Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1466610
Jag har en diesel och skriver ändå om det, men det gäller väl bensin i lika grad.

Jag har svårt att förstå den höga vägskatten på diesel. Vad är det jag missar? Jag vet ju att ex min diesel både har mildhybrid, ad blue och kör på uppblandad diesel. Gör det inget för skatten? Om jag kör 100% HVO ger det ju väldigt mycket mindre växthusgaser? Finns det ingen hänsyn till HVO? Vad händer om mackarna har som standard med 50 eller 100% HVO?

Finns det ingen plan för fossilfri bilflotta? Vi kan ju inte skrota alla bilar och köpa elbilar?

Ja, många frågor men jag hänger inte med riktigt. Visst ska vi göra det bästa för miljön men det måste väl gå att ha bilar på HVO och etanol? Hur miljövänligt är det jämfört med elbilar, vars batterier inte heller är så miljövänliga.

Kan någon förklara detta objektivt, utan att bli politiska och spy galla över MP etc? Alltså fakta om miljöpåverkan med HVO kontra elbil?
Användarvisningsbild
av joel80
#1466614
HVO släpper ut nästan samma sak ur avgasröret som diesel, fördelen är att man inte tar upp fossil co2 när den tillverkas. Problemet är att man ändå släpper ut nästan lika mycket skit i städerna. Hälsoproblem och närmiljön blir tyvärr inte så mycket bättre bara för att många går över på HVO.

Priset på HVO subventioneras som jag förstår. Det skulle vara dyrare om man tog ut marknadspris för det.

Ytterligare så blir det svårt att skala upp den HVO-produktionen som vi kan säkerställa inte ställer till det mer. (Där tillverkningsprocessen och/eller odlingen inte påverkar miljömässigt negativt.)

Jag är positiv till att man försöker använda så mycket HVO man kan i övergången mot eldrivet nu för att kunna hålla liv i äldre fordon och även i tex större fordon som går på diesel. Men jag har fått uppfattningen om att man aldrig kan skala upp så mycket så det kan ersätta dieselbilars förbrukning i stort, och som sagt, avgaserna är fortfarande ohälsosamma. :/
Användarvisningsbild
av Robbi
#1466626
joel80 skrev:HVO släpper ut nästan samma sak ur avgasröret som diesel, fördelen är att man inte tar upp fossil co2 när den tillverkas. Problemet är att man ändå släpper ut nästan lika mycket skit i städerna. Hälsoproblem och närmiljön blir tyvärr inte så mycket bättre bara för att många går över på HVO.

Priset på HVO subventioneras som jag förstår. Det skulle vara dyrare om man tog ut marknadspris för det.

Ytterligare så blir det svårt att skala upp den HVO-produktionen som vi kan säkerställa inte ställer till det mer. (Där tillverkningsprocessen och/eller odlingen inte påverkar miljömässigt negativt.)

Jag är positiv till att man försöker använda så mycket HVO man kan i övergången mot eldrivet nu för att kunna hålla liv i äldre fordon och även i tex större fordon som går på diesel. Men jag har fått uppfattningen om att man aldrig kan skala upp så mycket så det kan ersätta dieselbilars förbrukning i stort, och som sagt, avgaserna är fortfarande ohälsosamma. :/
Fast det stämmer väl inte med utsläppet?

https://www.volvocars.com/se/edit/artik ... -om-hvo100
Användarvisningsbild
av joel80
#1466655
Det stämmer att co2-utsläppen blir bra mycket mindre set till totala koldioxidutsläppen. Alltså eftersom man tar det från växtriket istället från olja. Men det innehåller ungefär lika mkt koldioxid. Det är bara det att man inte får en ohållbar "cirkulation".

När man odlar mer för att göra HVO binda alltså ungefär samma mängd CO2 igen.

Sen är det som det står, viktigt att elen man använder är grön. Så görs HVOn i Sverige är det typ garanterat att den är nära koldioxidneutral.

HVO är nästan samma produkt som diesel bara att den kommer från annan växtkälla som inte legat i marken ett par miljoner år.
Sammansättningen av bränslet är väldigt likt och vid förbränningen uppstår så gott som likadana avgaser som vid dieselförbränning. Den CO2 som kommer ut är alltså som "vanligt" men dess ursprung är "hållbart".

Man kan lika enkelt gasa ihjäl sig i ett garage med HVO som med diesel. ;)
#1466686
20FJan skrev:Det handlar väl om att dieselmotorn släpper ut mer partiklar och kväveoxider.
Senaste generationen av (direktinsprutade) bensinbilar närmar sig dieselbilar när det gäller utsläpp av partiklar. Därför har moderna bensinmotorer idag också partikelfilter
beroende på snålt ställda motorer (Lean Burne teknik)
T.ex så har vår nya Mildhybrid Subaru XV (el/bensin/etanol) partikelfilter
#1466878
Det handlar endast om att det anses ok att skatta dieselbilar hårt just nu.

Ladorna är tomma, arbetslösheten hög, många munnar att mätta.

Dvs när pengarna sinar på dieselsidan kommer skatten höjas på något annat.
Kanske blir det på elbilar som drar mer än 2kwh/mil?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1466929
Bilskatten är ju bara ett styrmedel för att få den stora massan att välja ett visst drivmedel vid nyköp, enligt den vind som vid tillfället blåser rent politiskt
Användarvisningsbild
av joel80
#1466949
frasse4 skrev:Bilskatten är ju bara ett styrmedel för att få den stora massan att välja ett visst drivmedel vid nyköp, enligt den vind som vid tillfället blåser rent politiskt Bild
Skönt att det just nu sammanstrålar lite bättre med vår framtida överlevnad än tidigare då. Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]