Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1468198

VolvoB20 skrev:
EPSON skrev: fre 08 okt 2021, 16:35
joel80 skrev: fre 08 okt 2021, 15:07 Det betyder väl bara att det krävs väldigt mycket kraftigare tag. Extrembeskatta fossila bränslen inom 10-15 år.
Ha extra skatter på t.ex varor från länder som inte gör tillräckligt.
.
Vill vi verkligen ha fler extrembeskattningar?
.
.
Många forskare hävdar att extrembeskattning på traditionella bränslen driver fram en forcerad produktion av 1 mijard elbilar på kort tid och det skulle få katastrofala följder för miljön.

En vettig utfasning skulle nog både vi och miljö än tjäna på.

Ja, håller med, därför jag la till att det behöver finnas alternativ. Men det är lite trixigt, är det "för billigt" att fortsätta som tidigare blir det färre nya innovationer också.

Det är nog inte vettigt att börja skrota väl fungerande bilar i förtid.

Det går inte att direkt tokhöja skatter på sånt som många är beroende av i sin vardag.
#1468209
joel80 skrev: lör 09 okt 2021, 01:23
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 08 okt 2021, 16:55 Vill vi kunna leva på jorden framöver?
Det finns 10.000 aktiva kärnstridsspetsar varav 1500 på hair trigger nivå, klara att avfyras inom 90 sekunder.

Världen så som vi känner den kan vara dömd till förintelse och undergång inom under 2 minuter.

Jag tycker det är allvarligare än att det blir 2 grader varmare om 50 år. Varför bryr sig ingen om det?
Osäker på om jag förstår dig? Menar du att ditt argument mot att vi behöver ta tag i den klimatkris vi fått på halsen är att det finns massa kärnvapen som kan förstöra mer?
Jag önskar att media, forskare, politiker kunde vara lite mer balanserade och lägga en del av sin energi att motarbeta galenskaperna med att modernisera en vapenarsenal som har kraft nog att förinta världen på några minuter. Nu är det ju enda man talar om miljön.

Det läggs 20.000.0000.000.000 kr på militären per år... Varför säger inte en enda politiker, media eller forskare att det kanske vore bättre att använda den summan till att ta fram hållbar energiproduktion istället. Det ända som hörs är att skatterna måste extremhöjjas på dagens energi.

Och det vore väl vettigare att avveckla kärnvapenproduktionen, nej den accelererar man samtidigt som msn stänger ned civil kärnkraft. Kör vidare med kärnkraft tills vi har förnyelsebar kraft färdig och fokusera på att dra ned på atombombs tillverkning istället.

Men jag känner mig som den enda människa i världen som tycker så. Helt plötsligt tar klimatet 100% av all uppmärksamhet och så mycket annat viktigt får stå tillbaka.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1468210
Jag tänker att förloppet kommer bli som övergången på villa-uppvärmning. När jag var ung för 25 år sen hade många jag kände oljepanna kvar. Enkel teknik och rejäl effekt. Funktionsmässigt fortfarande svårslagen egentligen.

Över åren som priset på dieseln ökade och ersättare blev bättre blev det mer och mer ointressant med olja först vid nyinstallstion till att gradvis under några decennier tillslut kulminera i att sista procenten kastades ut trots att de fungerade, man investerade sig ur den höga driftkostnaden.

I dagsläget är det kanske bara en pendlare med hem-laddning som kan se elbilen som ett fynd men över tid flyttas break even-gränsen för alla. Men jag har svårt att se redan 2030 som slut för nyförsäljning av fossilbil, skulle säga att ett förbud och så nära i tid är onödigt och bara skapar panik.

Man kan ju fortfarande köpa oljebrännare och villaolja till huset om man vill liksom.
Användarvisningsbild
av joel80
#1468221
VolvoB20
Jag håller med där. Hål i huvudet att många länder lägger så mycket på militär och försvar. Antalet stridspetsar gick ju ner ett bra tag, men verkar ha vänt uppåt igen nu om jag förstår rätt. :/

William85
Jag tror inte det behövs ett förbud egentligen. Redan inom några få år kommer bensin och dieselbilar bara säljas i väldigt liten skala. Vi ligger bara några år efter Norge, där är nu 90% av nybilsförsäljningen elbilar.

Just nu är 30% av vår nybilsförsäljning elbilar, ytterligare drygt 20% är laddhybrider. Dieselandelen är på under 20% och bensin ligger under 30% sen har vi några få procent "övriga"

Det har skiftat fort, vi är i mitten av S-kurvan. Jag håller med dig till viss del kring utfasningen av oljepannor, men med en skillnad här att elbilen är en bättre och effektivare produkt och att den tar över på ett sätt som andra nya innovationer.
De länder som har högre skatt på miljöfarliga drivmedel och har styrmedel för övergången går det såklart lite snabbare. Utbyggnaden av infrastrukturen för elbilar har accelererat ordentligt nu senaste året också. :)
#1468231
Ok, världen är större än Täby, Södermalm, Norge och Sverige.

Det kommer INTE va ens i närheten av en majoritet av elbilar som säljs 2030 om du vidgar blicken lite.
Mexico, Egypten, Thailand, Italien, Saudiarabien osv osv. Miljoner å åter miljoner av småbilar (för å inte tala om alla mopeder å vespor) som går på diesel å bensin kommer säljas här under överskådlig framtid. Det är inte möjligt att bygga ut infrastruktur för elbilsladdning på så kort tid.
Användarvisningsbild
av Derank
#1468238
2030 kommer inte att bli sluförsäljning av fosila fordon, att de ens tänker de tankarna är för mig en gåta, snacka om orealistisk. Det är ju bata att ta allt vi konsumerar, allt fraktas via lastbilar och du kan ju glömma att åkerierna kan byta ut sin fordonsflotta till ellastbilar, det finns inte på världskartan. Och utan åkerinäringen stannar världen, så enkelt är det.
Användarvisningsbild
av joel80
#1468242
poseidon skrev:Ok, världen är större än Täby, Södermalm, Norge och Sverige.

Det kommer INTE va ens i närheten av en majoritet av elbilar som säljs 2030 om du vidgar blicken lite.
Mexico, Egypten, Thailand, Italien, Saudiarabien osv osv. Miljoner å åter miljoner av småbilar (för å inte tala om alla mopeder å vespor) som går på diesel å bensin kommer säljas här under överskådlig framtid. Det är inte möjligt att bygga ut infrastruktur för elbilsladdning på så kort tid.
Sorry, trodde vi snackade om Sverige. Nej i flera delar av världen är vi nog inte där redan 2030. Men med tanke på att de största biltillverkarna fasar ut förbränningsmotorn närmsta årtiondet så kan det hända rätt mycket även i de länder du nämner. Kollar man globalt så ökar elbilar procentmässigt riktigt mycket för varje år och utvecklingen har hela tiden gått snabbare än alla prognoser.

Här är global försäljning fram till juni. Den röda stapeln i juni motsvarar 8.7% av all global försäljning av personbilar. Där ingår också laddhybrider, men största delen, 6.1% är elbilar.

ökningen på ett år är över 150%.
https://insideevs.com/news/523953/globa ... -june2021/



Så det är inte någon lokalt företeelse att elbilar ökar snabbt och kraftigt.
av MickeM
#1468243
Tja, Kina är ju värdens största bilmarknad ocj är väkdigt på om elbilar. EU är en avsevärd del av marknaden också, och Japan är väldigt teknikfrämjande.
En avsevärd del av rullande bilflottan i världen kommer relativt snart vara eldriven.
Förutsatt att man löser élförsörjning, matetialtillgångar osv.
3e värden kommer köra fossilt väldigt länge, men det är nog inte där majoriteten av bränslet förbränns.

Jag vet dock inga fakta, men det borde ju vara så.
Därmed är ju argumentet "många länder kommer inte gå över till el" riktigt dåligt.

Ang elbil oroar jag mig inte ett smack för framtiden. Det drabbar de flesta människor, så det löser sig.
Det som ororar mig är bränsle till traktorn vi måste ha för snöröjning , hemved och hålla åkrarna rena från sly. Dom kan komma i kläm av ren okunskap när man har för bråttom med förbuden.
Alternativbränslen vigs nog åt åkeri och entreprenadbranchen. Samt större Skånebönder kanske.
Men jag hoppas jag har fel.
#1468244
Det blandas kort å det som i ett inlägg va självklart är i nästa inlägg något annat så länge det passar agendan att "elbilar är fantastiskt".

Ja elbilar är väl bra. Dock råkar de va populära just nu i de bemedlade delarna av världen.

Om 3 år när någon regeringen, ex Tyskland, bestämt sig för att kanske vätgas är grejen så kommer bilförsäljningen skifta.

Kolla bara på etanol, bensin, diesel å nu elbil i Sverige.
Allt styrs av ekonomiska morötter/piskor baserat på vad för stunden anses miljövänligt.
Senast redigerad av 1 poseidon, redigerad totalt 0 gånger.
#1468246
MickeM skrev: lör 09 okt 2021, 13:52
En avsevärd del av rullande bilflottan i världen kommer relativt snart vara eldriven.
Förutsatt att man löser élförsörjning, matetialtillgångar osv.

Men jag hoppas jag har fel.
Enkel räkneövning;

Det finns ca 5 miljoner bilar i Sverige, det säljs 150.000 nya bilar varje år. Alla nya bilar är absolut inte elbilar. Långt ifrån.
Hur länge är det till att "avsevärd del av rullande bilflottan i världen kommer relativt snart vara eldriven"?

Förhållandet mellan befintliga bilar och nya elbilar är sämre i stora delar av världen än i Sverige.

Alltså

Det är inte snart....
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Felsökning för att hitta eventuella l&au[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png