- lör 09 okt 2021, 14:19
#1468248
Det har registrerats drygt 350 000 nya personbilar senaste 12 månaderna i Sverige.
Moderator: Moderatorer
poseidon skrev:Det blandas kort å det som i ett inlägg va självklart är i nästa inlägg något annat så länge det passar agendan att "elbilar är fantastiskt".Elbilen är inte samma sak som t.ex etanolbilen. Det var en relativt lokal företeelse som boostades politiskt. Sen har både etanol och diesel i grunden bara inneburit annat drivmedel. Med elbil har du en ny teknik, som är många gånger mer effektiv, och hela tiden går ner i pris. Än så länge har de varit dyrare i inköp än motsvarande personbil för att istället för att sänka priset i och med att batterierna hela tiden går ner i pris har man ökat räckvidden. Men nu börjar man hamna där man inte längre behöver öka så mycket på många
Ja elbilar är väl bra. Dock råkar de va populära just nu i de bemedlade delarna av världen.
Om 3 år när någon regeringen, ex Tyskland, bestämt sig för att kanske vätgas är grejen så kommer bilförsäljningen skifta.
Kolla bara på etanol, bensin, diesel å nu elbil i Sverige.
Allt styrs av ekonomiska morötter/piskor baserat på vad för stunden anses miljövänligt.
StefanN skrev: ↑lör 09 okt 2021, 14:19 Det har registrerats drygt 350 000 nya personbilar senaste 12 månaderna i Sverige.Ok, men det va ett räkneexempel.
joel80 skrev: ↑lör 09 okt 2021, 14:31Fortfarande, elbilen och dess infrastruktur är en utopi i de flesta länder.poseidon skrev:Det blandas kort å det som i ett inlägg va självklart är i nästa inlägg något annat så länge det passar agendan att "elbilar är fantastiskt".Elbilen är inte samma sak som t.ex etanolbilen. Det var en relativt lokal företeelse som boostades politiskt. Sen har både etanol och diesel i grunden bara inneburit annat drivmedel. Med elbil har du en ny teknik, som är många gånger mer effektiv, och hela tiden går ner i pris. Än så länge har de varit dyrare i inköp än motsvarande personbil för att istället för att sänka priset i och med att batterierna hela tiden går ner i pris har man ökat räckvidden. Men nu börjar man hamna där man inte längre behöver öka så mycket på många
Ja elbilar är väl bra. Dock råkar de va populära just nu i de bemedlade delarna av världen.
Om 3 år när någon regeringen, ex Tyskland, bestämt sig för att kanske vätgas är grejen så kommer bilförsäljningen skifta.
Kolla bara på etanol, bensin, diesel å nu elbil i Sverige.
Allt styrs av ekonomiska morötter/piskor baserat på vad för stunden anses miljövänligt.
Man vänta sig fortfarande en nedgång på runt 80% på batteripriserna. Det betyder att för varje år minskar antingen priset eller så ökar räckvidden.
Innan 2030 är en elbil med 50 mils räckvidd bra mycket billigare i inköp än en bil med förbränningsmotor.
Den utvecklingen kan du inte riktigt jämföra med tidigare bränsletyper som premierats.
Det kommer vara väldigt svårt oavsett om elbilar inte får skattelättnader framöver att konkurrera ut dem med något annat.
poseidon skrev:300-350k bilar per år är normala försäljningen i Sverige. Ökningen med elbilar har legat på över 100% per år och är nu uppe i 30%. Nästa år kan alltså åtminstone hälften av alla bilar som säljs vara elbilar. (Redan idag är över hälften laddbara) Sveriges bilpark är äldre än i många länder, där vi har ett genomsnitt på ca 10 år gamla bilar.MickeM skrev: ↑lör 09 okt 2021, 13:52Enkel räkneövning;
En avsevärd del av rullande bilflottan i världen kommer relativt snart vara eldriven.
Förutsatt att man löser élförsörjning, matetialtillgångar osv.
Men jag hoppas jag har fel.
Det finns ca 5 miljoner bilar i Sverige, det säljs 150.000 nya bilar varje år. Alla nya bilar är absolut inte elbilar. Långt ifrån.
Hur länge är det till att "avsevärd del av rullande bilflottan i världen kommer relativt snart vara eldriven"?
Förhållandet mellan befintliga bilar och nya elbilar är sämre i stora delar av världen än i Sverige.
Alltså
Det är inte snart....
poseidon skrev:På 10 år hinner det hända mycket. Miljöpartiet hinner åka ur riksdagen både 1 å 2 gånger som exempel.Där är du igen tillbaka på att tro att miljöpartiet skulle ha nått att göra med det här. Var sjutton kommer den missuppfattningar ifrån?!
VolvoB20 skrev:https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... r-hogtryckJa det är det jag menar med att vi behöver "sätta dit" de som inte följer med med t.ex skatter. Om hela Europa inför någon form av "koldioxidimportmoms", där det är betydligt större påslag på produkter tillverkade i länder med hög fossil användning kommer det påverka. Att Kina går som tåget är ju delvis för att vi alla köper så förbannat mycket därifrån. Det är för billigt att frakta och för billigt för dem att använda fossil energi.
I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]