Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1467606
joel80 skrev: tis 05 okt 2021, 23:57
Malmstroem skrev:Varför skulle vi inte ha höga drivmedelspriser? Vi har bland världens högsta skatter. Det är väl bara Danmark som har ett högre generellt skattetryck.
Det där stämmer inte helt längre (även om vi fortfarande ligger relativt högt). Vår skatt has sjunkit och bl.a Frankrike och Belgien ligger nu över oss också.
Skatt på arbete har sjunkit rejält (även fast folk fortfarande tror att det är kring 30%).

Med alla jobbskatteavdrag ligger skatten för en person med "normal" inkomst på ca 22-25% nu beroende lite på var i Sverige man bor och om man är med i Svenska kyrkan eller inte.
Ytterligare ett exempel på hur man försöker lura folk. Redan innan pengarna landar i lönekuvertet har ju i runda slängar 30% försvunnit i skatt i form av arbetsgivaravgift. Klurigt av politikerna att dra massor i skatt från din lön utan att du ska märka det.

Sen dras löneskatten.

Sen handlar du och betalar moms som ju är skatt plus en massa energi skatter, vägskatt, malusskatter och andra punktskatter, och så moms igen uppepå en del av dessa skatter.

Så i verkligheten är det en ganska ska liten del av din lön som du får bestämma över.
Användarvisningsbild
av joel80
#1467624
Jag har full koll på alla skatter. Eget företag och betalar min egen lön.

Skatterna har minskat ganska mycket.
Vi ligger inte längre 2:a efter Danmark, även om, precis som jag skrev, vi fortfarande ligger högt.
#1467629
@joel80, du har rätt. Sverige har lämnat första platsen som vi länge abonnerade på. Danmark gick om först. Nu har även Frankrike och Belgien gått om.

Att en en normalsvensk betalar 22-25% i skatt är inte korrekt. Skatt mot GDP-kvoten är 43,9% i Sverige. Att bara titta på löneskatten är ungefär lika rättvisande som för mig att hävda att jag betalar bara ca 1% i skatt, då det är vad jag betalar i kyrkoskatt.

Sverige har provat vad som händer när skatterna är för höga. Det skadar ekonomin på ett sådant sätt att vi till slut inte får råd med någonting. De flesta partier i Sveriges riksdag har insett det.

Med det släpper jag diskussionen. Att Sverige nu ligger på plats 4:a av 195 länder när det gäller skattetryck tycker inte jag är någon större skillnad för oss som bor i Sverige. Både Frankrike och Belgien har ekonomier som går riktigt dåligt nu. Det blir intressant att se om de fortfarande ligger för oss i skattetabellen när allt har normaliserats.
#1467648
Sen ska man komma ihåg att en av de viktigaste paramterarna för hur hög en skatt är inte är om det tex är skadligt .

Den viktigaste faktorn är hur mobilt något är. Företag och kapital är rörliga och flyttar snabbt sin ekonomiska hemvist utomlands, Tex som IKEA som flyttat inkomster, vinst och kaptalet till Holland/Schweitz och inte varit svensk sedan 80-talet. Därför blir kapital och företagsskatter lägre så inte alla flyttar.

Lön tex betalas ju ut lokalt och kan därför beskattas sjukt högt, samma med bensin i pumpen eller moms/skatt på mat i affären då det inte kan flyttas utomlands på ett enkelt sätt.
Användarvisningsbild
av Camel
#1467766
Ja, det borde ju vara självklart tycker man. Större delen av bränslepriset är skatt som bestäms politiskt.
Användarvisningsbild
av bem
#1467770
Jag blir lite nyfiken hur hög skatten varit på bensin genom åren, främst sen bilen blev mer var mans transportmedel med början så smått på 1950-talet men främst kanske 1960-talet. Ojar vi oss lite väl mycket idag? Jag vet inte. Men det känns som det börjar bli dyrt tanka bensin nu jämfört med förr. Elbil den ljusnande framtiden är... tycks alla säga med en mun, men jag vet inte jag. Det är mycket som inte finns på plats som tar tid, främst infrastrukturen för laddning och frågan är om det kan tillverkas så mycket batterier som behövs i alla elbilar om nästan alla biltillverkare skall gå över till rena elbilar, Volvo senast 2030. Jag blir lite nyfiken hur många procent av Volvos bilar som de tillverkar idag är rena elbilar av totala antalet bilar de gör? Hörde på nyheterna igår att det bara är några procent. Det tycks som det kommer bli raskt marscherat eller att springa för Volvo om 100% av alla deras tillverkade bilar skall vara rena elbilar om 8-9 år?
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1467830
poseidon skrev: tor 07 okt 2021, 05:47 Idag mellan 7-8 på morgonen kostar elen över 5kr/kwh i elområde 4.
Det är dyrt att ladda då.
Oj, man kan undra hur länge elpriset fortsätter spränga nya vallar vissa tider på dygnet.
Jag bor i elområde 3 där det är högt men överlevbart fortfarande.
/Bo
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]