Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1468273
Ja, det är dagens statistik, jag tror ändå tyvärr det kommer att avta för att nu köper de som har råd och att det är något modernt och som de kan ladda hemma i de flesta fall. De som köper begagnade finns det så klart en stor marknad men väldigt många kommer inte ha råd med att köpa en elbil av samma årsmodell som de kunnat köpa en fossilbil idag. Min gissning är att det kommer att bli en uppförsbacke snart och att företag kommer att vara kunden att räkna med som står för ökningen av sålda elbilar i stort
Användarvisningsbild
av joel80
#1468275
Micce1980 skrev:Ja, det är dagens statistik, jag tror ändå tyvärr det kommer att avta för att nu köper de som har råd och att det är något modernt och som de kan ladda hemma i de flesta fall. De som köper begagnade finns det så klart en stor marknad men väldigt många kommer inte ha råd med att köpa en elbil av samma årsmodell som de kunnat köpa en fossilbil idag. Min gissning är att det kommer att bli en uppförsbacke snart och att företag kommer att vara kunden att räkna med som står för ökningen av sålda elbilar i stort
Jag tror det snarare blir tvärtom. När elbilar blir begagnade minskar ju värdeminskningen, som är den klart största kostnaden på en elbil, (på alla nya bilar såklart, men det är en större andel på elbilar då bränsledelen är låg). Och rätt fort kommer bränslekostnaden för en diesel/bensinbil då vara högre än skillnaden mellan en elbil och en ICE.
Fler kommer kunna köpa en nyare elbil än vad de hade kunnat om de köpt en ICE.
#1468279
Tippar på att elpriset är en avgörande faktor.
Nu tror jag vi får se dagar med 10kr/kwh i vinter.

https://www.privataaffarer.se/energi-va ... 1633074129

Dessutom skall alla som bor i lgh kunna ladda på något smart sätt. Dvs infrastruktur skall hinna med.

Dessutom så är tjänstebilsmarknaden inte lika förmånlig idag vilket gör att vi kommer se en minskning av nyregistreringarna framöver.

Dvs MP har lyckats, de vill ju ha en cirkulärekonomi där vi inte konsumerar nytt.

Vi skall heller inte flyga (om man inte heter Per Bolund) förstås....
#1468287
joel80 skrev: lör 09 okt 2021, 16:39
VolvoB20 skrev:https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... r-hogtryck
Ja det är det jag menar med att vi behöver "sätta dit" de som inte följer med med t.ex skatter. Om hela Europa inför någon form av "koldioxidimportmoms", där det är betydligt större påslag på produkter tillverkade i länder med hög fossil användning kommer det påverka. Att Kina går som tåget är ju delvis för att vi alla köper så förbannat mycket därifrån. Det är för billigt att frakta och för billigt för dem att använda fossil energi.

:/
Låter sig nog inte göras enkelt. Kina är, förutom ägare till Volvo en allt mer stängd kommunistdiktatur där all rapportering och statestik är 100 % politiskt styrd och hårt kontrollerad. Du kommer aldrig kunna få ut hur många CO2 ekvivalenter som generats vid produktionen av varan du importerar.

Jo förresten du får ut siffrorna som Xi Jinping bestämt i förväg.
#1468292
Framtiden är alltså väldigt spännande :-) Men det mesta rinner väl ut i någon mellanmjölk. :P Värdeminskninen är just nu sjukt låg, aldrig tidigare har jag sett så höga begagnatpriser och att vanliga svenssons som får ut under 50 000kr månad där väldigt många är kommer inte att ta sig råd på överskådlig tid. Snarare kommer de bli mer skuldsatta då priset på fossilbränslet ökar och de spenderar sina slanta på cigaretter och andra förbrukningsvaror...

Men ja vi får väl se, jag är glad att vi kan spara väldigt mycket, kan sänka månadskostnaderna snabbt vid behov och klarar av att det svänger men ja skeptisk är jag :-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1468298

Micce1980 skrev:Framtiden är alltså väldigt spännande :-) Men det mesta rinner väl ut i någon mellanmjölk. Bild Värdeminskninen är just nu sjukt låg, aldrig tidigare har jag sett så höga begagnatpriser och att vanliga svenssons som får ut under 50 000kr månad där väldigt många är kommer inte att ta sig råd på överskådlig tid. Snarare kommer de bli mer skuldsatta då priset på fossilbränslet ökar och de spenderar sina slanta på cigaretter och andra förbrukningsvaror...

Men ja vi får väl se, jag är glad att vi kan spara väldigt mycket, kan sänka månadskostnaderna snabbt vid behov och klarar av att det svänger men ja skeptisk är jag :-)
Jag har rätt långt kvar upp till 50k per månad, även innan skatt.
Jag ligger t.o.m under medellönen i Sverige som nu är på 36 100kr/mån.
Det behövs inga jättesummor för att ha råd med elbil. Men sen är det ju såklart väldigt olika hur folk prioriterar. :)
#1468299
@joel80, Ja jag tänkte två löner där de flesta får ut under 50 000kr/mån. Det anser jag vara bra och det gör att man absolut kan leva vad jag menar ett trevligare liv och lägga pengar på saker som är nytt och dyrt, som elbil då till exempel. Men sen kommer det ja men hur de prioriterar, cigaretter igen och ej sjuhelvetes skatt på detta och kanske en sockerskatt utan dess like skulle väl kanske få några att vakna upp. Men det vet i tusan i och för sig :) Nej nu känner jag med att det kanske spårar liiite men hellre högre skatt på detta än elpris och bränslepris.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1468344
Vad lever folk för lyxliv egentligen om man tycker att 50k i månaden är lite?? vi får ut 41 efter skatt jag och min sambo, boendet betalt sedan 22år tillbvaka, inga lån, 2 barn, när boendekostnad, mat och transport är betalat har vi ca 20.000kr kvar som går till nöjen, kläder osv.
Användarvisningsbild
av joel80
#1468346

Derank skrev:Vad lever folk för lyxliv egentligen om man tycker att 50k i månaden är lite?? vi får ut 41 efter skatt jag och min sambo, boendet betalt sedan 22år tillbvaka, inga lån, 2 barn, när boendekostnad, mat och transport är betalat har vi ca 20.000kr kvar som går till nöjen, kläder osv.
Vi ligger på ungefär nått liknade, fast har lån på huset fortfarande.

Och jag tror jag har yngre barn än dig? 7 och 10 år.
#1468360
joel80 skrev: Det behövs inga jättesummor för att ha råd med elbil. Men sen är det ju såklart väldigt olika hur folk prioriterar. :)
Råd och råd. 4 Bilar, båtar, traktorer, motorcyklar, 4hjulingar och allt annat är betalt kontant. Inga lån, kreditköp eller leasing. Vi äger allt vi har här
Endast mindre lån på gården.

Det enda jag tycker är ok att låna till är bostad, det är det enda som förhoppningsvis behåller värdet. Skulle aldrig låna, leasa eller kreditköpa konsumptionsvaror som bilar tex. Vill jag ha något sparar jag ihop pengarna först och köper kontant.

Då kan man ju klara sig om något händer med, blir man sjuk, arbetslös eller något annat som minskar inkomsten en period är ingen fara för man har inte en massa lån, leasing och så vidare som ska betalas varje månad.

Visst skulle jag kunna gå och köpa elbil kontant för en mille i morgon , men när man har slitit och släpat för pengarna på kontot så känns det surt att bränna av så mycket på en bilaffär som bara tappar i värde. Det känns ju bra mycket enklare mentalt att handla och någon annan betalar, men sen kommer det surt efteråt när man är skuldsatt och ska betala varje månad.

Så jag brukar vänta lite och köpa bil som är 3-5 år begagnad.

Så prioriterar jag.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]