Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1468085
joel80 skrev: fre 08 okt 2021, 16:53
poseidon skrev:Allt för miljön.... Nu vill MP till å med kontrollera SVT så att vi får "korrekt" information i miljöfrågor.

https://www.svd.se/mp-profiler-ville-paverka-svt

Hade det varit Ungern som föreslagit detta hade PK-eliten skrikit sig hesa över att 30-talet närmar sig och att nazisterna vädrar morgonluft.
Tveksamt om det ens går att göra utan att bryta mot lagen. SVT är fristående och får inte påverkas av politiker.
Kvittar, det visar vad MP faktiskt är för parti. Diktaturfasoner!
av Bannad
#1468087
@Joel80.
Saknar ditt svar på:
- Vilka klimatflyktingar du syftar på?
citat
"Vill vi försöka i allafall minska alla miljoner klimatflyktingar som kommer behöva söka nya platser att leva på? "
slut citat.
.
.
Användarvisningsbild
av joel80
#1468124
EPSON skrev:@ Joel80
"Vill vi försöka i allafall minska alla miljoner klimatflyktingar som kommer behöva söka nya platser att leva på? "
.
Vilka klimatflyktingar syftar du på?
.
Jag kan inte utbilda dig i allt. Googla eller läs om klimatförändringarnas effekt och hur stora delar av världen som kommer att bli och redan nu börjat bli obeboliga.
av Bannad
#1468154
joel80 skrev: fre 08 okt 2021, 21:20
EPSON skrev:@ Joel80
"Vill vi försöka i allafall minska alla miljoner klimatflyktingar som kommer behöva söka nya platser att leva på? "
.
Vilka klimatflyktingar syftar du på?
.
Jag kan inte utbilda dig i allt. Googla eller läs om klimatförändringarnas effekt och hur stora delar av världen som kommer att bli och redan nu börjat bli obeboliga.
.
Du kan inte utbilda mig i någonting "Joel80"-- du kan inte helt enkelt svara på ditt egna påstående gällande klimatflyktingar precis som du inte gjorde med min förfrågan vad det gäller ditt påstående "lagring" av gamla uttjänta bilbatterier.
.
Ditt evinnerliga svammel undanber jag mig för, så var vänlig att hålla dig undan från mina inlägg om du inte kan svara på dina egna påståenden. Tills dess önskar jag dig ett bra liv.
.
.
Användarvisningsbild
av joel80
#1468187

EPSON skrev:
joel80 skrev: fre 08 okt 2021, 21:20
EPSON skrev:@ Joel80
"Vill vi försöka i allafall minska alla miljoner klimatflyktingar som kommer behöva söka nya platser att leva på? "
.
Vilka klimatflyktingar syftar du på?
.
Jag kan inte utbilda dig i allt. Googla eller läs om klimatförändringarnas effekt och hur stora delar av världen som kommer att bli och redan nu börjat bli obeboliga.
.
Du kan inte utbilda mig i någonting "Joel80"-- du kan inte helt enkelt svara på ditt egna påstående gällande klimatflyktingar precis som du inte gjorde med min förfrågan vad det gäller ditt påstående "lagring" av gamla uttjänta bilbatterier.
.
Ditt evinnerliga svammel undanber jag mig för, så var vänlig att hålla dig undan från mina inlägg om du inte kan svara på dina egna påståenden. Tills dess önskar jag dig ett bra liv.
.
.
Du är otrevligare än vanligt ikväll.
Jag påstår inget om klimatflyktingar. Det är forskare och även politiker som konstaterar att vi får fler och fler som är på flykt p.g.a klimat och inte p.g.a krig etc.

Ska du vara otrevlig när du diskuterar föreslår jag att du går över till Flashback.
Användarvisningsbild
av Derank
#1468188
nu är det ju inte regelrätt flykt pga klimatet och de är inte klimatflyktingar heller och omfattas inte av samma rättighteter som de som flyr från ett krigsghärjat land, de som bor i länder med tex torka och översvämningar är migranter, inte flyktingar som du vill få det till, och omfattas inte heller av samma rättigheter. Och det är inget nytt heller.
Användarvisningsbild
av joel80
#1468192

Derank skrev:nu är det ju inte regelrätt flykt pga klimatet och de är inte klimatflyktingar heller och omfattas inte av samma rättighteter som de som flyr från ett krigsghärjat land, de som bor i länder med tex torka och översvämningar är migranter, inte flyktingar som du vill få det till, och omfattas inte heller av samma rättigheter. Och det är inget nytt heller.
Helt sant att de inte omfattas av samma "flyktingstatus". Men klart att de är flyktingar ändå. De flyr från sina hem för att det inte längre går att leva där.


Så här skriver IPBES, världsbanken:
KLIMATFLYKTINGAR

Ett flertal rapporter under senare år har visat på det stora antal klimatflyktingar som är att vänta. I mars 2019 uppskattade organisationen Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES) att det kan bli fråga om uppemot 700 miljoner flyktingar fram till år 2050 till följd av ohållbart jordbruk, gruvbrytning, klimatutsläpp och städer som växer sig allt större. FN:s flyktingorgan UNHCR har uppskattat antalet till 250 miljoner fram till år 2050.




Men de nämner också det du säger kring att de inte har "vanlig" flyktingstatus. Det är en sak som diskuterats inom FN sen 2015.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/k ... lyktingar/






En nyare rapport tror på ännu fler. Det här kom förra veckan:
I slutet av förra året var 82,4 miljoner människor tvingade på flykt globalt – den högsta siffran någonsin. 23,1 miljoner av dessa flydde från länder som står inför stora miljöhot på grund av klimatförändringar.

Av dessa 23,1 miljoner tog Europa flest, cirka 6,6 miljoner.

https://www.svd.se/en-miljard-manniskor ... flyktingar


Mat och vattenbrist samt väderrelaterade katastrofer kommer att få väldigt många människor att försöka ta sig till andra ställen.

#1468194
joel80 skrev: fre 08 okt 2021, 16:55 Vill vi kunna leva på jorden framöver?
Det finns 10.000 aktiva kärnstridsspetsar varav 1500 på hair trigger nivå, klara att avfyras inom 90 sekunder.

Världen så som vi känner den kan vara dömd till förintelse och undergång inom under 2 minuter.

Jag tycker det är allvarligare än att det blir 2 grader varmare om 50 år. Varför bryr sig ingen om det?

Det är ett sjukt gnällande om att stänga av några kärnkraftverk samtidigt som produktionen av nya atombomber går på högfart, alla stormakter är inne i ett skede där stora delar byts ut och uppgraderas.

Snacka om totalt fel fokus. Kärnkraften som kan rädda oss från klimateffekterna stänger vi av. Samtudigt bygger vi atombomber för full fart så vi kan utplåna världen totalt
Användarvisningsbild
av joel80
#1468195

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 08 okt 2021, 16:55 Vill vi kunna leva på jorden framöver?
Det finns 10.000 aktiva kärnstridsspetsar varav 1500 på hair trigger nivå, klara att avfyras inom 90 sekunder.

Världen så som vi känner den kan vara dömd till förintelse och undergång inom under 2 minuter.

Jag tycker det är allvarligare än att det blir 2 grader varmare om 50 år. Varför bryr sig ingen om det?
Osäker på om jag förstår dig? Menar du att ditt argument mot att vi behöver ta tag i den klimatkris vi fått på halsen är att det finns massa kärnvapen som kan förstöra mer?
#1468197
EPSON skrev: fre 08 okt 2021, 16:35
joel80 skrev: fre 08 okt 2021, 15:07 Det betyder väl bara att det krävs väldigt mycket kraftigare tag. Extrembeskatta fossila bränslen inom 10-15 år.
Ha extra skatter på t.ex varor från länder som inte gör tillräckligt.
.
Vill vi verkligen ha fler extrembeskattningar?
.
.
Många forskare hävdar att extrembeskattning på traditionella bränslen driver fram en forcerad produktion av 1 mijard elbilar på kort tid och det skulle få katastrofala följder för miljön.

En vettig utfasning skulle nog både vi och miljö än tjäna på.

Den absolut största miljöbelastningen man kan åstadkomma är föresten att skaffa barn. Så bort med barnbidrag och extrembeskatta barnfamiljer tex.

Ett barn i Sverige genererar lika mycket belastning som 30 barn i den fattiga delarna av världen genom att vi har så mycket högre konsumtion.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]