Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1468250

poseidon skrev:Det blandas kort å det som i ett inlägg va självklart är i nästa inlägg något annat så länge det passar agendan att "elbilar är fantastiskt".

Ja elbilar är väl bra. Dock råkar de va populära just nu i de bemedlade delarna av världen.

Om 3 år när någon regeringen, ex Tyskland, bestämt sig för att kanske vätgas är grejen så kommer bilförsäljningen skifta.

Kolla bara på etanol, bensin, diesel å nu elbil i Sverige.
Allt styrs av ekonomiska morötter/piskor baserat på vad för stunden anses miljövänligt.
Elbilen är inte samma sak som t.ex etanolbilen. Det var en relativt lokal företeelse som boostades politiskt. Sen har både etanol och diesel i grunden bara inneburit annat drivmedel. Med elbil har du en ny teknik, som är många gånger mer effektiv, och hela tiden går ner i pris. Än så länge har de varit dyrare i inköp än motsvarande personbil för att istället för att sänka priset i och med att batterierna hela tiden går ner i pris har man ökat räckvidden. Men nu börjar man hamna där man inte längre behöver öka så mycket på många
Man vänta sig fortfarande en nedgång på runt 80% på batteripriserna. Det betyder att för varje år minskar antingen priset eller så ökar räckvidden.
Innan 2030 är en elbil med 50 mils räckvidd bra mycket billigare i inköp än en bil med förbränningsmotor.

Den utvecklingen kan du inte riktigt jämföra med tidigare bränsletyper som premierats.

Det kommer vara väldigt svårt oavsett om elbilar inte får skattelättnader framöver att konkurrera ut dem med något annat.
#1468251
StefanN skrev: lör 09 okt 2021, 14:19 Det har registrerats drygt 350 000 nya personbilar senaste 12 månaderna i Sverige.
Ok, men det va ett räkneexempel.

Med de siffrorna tar det ca 3-5 år innan elbilar utgör 25% av totala rullande beståndet om jag snabbräknar om alla nya bilar som säljs är elbilar.
Men då är det långt långt ifrån alla nya bilar som är elbilar. Snittet är ca 10% på årsbasis i Sverige men ligger nog närmare 20 när året är slut.

Så fortfarande, det är långt kvar till att "en ansenlig mängd av den rullande bilflottan är elbilar".
#1468252
joel80 skrev: lör 09 okt 2021, 14:31
poseidon skrev:Det blandas kort å det som i ett inlägg va självklart är i nästa inlägg något annat så länge det passar agendan att "elbilar är fantastiskt".

Ja elbilar är väl bra. Dock råkar de va populära just nu i de bemedlade delarna av världen.

Om 3 år när någon regeringen, ex Tyskland, bestämt sig för att kanske vätgas är grejen så kommer bilförsäljningen skifta.

Kolla bara på etanol, bensin, diesel å nu elbil i Sverige.
Allt styrs av ekonomiska morötter/piskor baserat på vad för stunden anses miljövänligt.
Elbilen är inte samma sak som t.ex etanolbilen. Det var en relativt lokal företeelse som boostades politiskt. Sen har både etanol och diesel i grunden bara inneburit annat drivmedel. Med elbil har du en ny teknik, som är många gånger mer effektiv, och hela tiden går ner i pris. Än så länge har de varit dyrare i inköp än motsvarande personbil för att istället för att sänka priset i och med att batterierna hela tiden går ner i pris har man ökat räckvidden. Men nu börjar man hamna där man inte längre behöver öka så mycket på många
Man vänta sig fortfarande en nedgång på runt 80% på batteripriserna. Det betyder att för varje år minskar antingen priset eller så ökar räckvidden.
Innan 2030 är en elbil med 50 mils räckvidd bra mycket billigare i inköp än en bil med förbränningsmotor.

Den utvecklingen kan du inte riktigt jämföra med tidigare bränsletyper som premierats.

Det kommer vara väldigt svårt oavsett om elbilar inte får skattelättnader framöver att konkurrera ut dem med något annat.
Fortfarande, elbilen och dess infrastruktur är en utopi i de flesta länder.

Så på de marknader som inte kan lösa infrastrukturen avseende laddning så kommer fossilbilar fortfarande dominera efter 2030. Det behövs ingen utveckling av nya motorer så det kostar i princip inget att fortsätta sälja dessa i exempelvis Mexiko eller Indien.

Hela Libanon står visst utan ström nu å beräknas va så i några dagar. Hur laddar du elbilen då?
Senast redigerad av 1 poseidon, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1468253
poseidon skrev:
MickeM skrev: lör 09 okt 2021, 13:52
En avsevärd del av rullande bilflottan i världen kommer relativt snart vara eldriven.
Förutsatt att man löser élförsörjning, matetialtillgångar osv.

Men jag hoppas jag har fel.
Enkel räkneövning;

Det finns ca 5 miljoner bilar i Sverige, det säljs 150.000 nya bilar varje år. Alla nya bilar är absolut inte elbilar. Långt ifrån.
Hur länge är det till att "avsevärd del av rullande bilflottan i världen kommer relativt snart vara eldriven"?

Förhållandet mellan befintliga bilar och nya elbilar är sämre i stora delar av världen än i Sverige.

Alltså

Det är inte snart....
300-350k bilar per år är normala försäljningen i Sverige. Ökningen med elbilar har legat på över 100% per år och är nu uppe i 30%. Nästa år kan alltså åtminstone hälften av alla bilar som säljs vara elbilar. (Redan idag är över hälften laddbara) Sveriges bilpark är äldre än i många länder, där vi har ett genomsnitt på ca 10 år gamla bilar.
Däremot köra nya bilar mer än äldre bilar.

Kring 2030-2035 skulle jag gissa att vi har fler elbilar rullande än bilar med förbränningsmotor.
Med dagens hastighet säljs alltså över 100 000 elbilar per år, men ökningen är extremt snabb.

Globalt är min killgissning utan att ha räknat på det att det tar 10 år till, men i de flesta "moderna" länder går det snabbare.


Såg ni bilden på sidan jag länkade om globala försäljningen?
Screenshot_20211009-144618_Gallery.jpg
Screenshot_20211009-144618_Gallery.jpg (429.43 KiB) Visad 253 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
#1468258
poseidon skrev:På 10 år hinner det hända mycket. Miljöpartiet hinner åka ur riksdagen både 1 å 2 gånger som exempel.
Där är du igen tillbaka på att tro att miljöpartiet skulle ha nått att göra med det här. Var sjutton kommer den missuppfattningar ifrån?!

Det är inte MP som får BMW, VW, Ford, Mercedes och nästan alla andra biltillverkare att ställa om. Tror du vi är ensamma i Sverige om den här utveckligen?

MPs vara eller icke vara har inte någon betydelse alls i hur framtiden ser ut kring elbilar. De jobbar ju för övrigt mer på att minska biltrafiken som helhet.
Användarvisningsbild
av joel80
#1468272
VolvoB20 skrev:https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... r-hogtryck
Ja det är det jag menar med att vi behöver "sätta dit" de som inte följer med med t.ex skatter. Om hela Europa inför någon form av "koldioxidimportmoms", där det är betydligt större påslag på produkter tillverkade i länder med hög fossil användning kommer det påverka. Att Kina går som tåget är ju delvis för att vi alla köper så förbannat mycket därifrån. Det är för billigt att frakta och för billigt för dem att använda fossil energi.

:/
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]