil på avbetalning eller leasing, men kör gärna finansiell leasing eller lån där man slänger in en summa vid start, så man alltid har marginal ner till vad bilen är värd. Alltså aldrig har högre lån än bilens värde.

#1468376
joel80 skrev: sön 10 okt 2021, 10:19
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: Det behövs inga jättesummor för att ha råd med elbil. Men sen är det ju såklart väldigt olika hur folk prioriterar. :)
Råd och råd. 4 Bilar, båtar, traktorer, motorcyklar, 4hjulingar och allt annat är betalt kontant. Inga lån, kreditköp eller leasing. Vi äger allt vi har här
Endast mindre lån på gården.

Det enda jag tycker är ok att låna till är bostad, det är det enda som förhoppningsvis behåller värdet. Skulle aldrig låna, leasa eller kreditköpa konsumptionsvaror som bilar tex. Vill jag ha något sparar jag ihop pengarna först och köper kontant.

Då kan man ju klara sig om något händer med, blir man sjuk, arbetslös eller något annat som minskar inkomsten en period är ingen fara för man har inte en massa lån, leasing och så vidare som ska betalas varje månad.

Visst skulle jag kunna gå och köpa elbil kontant för en mille i morgon , men när man har slitit och släpat för pengarna på kontot så känns det surt att bränna av så mycket på en bilaffär som bara tappar i värde. Det känns ju bra mycket enklare mentalt att handla och någon annan betalar, men sen kommer det surt efteråt när man är skuldsatt och ska betala varje månad.

Så jag brukar vänta lite och köpa bil som är 3-5 år begagnad.

Så prioriterar jag.
Det tycker jag låter klokt. Har man möjlighet att göra så är det det bästa, och jag har samma taktik som dig när det gäller köp av privat bil, alltså 3-5 år när största värdeminskningen redan hänt. (Fast har inte möjlighet att kontantbetala allt utan brukar ändå låna en del.)

Vår privata bil är avbetald sen flera år. Det är en V60 T4F vi köpte när den var 3-4 år.
Den skulle vara skönt att byta ut nu snart mot en begagnad elbil. Den behöver inte vara så stor och gå speciellt många mil. Åker vi långt tar vi nu alltid min Polestar 2.

Jag tycker det inte är så illa att ta bil på avbetalning eller leasing, men kör gärna finansiell leasing eller lån där man slänger in en summa vid start, så man alltid har marginal ner till vad bilen är värd. Alltså aldrig har högre lån än bilens värde.

Sen är det ju inte alla som har ett företag om man kan plocka ut en förmånsbil på till helt sjukt låg skatt så som du kan göra. Vi vanliga dödliga får ju skatta fullt ut innn man får några pengar i handen att betala leasingen med.

Jag var inne och tittade på en elbil och skillnaden blev ju groteskt mycket dyrare för mig som inte kunde sätta den på ett företag.

Helt sjukt tycker jag, varför ska man straffa skiten ur vanlig folk som vill köpa en elbil privat
Användarvisningsbild
av joel80
#1468403
Reglerna har faktiskt ändrats ganska mycket nu så det inte längre ska vara lika stor skillnad.
Förmånsvärdet har t.ex höjts. Så det blir inte längre så stor skillnad mot att låna.

Den Caddy vi har på jobbet köpte vi utan leasing då kostnaden för ränta och upplägg etc skulle varit mer än halva momsen vi skulle få dra av med leasing.
Den har ingen som personalbil så den har vi inte något förmånsvärde på men det blev ändå billigare att ta det utan leasing.

Så den stora skillnad som varit tidigare håller på att krympa.
Jag håller med dig om att det varit skevt.
#1468417
Så här såg det ut när jag var inne...

Nästan 100.000 i rabatt om jag köpte in den på firman, annars förmånlig leasing. Inget av detta kunde man ge mig om jag köpte privat då det var centralstyrt.

Sen betalar man med oskattade pengar innan sociala avgifter och löneskatt plus man lyfter momsen.

Sen på det löjligt lågt förmånsvärde att skatta.

Sen kan man betala driftskostnader som däck besiktning service med oskattade pengar och lyfta momsen på det helt utan förmånsvärde.

Nä köpa privat blev sjukt mycket dyrare så det blev ingen elbil som jag tänkt mig.

Jag har aldrig fattat varför man ska ge enorm rabatt och låg skatt till de som har bil på företaget men tokstraff den som köper miljöbil privat

Nåväl nu blev det inget nyköp. Anledningen var att min sambo fått erbjudande om bättre jobb och högre lön men det skulle kräva att hon måste pendla till jobbet. Och så hög som skatten skulle bli och så mycket det skulle kosta köra även med elbil så var det en ren förlustaffär att gå upp i lön. Då nu jobbar hon kvar och har mer i plånboken och vi kör väl vidare med gammal diesel
#1468434
[quote=Malmstroem]
du har rätt. Sverige har lämnat första platsen som vi länge abonnerade på. Danmark gick om först. Nu har även Frankrike och Belgien gått om.

Att en en normalsvensk betalar 22-25% i skatt är inte korrekt. Skatt mot GDP-kvoten är 43,9% i Sverige. Att bara titta på löneskatten är ungefär lika rättvisande som för mig att hävda att jag betalar bara ca 1% i skatt, då det är vad jag betalar i kyrkoskatt.
[/quote]

De där sifforna har jag aldrig riktigt fattat, för jag har försökt förstå hur BMP/GDP beräknats men misslyckats.
Användarvisningsbild
av Funk
#1468473
Sen betalar man med oskattade pengar innan sociala avgifter och löneskatt plus man lyfter momsen.

Då sänker man väl också inbetald pensionsavgift med mera ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av joel80
#1468482
Funk skrev:Sen betalar man med oskattade pengar innan sociala avgifter och löneskatt plus man lyfter momsen.

Då sänker man väl också inbetald pensionsavgift med mera ?

/Thomas
Mm... är man inte anställd utan har sitt eget företag måste man också räkna på tex lägre sgi och lägre sjukpenning/vabpeng/föräldrapenning då det blir mindre pengar över till lön.
För många gör log de nya reglerna att det är nästan sak samma att köpa privat.
Förmånsvärdet t.ex är inte bara en kostnad för den anställde utan för företaget också (löneskatter på det).

För stora företag kan det ev fortfarande vara lönsamt med vissa handlare då de kan avtala fram bättre avtal och rabatter, men det har ju inte så mycket med skatteregler att göra.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar